Verslag van do. 3 sept. t/m. zat. 5 sept. - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu Verslag van do. 3 sept. t/m. zat. 5 sept. - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu

Verslag van do. 3 sept. t/m. zat. 5 sept.

Blijf op de hoogte en volg Aad

05 September 2015 | Spanje, Gijón

Donderdag 3 sept.
Van Ribadesella naar Colunga, 25 km..
Heerlijk om weer even álleen te zijn. Ook gisteren in het restaurant. De anderen willen niet al teveel geld uitgeven aan de maaltijd en ik soms wel. Ook tussen de middag, dan koopt men spullen in de supermarkt, of wat voor naam er aan mag geven. Ik ga wel graag even op een terrasje zitten en een beaucadillo ( weet niet of het het goed geschreven heb) met Jamon Serrano eten.

Pas om 08,15 uur wakker geworden. Had mijn wekker expres niet gezet. Op mijn gemak heerlijk ontbeten in de bar naast het hotel. Uiteindelijk om 09,15 uur op pad. Het had de gehele nacht volgens mij geregend en was het bij vertrek droog. Ik moet zeggen dat ik heel even had gedacht, ik blijf hier nog maar een dagje, misschien is het de volgende dag wel droog. Mijn regenjack aan broek had ik wel bij de hand want het zag er wel dreigend uit. En ja hoor, naar 30 min. begon het te regenen. Snel regenbroek en Jack aan en lopen maar weer. Gewoon Hollands weer.

Onderweg kwam ik drie Spanjaarden tegen, die even aan het uitrusten waren of de kaart aan het bekijken waren. Dat kan een reden zijn om even uit te rusten. Raakte in gesprek, bleken tot voor kort elkaar niet te kennen. Een man uit Burgos, vrouw uit Madrid en een man uit Sevilla. Na een gezellige communicatie en de opmerking van hun dat ik dit weer wel gewend ben, ging ik weer op pad.

Omdat het eerste gedeelte over keien paden en ander niet prettig begaanbare paden ging besloot ik maar naast de weg naar het volgende punt/ dorp te lopen. Het was wel een omweg maar anders is het doodvermoeiend en kans op uitglijden en blessures. Na ongeveer 1,5 uur begon het droog te worden en werd het steeds iets warmer.

Het was 14.00 uur dat ik aankwam in Colunga en had ongeveer 25 km. gelopen. Ik wilde en kon nog wel 10 km. Verder lopen maar ik wilde dan wel proviand bij mij hebben. Helaas waren net de zgn. Supermarkten dicht en durfde ik het niet aan zonder eten te zitten. Slapen kun je in principe overal. Ik kwam al een paar keer in contact met een jonge Brit en Oostenrijker. Die sliepen gewonnen het vooropgaat vaneen kerk en gisteren in een leegstaand station. Op zichzelf heb ik daar geen problemen mee maar je moet wel voedsel en drinken bij je hebben. En wachten tot 16.00 uur vond inkwam te gortig. In dit stadje Colunga, overigens heel gezellig met kleine bars en restaurantjes, zijn geen Albergues.

Dus ik opzoek naar andere slaapgelegenheden. Ik heb mij onderkotst gevonden in een Hostel met bar en restaurant. Keurige kamer, douche/bad en toilet en prachtig uitzicht. De kosten vielen me ook wel mee t.w. 25,00 voor een eenpersoonskamer. Ik begin het wel luxe te vinden, maar de stres om geen slaapplaats te vinden vind ik erger. In het restaurant heerlijk van een driegangenmenu incl. Wijn genoten voor € 10.00. Zou in Nederland niet uitkunnen. Ik moest wel wachten tor 21.00 uur want toen ging de keuken pas open. Om die rijd te overbruggen heb ik maar even een dutje gedaan.

