verslag van de 1e en. 2e loopdag - Reisverslag uit Salbide, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu verslag van de 1e en. 2e loopdag - Reisverslag uit Salbide, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu

verslag van de 1e en. 2e loopdag

Blijf op de hoogte en volg Aad

20 Augustus 2015 | Spanje, Salbide

Camino 2015 verslag.

De vlucht naar Bilbao verliep goed. Toen nog met de bus en een stukje trein naar Irun, gelegen direct aan de Franse grens. (150 km. terug. Ja voor je gevoel heel vreemd) Al met al 4,20 uur onderweg geweest. Wanneer ik direct naar San Sebastiaan was gevlogen had ik er 10,00 uur over moeten doen. (Via Londen). Al snel in Irun een Alberge gevonden. Omdat het officiële gedeelte al vol was kon ik in een garage slapen. Acht ja, een pelgrimstocht of niet. In een kleine bar heerlijk gegeten. Wat mij op viel dat daar continue oude mannetjes binnen kwamen, al of niet vergezeld met een dame. Wat zal er gebeuren wanneer die oude mannetjes er niet meer zijn. Dan is de gehele klandizie weg. Want jonge aanwas heb ik niet gezien.

Wo. 20 aug. Om 07,05 uur vertrokken, op naar San Sebastiaan.
De eerste dag zit er op. Ik hoop dat er niet veel meer van deze dagen volgen. Ruim 7 uur gedaan over 27 km. Gemiddeld 3,50 km. Per uur. Zooooooo zwaar. Ik had de toeristische route genomen, jullie weten daar hou ik wel van. Alleen maar st eigen en dalen. Super smalle paden met rotsblokken, stijlen trappen. Wel prachtige uitzichten, Ik heb onderweg een aantal keren echt moeten rusten. Ik was blij dat ik op de plaats van bestemming was. Volledig uitgeput. Met name mijn benen.

Die hoogte verschillen kennen wij in Nederland niet. Ik moet nog duidelijk wennen. Ik ga ze de komende dagen niet opzoeken. Ik zit nu aan een biertje. (Met WiFi' dat hebben ze nog niet in de Algeges. De Alberge is heel wat beter dan gisteren. Wel 40bedden op een zaal. Nog niet wat ik vorig jaar ben tegengekomen. Was allemaal toen erg goed georganiseerd.

Donderdag 20 aug.
Wat had ik vanmorgen een spierpijn. Om 6,45 uur schrok ik wakker. Ik had halverwege oordoppen in gedaan vanwege heftige snurkers. Iedereen was al aangekleed om te vertrekken of waren al vertrokken. Ik was waarschijnlijk toch wel wat moe. Het is Weer lekker weer, heldere hemel. Om 7'45 uur van start. De eerste 15 km. Waren weer als gisteren. Poeeee wat zwaar. De laatste 6 kilometers waren wat vlakker hoewel aan het eind nog een flinke klim. Ik heb weer enorm moeten afzien. Om 13,00 uur, Na 21 km. vond ik het wel genoeg.

Toen bleek dat de Alberge pas om 16.00 uur open ging. Er stonden al heel wat rugzakken in een rij. Men adviseerde mij dat ook te doen om de volgorde van inschrijven te bepalen. Ik was nr 29. Dat gedaan hebbend ben ik maar wat gaan "lopen", vies en bezweet. Het is een heel erg gezellige badplaats met een hele lange, gezellige boulevard. Daar heerlijk gezeten met een glas rosé. (Ja één) de dag was nog lang.

Om 16,00 uur konden de eerste naar binnen. Voor mij duurde het nog 45 min. Weinig lol aan. Maar verder een keurige Alberge in een oud schoolgebouw. Kosten vijf euro. Ik zit nu weer aan biertje op een terras aan een heel leuk plein. (Tje). Hier heb ik s'avonds ook heerlijk gegeten. Verbazingwekkend. De terrasjes allemaal helemaal vol. Men staat dan, vaak stellen, gewoon buiten met een glas wijn of bier. Wat een sfeer!!

Tot Bilbao schijnt de paden nog redelijk heuvelachtig te zijn. We zien wel, dus niet te veel km. maken. Kan ik toch niet. Hahaha.
(Dit hou ik zo overigens geen 870 km. zo vol) maar ja ik moet je natuurlijk nog een beetje inlopen. Zo veel heb ik niet getraind.

Morgen vrijdag weer vroeg op pad. Tot het volgende verslag.


  • 20 Augustus 2015 - 22:04

    Jos:

    Het lijkt wel zondagmorgen, na een zware zaterdag....., maar je herstelt meestal, dus dat zal nu ook wel lukken.

  • 20 Augustus 2015 - 22:19

    Ruud:

    De lat ligt kennelijk duidelijk hoger dit jaar. Rustig aan dan breekt....
    Goede reis en ook een beetje genieten.
    Goede "vaart"
    Ruud

  • 20 Augustus 2015 - 22:31

    Carla Beumer:

    Ach Aad, ik heb wel een beetje met je te doen. De weg vanuit het zuiden is kennelijk rotsachtiger dan de vorige tocht vanuit Biarritz vorig jaar? Kan me wel voorstellen dat dat veel zwaarder is, daar heb je natuurlijk niet zo op geoefend. Niet de Posbank op geweest bijvoorbeeld, maar dat is ook nog wel te doen. De wegen daarginds zullen veel meer onbegaanbaar/onverhard zijn?
    Vandaag, donderdag, heb je 's middags lekker kunnen uitrusten. Is er iemand die je benen kan masseren? Vorig jaar was dat volgens mij wel het geval toch?
    Verder heb je toch geen haast, doe het rustig aan, dan geniet je ook méér van de omgeving en de natuur.
    Het is toch ook geen wedstrijd dat je dit jaar nog sneller moet lopen dan vorig jaar.
    Sowieso vinden wij het al indrukwekkend dat je het weer aangedurfd hebt!
    Aad, wandel vooral rustig en geniet op zijn tijd van een lekker wijntje. Bon camino.
    Hartelijke groet, Fred en Carla

  • 21 Augustus 2015 - 09:08

    Imre Revers:

    Zo...... een lekker begin. Prima om te lezen. Kan ik me goed voorbereiden op deze tocht. Dus de gewone route nemen ipv alternatief. Ik had al gehoord dat ie zwaarder was dan de camino france. Ach weer een uitdaging toch.
    Ik heb mijn route al aangepast. Ga dus ook voor tussen de 20 en 25km per dag.
    Je hoef in ieder geval het thuisfront dit keer niet te melden dat je eerder thuis komt.
    Nou Aad, succes met de reis en buen camino. Ik ga alvast in training.

    Imre


  • 21 Augustus 2015 - 16:15

    Jeannette Jansen:

    Dus Aad dat valt vies tegen he, maar je weet: alle begin is moeilijk ! En misschien moet je de lat nog even niet te hoog leggen en het nog even wat rustig aan doen.
    Dan kan je wat wennen en ben je zo op volle toeren en kan je de verdere reis op je sloffen doen ! En wat er al gezegd is: het is geen wedstrijd en je hebt de hele dag de tijd !
    Maar ik hoop dat je toch heel erg zult genieten en dat het niet al te zwaar voor je zal zijn, want ook jij bent tenslotte geen 50 meer !!

    Heel veel succes en plezier hoor, Jeannette J

  • 22 Augustus 2015 - 22:45

    Riet:

    Hallo Aad,

    Fijn om iets van je te horen, ik bespeur een lichte teleurstelling in jouw verhaal.
    Dat de tocht deze keer zwaarder zou zijn door het hoogte verschil was jou bekend maar de praktijk blijkt nog zwaarder te zijn. Doe het kalm aan, take your time, bouw het langzaam op. Elke dag is weer een training voor de rest van jouw reis. En na een zware dag smaakt dat biertje of glas rosé dubbel lekker.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Salbide

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

Dinsdag 18 augustus 2015 begin ik aan mijn tweede Pelgrimstocht naar Santiago de Compostela. Ik vertrek vanuit IRUN, direct aan de Franse grens. De tocht is 860 km. lang. Zo'n 80 km. langer dan de vorige, tevens is deze tocht zwaarder. Ik denk er kleine 5 weken over te doen. Veel is afhankelijk wat je op je pad tegenkomt en natuurlijk het weer.

Ik vlieg vanaf Amsterdam naar Bilbao. Vandaar ga ik (terug) met de bus naar IRUN. Dit was de snelste (niet over te stappen) en het voordeligst.

Ik heb bewust gekozen voor deze periode. De grote drukte zal dan al voor mij lopen en het waarschijnlijk niet zo warm zijn. In tegenstelling tot mijn vorige tocht zal ik maar weinig bagage meenemen. Minimale verzorging want je kunt overal wel spullen wassen. Wel neem ik een klein tentje (1,5 kg.) mee voor het geval de Albergue's vol zijn. Deze zijn wat minder aanwezig dan langs de Camino Francés.

Sinds ik gisteren de vlucht geboekt heb bespeur ik wel wat nervositeit. Het liefst wil zo snel mogelijk vertrekken. Het lijkt wel een magneet, heel bijzonder.

Ik zal weer een dagboek bijhouden welke ik +/- 1 x per week zal publiceren via waarbenjij.nu

Recente Reisverslagen:

21 September 2015

Ik heb het gehaald! verslag van wo. 16 sept. t\m

15 September 2015

verslag van vrijdag 11 sept t/m dinsdag 15 sept.

10 September 2015

verslag van zondag 6 sept tm donderdag 10 sept

05 September 2015

Verslag van do. 3 sept. t/m. zat. 5 sept.

02 September 2015

v.a. zondag 30 aug. tot woensdag 2 sept.
Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 679
Totaal aantal bezoekers 80566

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: