Van Fromista (12 mei) naar Calzadilla de la Cueza - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu Van Fromista (12 mei) naar Calzadilla de la Cueza - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu

Van Fromista (12 mei) naar Calzadilla de la Cueza

Blijf op de hoogte en volg Aad

16 Mei 2014 | Spanje, Astorga

Om 07.25 vertrokken richting Calzadilla de la Cueza. (37km) Wat me zo opvalt dat bij zo´n warm weer sommige mensen zich zo warm kleden. Sommige jacks lijken wel op een gewatteerd skijack. Het was in de morgen wel koud. Ik liep langs een saaie lange weg. Dan maar snel, 09,45 stoppen voor het gebruikelijke omntbijt. Na 19 km de beslissing nemen blijven of doorgaan. Maar dan wel 17 km erbij. Een stuk zonder enig dorpje of iets waar je iets kon gebruiken. Weer een saaie lange, eenzame weg om te lopen. Daar wordt je ook als PELGRIM niet blij van. De omgeving is wel prachtig, dus toch nog wat compensatie. Tijden lang kom ik niemand tegen. Na wel 1 1/2 uur kom ik een groepje tegen en dan verder weer helemaal niemand.Ik vraag me dan wel af, waar zijn al die mensen gebleven. Onderweg hielde twee vrouwen mij tegen en vroegen om een foto van hen te maken. Bleken twee nederlandse dames te zijn, 1 uit ijsselstijn en 1 die al 30 jaar in Madrid woont en geboren was in Den Haag. Later kwam ik ze weer tegen in de Albergue, dus voldoende stof tot praten. Het pad was zo saai. En dan maar denken, achter dit heuveltje komt het dorpje. Dus niet. Uiteindelijk na drie van die heuveltjes, wel weer een nuur later werd ik weer vrolijk, want ik zag de plaats van bestemming voor die dag. Het woord dorpje is nogal ruim uitgedrukt. Een Albergue, een aantal huizen en ja hoor, een restaurant met kamers. Ik me maar weer aangemeld bij de Albergue. (14.00 uur) Mocht weer niet meer betalen dan 5,00 Euro. Een volledig nieuw, modern ingericht. Wanneer je iets wilde drinken of eten was het gratis. Je mocht wel een donatie doen. In het restaurant met de twee dames een heerlijk glas wiijn met bijbehorende olijven genuttigd. Het was wel genieten na zo een lange tocht van 37 km. Ik had het verdiend. Voor het eerst heb ik alles laten wassen in de wasmachine van de Albergue. Kosten 3,00 E. Omdat de waslijnen vol hingen heb ik ook maar gebruik gemaakt van de droger. Weer 3,00 E. Maar daar was het wel bij geheel droog meegeworden. Alles dus weer mooi schoon hoewel je niet de indruk hebt in vuile kleren te lopen. Om 19,30 uur maar gaan eten in de enige gelegenheid. Mensen stonden al in de rij om naar binnen te mogen. Ja, want vol is vol. Gelukkig was er voor mij ook een plaatsje in de herberg. Het eten was matig, voor het eerst dat ik dit zeg. Het was een echt Pelgrim menu. Kosten 10,00 incl een fles wijn. Ik praat steeds maar over geld, dat komt omdat ik mij verbaas hoe weinig alles kost. Aan tafel de twwe Nederlandse dames, een leuke Fransman welk zowaar engels sprak en 2 australische dames. Was alles, buiten het eten, erg amusant. Voor de terugweg heb ik mij nog een SUPER cornetto aangeschaft. Daar had ik zo een trek in. Echt van gesmuld. Om 21,30 gingen de luiken dicht. Ik was best wel moe.

De volgende dag 13 mei om 07.00 uur op weg naar Bercianos del Real Camino. (33 km) Bij het 22km punt kwam ik aan in Sahagun. Daar heb mijn 1e pauze genomen. De ochtend begon wel weer heel koud. Ik denk rond de 5 graden. Voor het eerst weer mijn windjack aangedaan. Het begon al slecht. In het 1e dorpje geen bakker met de bijbehorende koffie. Dan maar 6 km doorlopen naar het volgende dorpje. Daar dus ook niets. en de twee volgende dorpjes ook niet. gelukkig had ik nog een paar sultana´s in mijn rugzak voor noodgevallen. Dit was er dus zo een. Dus pas na 22 km in Sahagun kon ik van mijn bekende ontbijt genieten. Ik was daar al om 11.00 uur. Veel te vroeg om al te stoppen. Na 2 Cafe con Leche een een hartig bladerdeegbroodje op stap naar mijn einddoel Bercianos del Real Camino. Erst in een winkeltje nog een appel en een bannan gekocht. Smaakt altijd wel onderweg. Ik heb nog nooit zo veel fruit gegeten. Aankomst in Bercianos del Real Camino om 13,40 uur. De Alrge was in een oud Parochiehuis. Een heel mooi gebouw, zowel van binnen als buiten. Hier mochten we niets betalen voor slapen, eten en ontbijt. Wel stond er een donatiebus, waar ik natuurlijk voldoen in heb gestopt. Onderweg, niet zo ver voor het einddoel liep ik langs een Hongaarse jongedame uit Boedapest. WE raakten aan aangenaam de praat en heb mijn looptempo toen maar aangepast. Na de gebruikelijk douche een terrasje opgezocht. Daar kwam ik een Hollander met twee Amerikaanse dames tegen. We raakten leuk aan de praat. Deze mensen liepen niet zo snel, maar omdat zij al om 06.00 uur aan de wandel gaan ben ik je nog een paar keer tegengekomen.Wanneer je op dat terrasje een glas wijn (1,35 E) bestelde kreeg je er steeds iets bij. Een stokbroodje met jamon Serrano of met Chorize of ee schaaltje olijven. Ik begrijp niet waar ze het van kunnen doen. We hebben verder enorm gelachen. Het terrasje van het kleine dorpje stond gewoon op de weg. We wilden graag in de zon zitten dus we verschoven steeds onze tafel en stoelen. Op een gegeven moment zaten we midden op de straat. Normaal komt er volgens mij nooit ene auto of tractor door deze straat, maar je raadt het al, nu wel. Op een gegeven mometnt was er een file in het dorp, want ze moesten om ons heen. We kregen de indruk dat men het ook leuk vond. Een uniek gebeuren. Om 19,30 uur gezamenlijk een pastamaaltijd met salade gegeten in het Parochiehuuis. Het smaakje prima. Ook hier weer, gewoon wijn erbij. Om 21,30 uur maar weer naar bed. Ja, om 22.00 uur gaat het licht uit ebn moet het stil zijn.

Tor hier maar weer. Ik schrijf dit op vridag 16 mei. Totaal nu gelopen 521km. nog 263 km te gaan.

  • 16 Mei 2014 - 22:11

    Carla Beumer:

    Hoi Aad,

    Misschien is dat ook wel een beetje waar het om draait, die lange saaie wegen...... dat je tijd hebt om je te bezinnen??? Daarom is het ook een pelgrimstocht.
    Je zult vast ook nog veel leuke mensen ontmoeten en nieuwe contacten aanknopen. Dan ben jij toch het meest in je element, lekker met een glaasje wijn erbij. Dat is tenslotte de aard van Aad! Soit......
    Wij wensen je wederom veel wandelplezier.

    Ik probeer je vanuit Spanje verder te volgen. Hopelijk lukt dat.

    Groet, ook van Fred,
    Carla




  • 16 Mei 2014 - 22:42

    Rineke:

    Dag Aad, we volgen met belangstelling jouw ervaringen op deze pelgrimstocht. Je loopt volgens mij steeds grotere afstanden op een dag. Maar ik kan me voorstellen dat je een grote conditie opbouwt. Leuk hoor, al die mensen die je ontmoet en waar je even gezellig mee kunt praten. Na zo'n lange eenzame toch heb je daar wel behoefte aan. Maar zoals iemand vóór mij al zei; het is wel een pelgrimstocht en tijdens die eenzame tochten kun je je zonden overdenken. Je komt vast gelouterd terug
    Hier wordt het nu ook mooi weer, we hadden vandaag al een erg zonnige dag en de komende dagen wordt het steeds warmer. Kunnen we een beetje van genieten.
    Nog heel veel plezier en wandelgenoegens.
    Hartelijke groet, Rein en Rineke