Nog even een klein loopje door het stadje gedaan voor de spijsvertering en toen kwam ik een oudere Fransman (67 jr) tegen die ik al vele dagen tegenkom maar nooit echt mee in gesprek kwam. Heel vervelend kwam ik ook nog een erg gezellige bar tegen met veel interessant uitziende mensen. Ik ben toch maar niet naar binnen gegaan anders had ik de volgende dag zeker niet vroeg op pad gegaan. rond 23.00 uur ben ik gaan slapen Mijn plan is wel om uiterlijk 07.30 uur te vertrekken. Ik van in ieder geval mijn wekker zetten.

Morgen moet ik wel zo'n 42km. Overbruggen om een Albergue te vinden. Dus bijtijds naar bed en voldoende proviand en vocht meenemen. En dan noch is het maar de vraag of je een slaapplaats kunt krijgen. De verwachting in ieder geval is wel dat het een droge dag wordt. Weerrader geeft nu aan dat het pas na 08.00 uur droog wordt. Even afwachten dus, maar ik heb wel de looptijd nodig.

Vrijdag 4 sept.
Van Colunga naar Gijón, 42km.
Dat had ik in mijn hoofd omdat er na Villaviciosa (na 18km) geen slaapplaatsen waren. Geen Albergues, geen hostels, geen hotels. Om 07,15 uur ben ik vertrokken met proviand uit de supermarkt. Natuurlijk de vorige dag gekocht.
Ik op pad. Het was nog droog dus regenkleding opgeborgen. Echter na 30min. Begon het zachtjes te regenen, ik dacht dat gaat zo wel over. Van het wandelen wordt je bijvoorbeeld ook nat. Maar het werd wat heviger. Ik stoppen regenkleding aan en die heb ik verder de gehele tijd aan moeten hebben. Het bleef maar miselen.

De route was werkelijk prachtig. Licht glooiend met toch wel een aantal pittige klimmetjes, weides, overal appelgaarden*, langs kleine verlaten dorpjes met veel op te knappen (vervallen) gebouwen. ( HA, HA, HA) zeer idyllisch. Helaas hing er een lage bewolking om volledig van het uitzicht te kunnen genieten. Ook glibberige paden vol modder en gladde stenen. Ik ben zelfs een keertje onderuitgegleden. Ook vandaag heb ik ervaren dat alleen lopen bij tijd en wijle toch ook wel erg prettig is. Alleen vandaag heb ik "helemaal" niemand gezien om bv. onderweg een praatje mee te maken.

* Het gebied staat bekend om z'n appel Cider cultuur/ productie. In ieder restaurant wordt op een zeer speciale manier deze cider ingeschonken. De fles hoog houden en dan in het glas op heuphoogte, inschenken

Om 11,00 uur kwam ik na 18,5km aan in Villaviciosa. Een redelijk gezellig uitziend stadje. Ik naar de toeristische informatie. Deze aardige dame vertelde dat tot Gijón, nog 24km extra er geen Albergue/ overnachtinglaatsen waren en dat er twee flinke bergen/ heuvels met flinke hoogtes op mijn pad lagen.

Ik dacht, Aad dat gaan we niet doen. Pal tegenover de zgn. VVV lag een leuk uitziend 2 sterren hotel. Ik naar binnen, zag er zeer gezellig en netjes uit, en vroeg wat een eenpersoons kamer koste. € 22,00, voor Pelgrims, zei zij. Ik kreeg ook nog een ontbijtpakketje voor de volgende bij. Ik was al snel verkocht. Een prachtige ruime kamer met alles er op en er aan. Ook de rest was zo sfeervol ingericht. Spullen in de kast te droge gehangen, heerlijk onder de douche.

Toen ben ik op mijn bed het brood en chorizo dat ik gisteren had gekocht voor de mogelijk lange tocht van vandaag en de overgebleven halve fles rode wijn uit Ribera del Duero Crianza, (aan te bevelen wijngebied overigens) van mijn luch gaan genieten. Had ook zeker zijn charme.
Nu, 12,45 uur ga ik even een klein dutje doen. Ik ben van plan rond 15.00 uur te gaan lunchen omdat ik ander weer tot 20,30/21,00 uur moet wachten. Dan wordt het zo laat om naar bed te gaan.
Hoewel zo vroeg hoef ik morgen ook niet op te staan want Gijón licht op 24 km. van hier. En daar wil ik toch wel overnachten. Dat zal ook wel weer in een Hostel of 2 sterren hotel zijn want de Albergue ligt ver buiten de stad. Ik moet zeggen, ondanks de charme van de Albergue bevallen me de laatste drie overnachtingsvormen me toch ook wel erg goed.

Na mijn middagdutje ben ik om 15,30 uur een beetje rond gaan lopen om te kijken waar ik zou willen gaan eten. In korte tijd heb ik wel 30-40 bars annex restaurants gezien. Veel erg gezellig uitziend. Op een gegeven moment liep ik langs een bar/restaurant en die zat helemaal vol. Ik dacht bij mezelf dat is niet voor niets.

Men kon daar o.a. Een dagmenu, drie gangen incl. Wijn, krijgen voor slechts € 8,00. Ik dacht bij mezelf dat moet ik maar doen, want die mensen zitten daar toch ook niet voor niks. Nou dat klopt. Het eten was prima en de wijn ook. Ik dacht ook nog bij mezelf anders had ik moeten wachten tot 20,30/21,00 uur en dan mijn tijd verdoen op een terras of in een bar. Nu ga ik gewoon wat eerder slapen.

Ik heb ook alvast een stokbrood gekocht voor morgen, onderweg in geval ik trek krijg. Ik heb nog chorizo over van vandaag. Daarnaast heb ik nog mijn lunchpakketje van het hotel.

Ik heb zojuist de foto's van mijn camera op mijn IPAD kunnen importeren. Ga nu proberen wat foto's bij mijn verhalen te plaatsen. Ik weet niet of dat nog bij reeds geplaatste verhalen kan. Na een laatste rondgang door het centrum, waar de ene bar / terras helemaal vol zit en de andere geheel leeg. Wel een enorm gezellige sfeer. Het is nu 21,50 uur en ik ga slapen.

Twee bier, twee dubbele espresso mocht ik € 6,20 afrekenen. En een schaaltje olijven toe.

Zaterdag 5 sept. Van Villaviciosa naar Gijón, 28,5km.
Om 7,45 uur vertrokken. Het was droog, half bewolkt weer. Wel nog wat koud dus, voor de eerste keer, over mijn T-shirt mijn dunne, grijze NY marathon shirt met lange mouwen maar aangedaan. Mijn Regenspullen dus maar opgeborgen. Het is mooi loopweer. Al snel heb ik mijn grijze shirt uitgetrokken en weer met mijn thermo T shirt gelopen, zoals alle dagen. Ik was In goede doen, de stevige (echt) steile heuvels gingen me vandaag goed af. De tocht liep door een mooi binnen landschap. Al snel kon je een splitsing maken om de Camino Norte (doorlopen langs de kust) of de Camino Primitivo die door een bergachtig gebied naar het zuiden gaat en aansluiting krijgt op de Camino Française. Ik heb gekozen om de Camino Norte te vervolgen mede omdat die door minder bergachtig terrein gaat.

Al snel werd ik ingehaald door een Fransman uit Parijs. Een tijdje opgelopen en wat gecommuniceerd. Hij liep 2-3 keer per jaar twee weken een stuk. Hij gaf ook aan dat vanuit de Dome, Midden Frankrijk het zo een mooie, wel heuvelachtige route is naar B.v Jean Pied de Port, het vertrekpunt van de Camino Française.

In een klein dorpje waren twee mensen, wen man en een vrouw perziken aan het plukken. Ik zei ze gedag en reageerden of wij er een paar mee wilden nemen. Als zuinige Hollander zei ik toen direct ja. Ze zochten er een aantal uit en deed in mijn proviand zakje met het brood van gisteren en de chorizo. Ze waren klein maar wel lekker. Ondertussen was het ongeveer 24 graden geworden. Na een tijdje ging de Fransman er van door, zeker bergopwaarts had ik te veel moeite.

In Gijón aangekomen, 14,45 uur, een grote industriestad maar ook met prachtige boulevards.
Ik op zoek naar de Spaanse VVV. Voor overnachtingsmogelijkheden omdat e geen Albergue was in Gijón. De Albergue van Gijón lag zo'n 3 km. buiten de stad. Ik liep door een straatje en zag een lichtreclame van Hostel. Ik naar binnen en voor € 22,00 heb ik een kamer met aparte badkamer. Zag er prima en schoon uit. En direct in het oud gedeelte van de stad. Heel centraal dus. Het enige jammerlijke daarvan is dat je geen, of niet zo snel mede pelgrimgangers ontmoet.

Na me opgefrist te hebben ben ik op zoek gegaan naar een leuk terras voor een fris glas witte wijn. Nu bleek dat daar ook een restaurant bij hoorde.. Ik kijken en zag dat men daar een drie gangenmenu incl.een fles wijn had voor € 12,00. Op het terras, gelegen aan een geweldig plein koste het € 14,00. Daar heb ik maar voor gekozen. Het was 15,45 uur. Anders had ik moeten wachten tot 20,00 uur om te kunnen gaan eten. En daar had ik niet zo een zin in.

Als voorgerecht heb ik gekozen voor de Paella. In deze Paella zat meer vis dan rijst. In Nederland kost zo iets al meer dan € 25,00. Veel Mosselen, ja echt grote, inktvis, garnalen, crabje, schampies, kleine kreeftjes, en nog meer. Werkelijk overweldigend. Als hoofdgerecht heb ik gefrituurde groet sardines genomen. Als dessert ijs. Ik begrijp nog steeds niet hoe men het er voor kan doen.

Daarna wat rond gewandeld langs de boulevard. Daar was een zwemwedstrijd aan de gang in openwater. Zeer veel mensen op de been. Heerlijk zonnig, dus om te genieten. Ook in de vele straatjes in de oude stad zo veel bars, terrassen. Allemaal vol en Veel geflaneer. Wat een sfeer!!
Daar hou ik wel van, maar dat is al bekend.
Morgen richting Avilès, 25,5km.

Als ik terugkijk op mijn tot heden gelopen tocht heb ik alleen maar een zeer schoon land gezien. Ze goed onderhouden. Eigenlijk alleen maar welvaart, luxe, mooie huizen. Wanneer ik dit zie gaat het "erg" goed met Spanje. Gelukkig maar. Ook B.v afvalbakken, trapleuningen en vele andere voorzieningen zijnallemaal gemaakt van hoogwaardig roestvrij taal. Ook ziet men overal groene containers staan voor vuil. Ook in de middle of knowhere. Kunnen we wat van leren. Bij ons zijn het vaal kleine afvalbakken welke puilen van het vuil, wat dan op de grond terecht komt.

  • 06 September 2015 - 09:36

    Rob Weeber:

    Hoi Aad,

    Mooi verhaal weer. Jammer dat deze route minder op albergues is ingesteld. Het culinaire aan de tocht trekt me wel, gewoon tegen een fatsoenlijke prijs in een mooie omgeving wat eten en drinken. Inderdaad bijzonder dat het hier zoveel moet kosten en daar relatief weinig.

    Een hele uitdaging, dat lopen, anders dan de andere route, waar je met 'twee vingers in..' de tocht volbracht volgens mij.

    Tot de volgende keer en succes weer.

    Gr. Rob

  • 06 September 2015 - 11:11

    Henk En Monique:

    Het leven is een wandeling en volgens ons heb je een hobby waar je van kunt leven (wie wil dat niet?): eten & drinken. Goeie reis verder, geniet en kijk uit naar mensen en omgevi

  • 06 September 2015 - 11:47

    Jos De Waardt:

    Beste Aad,
    Met veel plezier volgen Willy en ik je verhalen.
    Soms loopt het water mij uit de mond.
    Ook ben ik diep onder de indruk van de prestaties van de Lange.
    En vind het sjouwen met de kleinkinderen al gauw zwaar worden laat staan met een rugzak omhoog.

    Veel succes op je tocht,en maak behalve praatjes ook veel plaatjes, ook in de regen!
    Succes Jos en Willy



  • 06 September 2015 - 20:10

    José :

    Aad, weer een heel verhaal, maar ik merk dat je erg geniet van het mooie Spanje. Vooral ook de culinaire kant en wat een prijzen, is toch niet te geloven dat ze dat voor zo weinig kunnen bieden.
    En toch ook veel flinke tochten per dag. Ben je niet chronisch moe?
    Ik vind het knap en wens je nog vele mooie dagtochten toe!

    groeten van José en Ruud

  • 06 September 2015 - 23:28

    Carla:

    Hi Aad, ja HA HA HA, laat die maar links liggen, of rechts......

    Is het ook niet juist fijn om eens een dag alleen te lopen? Dan kom je tot bezinning en heb je tijd om je gedachten weer te ordenen en dingen te kunnen overdenken?

    Toch lijkt het me niet echt een pretje om iedere dag weer op zoek te moeten naar een slaapplaats. Dat is dit jaar lastiger dan vorig jaar en je moet er ook steeds op tijd bij zijn. Lijkt me soms lastig.

    Het is geweldig om te lezen dat jij je zo vermaakt als je de dagwandeling erop hebt zitten. Dat vind je volgens mij het leukste gedeelte van de dag: een gezellig barretje of restaurantje zoeken om hier weer zo lekker te eten en te drinken. En onvoorstelbaar zo goedkoop. Daar tegenover zijn de hotelletjes de laatste dagen weer wat prijziger, maar dan heb je ook wat meer luxe dan in zo'n Albergue.

    Aad, ben je inmiddels al op of net over de helft??? Heel veel wandelplezier verder.

    Groetjes,
    Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Gijón

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

Dinsdag 18 augustus 2015 begin ik aan mijn tweede Pelgrimstocht naar Santiago de Compostela. Ik vertrek vanuit IRUN, direct aan de Franse grens. De tocht is 860 km. lang. Zo'n 80 km. langer dan de vorige, tevens is deze tocht zwaarder. Ik denk er kleine 5 weken over te doen. Veel is afhankelijk wat je op je pad tegenkomt en natuurlijk het weer.

Ik vlieg vanaf Amsterdam naar Bilbao. Vandaar ga ik (terug) met de bus naar IRUN. Dit was de snelste (niet over te stappen) en het voordeligst.

Ik heb bewust gekozen voor deze periode. De grote drukte zal dan al voor mij lopen en het waarschijnlijk niet zo warm zijn. In tegenstelling tot mijn vorige tocht zal ik maar weinig bagage meenemen. Minimale verzorging want je kunt overal wel spullen wassen. Wel neem ik een klein tentje (1,5 kg.) mee voor het geval de Albergue's vol zijn. Deze zijn wat minder aanwezig dan langs de Camino Francés.

Sinds ik gisteren de vlucht geboekt heb bespeur ik wel wat nervositeit. Het liefst wil zo snel mogelijk vertrekken. Het lijkt wel een magneet, heel bijzonder.

Ik zal weer een dagboek bijhouden welke ik +/- 1 x per week zal publiceren via waarbenjij.nu

Recente Reisverslagen:

21 September 2015

Ik heb het gehaald! verslag van wo. 16 sept. t\m

15 September 2015

verslag van vrijdag 11 sept t/m dinsdag 15 sept.

10 September 2015

verslag van zondag 6 sept tm donderdag 10 sept

05 September 2015

Verslag van do. 3 sept. t/m. zat. 5 sept.

02 September 2015

v.a. zondag 30 aug. tot woensdag 2 sept.
Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 80725

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: