de tweede loop dag van de Camino - Reisverslag uit Larrasoaña, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu de tweede loop dag van de Camino - Reisverslag uit Larrasoaña, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu

de tweede loop dag van de Camino

Blijf op de hoogte en volg Aad

30 April 2014 | Spanje, Larrasoaña

De tweede dag, de eerste tocht van St. Jean de Port naar Roncesvalles, was gelijk wel de zwaarste denk ik..1430 hoogtemeters maken en dat met een "veel" te zware rugzak: 17 kilo! Ik wil echt spullen terugsturen. Maar dat kan pas na de derde tocht, in Pamplona. Men gaat uit van 10-12% van je gewicht. Uitgaande van 81 kilo mag dat 10 kilo zijn. Het was echt afzien. We begonnen met droog weer, maar later heerlijk in de regen. Ook nog door de snee gelopen. Dan merk je als Hollander geen heuvel/ berg ervaring/training heb kunnen doen.
Geslapen in een herberg (in een klooster) gerund door Nederlanders. Wel 300 bedden. Keurig verzorgd, modern, schoon en dat voor €10,00. Met keurige douche en internet. Met "ons" groepje het Pelgrims menu (3gangen) genomen voor €9,00 pp. Inclusief onbeperkt mooie rode Navarra wijn. Daarna volledig uitgeput om 21.00 uur gaan slapen. 21.00 uur. Men vertelde daar dat er nog nooit zo veel mensen waren die op dit moment de Camino lopen. Dat baart mij zorgen een slaapplaats te vinden. Ik wilde mijn tentje terugsturen, toch maar niet doen. Extra 1,5 kilo.
Omdat er zo veel mensen de Camino lopen had mijn groepje voorgesteld om om 06,30 uur te gaan vertrekken. Ik zei: veel te vroeg voor mij, liever 08.00 uur. Maar...... Ik was gewoon wakker, dus vertrekken om 06,30 uur. Maar al snel bleek dat men te langzaam liep. Ik was in een bepaaldE "flow". Ik was na 27,5 km om 12"50 uur in Lassasoana. Een tocht van 27,2 km. Zij kwamen aan om 15,30 uur. Zij hadden dus hegen plaats meer in de herberg. Dus een door hotel moeten boeken. Ik betaalde €6,00. Toch weer samen gegeten ( pelgrims menu, 3 gangen! voor €12,00 en verhalen uitgewisseld. Het was een toch veelal op ongeplaveide paden vol stenen. Heerlijk om uit te glijden. Morgen met z'n allen naar Pamplona. Slechts 16,5 km. Helaas alle winkels dicht vanwege de 1e mei. Ik wil daar een dag blijven. De sfeer van de stierengevechten proeven.

• 30 April 2014 - 21:55

Ruud De Ruiter:

Hi Aad, Klinkt als een Heidelbergerhuette experience! Te zware rugzak, wisselende weersomstandighden, doodmoe, maar tevens genieten van het groepsgebeuren, de eenvoudige maaltijd (echter bovenal lekker) en...de wijn!
    Maak je geen zorgen, de blaren komen ook nog.
    In Pamplona zijn de stieren in geen velden of wegen meer te bekennen, maar met een virtuele blik (en een glaasje wijn) ligt dat ongetwijfeld binnen bereik.
    Succes met het vervolg!
    Groet,
    Ruud.

• 30 April 2014 - 22:08

Fernande Van Dunne:

Wouw, Aad, dat is een mooie vuurdoop! Goed doorbuffelen en daarna voor relatief weinig geld eten en drinken. En daarna lekker slapen, ook heel belangrijk.
    Veel succes de komende dagen,
    Hasta luego,
    Fernande

• 30 April 2014 - 22:33

Riet Welling:

Hallo Aad,

Ja die eerste dag door de Pyreneën, dat staat er om bekend dat het een loodzware tocht is.
    Inderdaad, de bergen op en weer naar beneden,het is allebeide zwaar en op die hoogte verschillen kun je hier in Nederland niet trainen.
    En Aad, voordat je kilo's uit je rugzak gooit, kun je ook zelf een paar kilo aankomen, dan zit je zo aan die 10 % -12% van je lichaamsgewicht! ( geintje)

Morgen een makkie, qua kilometers.....geniet van Pamplona en de vino, die ze daar ongetwijfeld hebben.

Groet,
    Riet

• 30 April 2014 - 22:49

Ruud DeRuiter:

In de rebound
    Ben benieuwd of je morgen in Pamplona de "Compostella tegel" weet te vinden.
    Ik zet er een fles wijn op in! (zonder een selfie geloof ik je niet)
    Ruud.

• 30 April 2014 - 23:18

Carla:

Hey Aad, dat was dus een heftige dag van ruim 27 km en met (te) zware rugzak. Nee, zeker niet je tentje weg doen als het zo druk is nu. Ook niet onze (en andere) talisman(nen), dat engeltje heb je vast nog nodig, haha. Misschien toch je scheerapparaat???
    Jullie blijven dus een 'hecht' groepje, gezellig.
    Morgen een (voor jou) gemakkelijke dag, MAAR 16,5 km..... Ik wens je morgen een droge dag toe (en dan bedoel ik natuurlijk het weer;-).
    Groetjes,
    Carla

• 01 Mei 2014 - 10:34

Rineke En Rein:

Hallo Aad, dat klinkt al gelijk erg pittig, maar ook heel erg leuk om zo met een groepje vanaf het allereerste begin te lopen. Maar inderdaad wordt dat lastig als het tempo zo anders ligt. En met zo'n zware bepakking maak je het jezelf natuurlijk wel lastiger. Maar ik zou toch ook maar je tentje niet wegdoen. Wel jammer eigenlijk dat het zo druk is.
    Vandaag veel peziger in Pamplona. Wij zagen daar heel veel Caminolopers toen we er waren en we hebben ook de arena van de stieren bekeken. Maar dat viel mij wel wat tegen. Dus ik weet niet of het de moeite is om er een hele dag te blijven.
    We horen he graag weer bij de volgende berichten.
    Daag, Aad. Suuces en veel plezier.
    Rein en Rineke

• 02 Mei 2014 - 13:26

Jeannette :

Nou Aad, je hebt dus gelijk je vuurdoop gehad !
    Maar dan kan de rest van de reis alleen maar meevallen nietwaar ! Positief denken ! (grapje)

Leuk je verhalen zo te kunnen lezen en ik begrijp dat je al gelijk een aardige groep om je heen hebt om mee te lopen of je avonden en verhalen mee te delen. gezellig hoor.
    Jammer dat de route wel erg druk is en dat het dus soms rennen zal worden om een goede en/of goedkope slaapplaats te krijgen. Dus je tentje inderdaad maar niet terugsturen hoor en misschien wen je wel met zware bepakking te lopen, moest je vroeger in het leger toch ook doen? Of jullie bij de Luchtmacht niet ?
    Voorlopig wens ik je heel veel plezier en veel sterkte ! Een goede tocht verder en tot je volgende verhalen weer hoor.

Groetjes, Jeannette

PS. heb gisteren met Agnes en John je "Koningswijn" van Leon gedronken, fantastisch !!! We hebben genoten en jammer dat we maar 1 fles hadden !

• 03 Mei 2014 - 10:00

Josephine:

Hoi Aad,

Je bent al lekker aan het verhalen vertellen! Leuk om je zo een beetje te volgen.
    We zijn een paar keer in het gebied van je eerste dagen geweest en zien zo voor ons waar je in Roncevalles en daarna gelopen hebt. Ook toen, ondanks een heel andere tijd (september), heel veel caminogangers. Dus wel vroeg starten en flink doorlopen om een slaapplaatsje in de (camino-)herbergen te vinden en jammer maar helaas, toch je tentje maar mee blijven dragen voor het geval dat.
    Als je bij het Monasterio de Irache komt (bij Estella) neem dan een dronk uit de wijntapkraantjes, een voor wit en een voor rood, die daar voor de pelgrims zitten, maar waar wij als gewone toeristen ook een slok geproefd hebben. En niet je hele bidon vullen hoor, want dan ga je misschien zigzaggen met lopen en duurt het veel langer voor je bij de volgende slaapplaats komt!!
    Succes, hoop dat het weer goed is/blijft, je voeten het uithouden zonder blaren en we kijken uit naar je volgende verslag.

Groeten Josephine en Wim

• 04 Mei 2014 - 12:12

Riet:

Hallo Aad,

Gisteren was Lucia bij ons en zij vertelde dat jouw I-pad het heeft begeven, wat vervelend voor jou en wat jammer voor ons. We zullen nu vast niet veel van jouw avonturen te horen krijgen.
    Aad, geniet van je wandelingen en we hopen via Lucia af en toe iets van jou te vernemen.

Groetjes uit Doetinchem

• 04 Mei 2014 - 16:20

Carla Beumer:

Hallo Aad, wat jammer dat we je nu niet meer kunnen volgen. Maar wel goed van Riet dat ze ons dat hier even laat weten. Ik vroeg me al af waarom er geen verslag meer kwam. We waren al bang dat je misschien gestruikeld was of iets dergelijks, maar gelukkig is het dat niet. Heel veel succes en geniet vooral.

Groetjes, ook van Fred,
    Carla