  • 17 Mei 2014 - 19:52

    Henk En Astrid:

    Hallo Aad,
    Wat leuk om zo al je verslagen te lezen...we kunnen het bijna voor ons zien. Zeker dat verhaal van het terrasje op straat; leuke dingen maak je mee!!!
    Zoals je ook al schrijft heb je ook je moeilijke momenten, maar die horen er natuurlijk bij. Het zal af en toe best afzien zijn maar dan heb je daarna je wijntje en de tappas ook ècht verdiend.
    Smaakt alles alleen maar beter van.....
    Je hoeft nog "maar" 263 km...........jij gaat het wel halen op deze manier!!!!!
    Blijf er lekker van genieten.

    Heel veel groetjes uit een zonnig Zeddam
    Henk en Astrid

  • 18 Mei 2014 - 14:34

    Jeannette:

    Ha Aad,

    Leuke verhalen weer hoor !
    Ja het kan ook niet altijd feest zijn nietwaar ! Dus nu toch de stille, saaie wegen tegengekomen met een eindeloos lijkend niets !
    Wat een geluk voor je dat dat toch eigenlijk maar heel weinig voorgekomen is he en aangezien je nog maar zo'n 250 km te gaan hebt zal je dat wrs. ook niet veel meer meemaken!

    Erg leuk dat jullie steeds zo aardig en gastvrij worden onthaald in al die dorpjes/gehuchten!
    En heerlijk dat je je kleding eindelijk eens lekker hebt kunnen wassen....(misschien maar goed dat je eerder die dag zo'n stuk alleen hebt moeten lopen...! (grapje!)

    Ook heb je wel een hele ontwenningskuur moeten doormaken van altijd erg laat gaan slapen naar "met de kippen op stok". Ben benieuwd hoelang je dat strakjes thuis nog volhoudt !

    Nou Aad wandel nog maar lekker door en hou ons maar gezellig op de hoogte van je laatste loodjes !

    Groetjes, Jeannette



  • 19 Mei 2014 - 19:52

    Fernande & Paul:

    Hallo lieve wijn-hardloop vriend,

    We waren je een poosje uit het oog verloren (kregen geen berichtjes meer van je) en zijn na verloop van tijd op zoek gegaan naar je blog. Gevonden! Heel wat bij te lezen inmiddels. Alle respect voor je doorzettingsvermogen. Het leven hier lijkt saai in vergelijking met jouw avonturen, maar we maken er wel wat van. Vooral nu het weer is omgeslagen in positieve zin, lijkt alles weer mooier en gezelliger. Morgen gaan we een dagje Middelburg "doen", kennen we allebei niet. We hebben een adres doorgekregen van kennissen van een leuke B&B en we gaan eens op verkenning. Heel veel restaurantjes daar, dus dat lukt wel.
    Ik zal je niet vervelen met medische problemen (kies eruit, woensdag echo en bloedprikken), want dat is voor jou allemaal "ver van je bed show".
    Slaap lekker straks (wat grappig dat avondmensen ook ochtendmensen kunnen worden!) en tot mails,
    lieve groet,
    Fernande


  • 19 Mei 2014 - 21:20

    Gerrie En Gerard:

    Hi Aad,
    De ene dag zijn de verhalen nog weer mooier dan de andere. Als we lezen hoeveel je nu al te vertellen hebt dan kunnen we ons voorstellen dat je na thuiskomst niet te stoppen bent. Wat een leuke (vooral) belevenissen.
    Een ding is duidelijk: één doel heb je al ruimschoots bereikt: "het ontmoeten van mensen uit alle hoeken van de aarde". Een tweede doel lijkt ook al aardig op te schieten: "nog wat meer zicht te krijgen op de mooie wijnen die Spanje voortbrengt". En dat je Santiago de Compostela gaat halen staat voor ons wel vast. En dat met zeven-mijls laarzen.
    Ga je ook nog het extra stukje naar zee lopen of vind je Santiago wel genoeg?
    Begint het al drukker te worden nu de "nog 100 km" schelp in zicht komt? Ben benieuwd of dat nog een verschuiving in nationaliteiten tot gevolg heeft.
    Nog een aantal dagen genieten van alles om je heen!
    Groeten,
    Gerrie en Gerard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 80672

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: