Slotverslag van mijn Camino Via de la Plata - Reisverslag uit Caldas de Reis, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu Slotverslag van mijn Camino Via de la Plata - Reisverslag uit Caldas de Reis, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu

Slotverslag van mijn Camino Via de la Plata

Door: Aad van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Aad

26 Mei 2017 | Spanje, Caldas de Reis

35e en tegelijkertijd mijn slotverslag van de Camino Via de la Plata vanuit Sevilla naar Santiago de Compostela, 1000 km. Dinsdag 23 mei Santiago de Compostela. Gisteravond in mijn favoriete restaurant met z'n negenen wezen eten. We hadden allemaal verschillende gerechtjes besteld (Tapaz) waar iedereen van kon snacken. Het werd een avondvullende avond met natuurlijk heerlijke wijnen. Uiteindelijk ging iedereen zijns weegs. Bekend is dat men elkaar altijd wel de volgende dag(en) weer tegenkomt. Christiaan en ik zijn, na zijn vrouw en zoon naar hun hotel te hebben gebracht nog samen een drankje gaan drinken met de nodige communicatie. Mede gezien zijn plannen om zich met zijn gezin in Spanje te willen gaan vestigen. Zijn vrouw is Spaanse. Al snel was het laat. Vanochtend rustig opgestaan, heerlijk geslapen met weinig gesnurk. Eerst naar het officielle Peregrino bureau om mijn laatste stempel en certificaat te gaan halen. Ik was daar al om 08,30 uur. Er stond niet zo een lange rij maar uiteindelijk heeft het nog een uur geduurd. Ze helpen met max. 14 bezetten tafels maar nu waren er slechts 4 in gebruik. Daar gaan ontbijten waar ook Heinz en Herbert zaten. Dus gedrieen ontbeten. Verder ga ik vandaag op de Praza zitten en de Pelgrims binnen zien komen en ik hoop degene welke ik de afgelopen weken ben tegengekomen.

Terugkijkend op mijn Camino tocht kan ik zeggen dat deze weer een geheel andere invulling heeft gegeven dan de vorige. Tijdens deze Camino zag men bijna geen jongeren, daarnaast veel Nederlanders en bijna geen Pelgrims van buiten Europa. Gelukkig niet zo warm geweest, waar ik vooraf zo bang/ongerust over was. Ook nu weer bijna geen regen gehad, ook geen blaren, wel wat pijntjes met name in mijn rug.

Bij de Apotheek mij gewogen, Ik was benieuwd hoeveel ik afgevallen was. Ik woog 80 kg. dus 3,5 kg. afgevallen. Ik heb lekker geslenterd door Santiago. Hetw was 28 gr. gewoon lekker warm. Door het Franse stel uit Marseille was ik uitgenodigd voor een glas wijn in de bar van het Paradores santiago. Een super de luxe Hotel in een zeer oud ziekenhuis. Daarna zijn we samen gaan eten in het restaurant van het Parador. Zij bleken daar te slapen. (Luxe hoor Pelgrims) Hij was een gepensioneerd General Manager van Novote. Dat verklaarde een hoop. We hadden al eerder, tijdens de Camino een klik. Hij was ook wijnliefhebber, hij bleek b.v. een eigen wijnvoorraad te hebben van minimaal 1000 flessen. Toen we wilden afrekenen bleek dat hij het al op zijn kamer had laten bijschrijven. Mocht dus niets betalen.
rond 23.00 uur ging ik naar mijn Albrrgue door een smal straatje. Al snel zag ik licht en veel mensen in Casa Marcello. Een restaurant wat er aan de buitenkant niet uitzag. Overdag kon je helemaal niet opmaken dat er een restaurant in gevestigd was. Toen ik echt naar binnen keek was er een hele lange tafel van zeker 10 meter waar de mensen gewoon aanschoven om er te gaan eten. Achterin een hele professionele keuken met veel kok's. Het had zo een fijne sfeer. Ik dacht hier wil ik eten. Dat moet dan maar een keer gebeuren.


Op woensdag 24 mei op mijn gemak opgestaan en gaan douchen. Er zijn 4 douches voor man en vrouw gezamenlijk. Er wilden 2 dames gaan douchen en ik kwam eraan. Er was geen echte kleefruimte en de dames werden zenuwachtig, hoe moest dat nu. De doucheruimtes hebben ondoorzichtige deuren dus ik zag het prbleem niet. Ze zeiden tegen mij dit is dames douche. Het was een algemene doucheruimte. Ik zei, Ik ben al 44 jr getrouwd, dus.... Men zei, maar niet met mij, welke opmerking ik niet begreep. Ze wisten niet hoe ze er mee om moesten gaan. Ze gingen zich maar omkleden in het douchehokje. Ik dus ook gewoon gaan douchen. Ik was eerder klaar dus was al weg voordat zij klaar waren. Om 08,30 uur aan de wandel. Ik naar de markthallen. Blijft altijd een genot om hier doorheen te lopen. Ik weer op zoek naar de Oesterstand, die wer vorig jaar niet was. Als snel gevonden. Bij de viskraam twee grote oesters besteld om daar op te eten. Ik vroeg om een glas witte wijn. Hij kwam met een fles aan waarvan de man vertelde dat het zijn eigen wijn was van de Albarino druif, die ik zo lekker vind. Toen ik moest afrekenen mocht ik vier euro betalen. Voor 2 heerlijke oesters en mooi glas wijn. Daarna kreeg ik nog gratis een groot glas ingeschonken. Zijn vrouw kwam er ook nog bij en er ontstond een mooi communicatie. Voor mij weer "feest". Ik heb gelijk een fles bij hen gekocht voor mijn lunch morgen in de trein met brood, kaas en chorizo. Wordt ook zeker weer een "party".
Vandaag belooft het een warme dag te worden; 32 graden.
Deze dag kwam ik weer Pelgrims tegen van eerdere momenten.
Pedro uit Italie, Susanne (munchen), 2 Fransmannen die op een gegeven moment linksaf zijn geslagen om zo nog een deel van de Camino Portugues te lopen. (zeker 10 dg niet gezien) en Herald uit Zuid Duitsland
We hadden afgesproken 's avond gezamenlijk te gaan eten als een soort afscheid.
Met Laus en tonia had ik het erover dat het paradores zo mooi was van binnen en nodigde ze daarom uit met mij daar een glas wijn te gaan drinken. Als zgn. hotelgasten wij naar binnen en naar de bar. Er was ook een mooi binnenterras en besloten daar te gaan zitten. Heel kwalitatie en enorme sfeer en ook nog heerlijke wijn. Het was echt een vakantie gevoel zei Tonia. Het was ook heel luxe.
Voor de avond had ik een traditioneel restaurant gereserveeld voor z'n tienen.
Om de tijd door te brengen ben ik een uurtje gaan slapen en daarna via een groot park naar de afgesproken plek gegaan. In dat park was een complete kermis incl. reuzenrad.
Het was nog te vroeg, ik ben dan maar in een prachtige Tapaz/ pinchos bar met mooi glas wijn. Even voor 20.00 uur naar de Praza waar we met z'n allen hadden afgesproken. Ik langs een terras waar een duo met harp en bas optraden. Het was zo mooi, dat ik daar ik wel uren zou kunnen zitten luisteren met een versnapering.


Uiteindelijk met z'n achten naar het restaurant iets buiten het echte centrum gebeuren. Het restaurant voor mij, die met de bloemetjes. Herald de Zuid Duitser zei, we gaan in de richting van mijn favorite restaurant, ik ben benieuwd zei hij. Het bleek uiteindelijk ook zo te zijn. Dus dubbel feest. We hebben daar heerlijk gegeten, geen pelgrimsmenue deze keer, hoewel daar niets op tegen is. Aan het eind afscheid genomen van mijn caminovrienden van wie ik sommigen al vanaf de 2e of 3e dag ben tegengekomen en dan soms een hele tijd niet. Een aantal zal ik zeker nog een keer tegenkomen.

Op weg naar mijn Hostel, het was ondertussen al 23.00 uur, hoorde ik harde muziek. Ik daar samen met Laus en Tonia op af. Een gigantisch podium met band met honderden toehoorders. Dit podium stond direct naast de Cathedraal, een prachtige ambiance.
Ik wilde nog even door de smalle straatjes lopen voor ik naar bed ging. Ook daar was het een compleet feest. Honderde barretjes waren open en allemaal afgeladen, ook de terrasjes. Wat een sfeer, dit maak je in Nederland niet mee. Verder nog verschillende muziekpodia in het centrum.
Rond 24.00 uur ik naar mijn slaapplaats. Ik kan mij niet herinneren dat ik in slaap ben gevallen. Heerlijk geslapen en rond 07.00 uur wakker geworden en opgestaan. Mijn trein ging om 09,39 uur dus tijd voldoende. Ik moest, na een Cafe con leche met croissant, alleen nog een Panaderia vinden voor een brood. De rest voor mijn treinlunch had ik al in "de tas" gehaald. Alleen waren de bakkertjes nog niet open. Gelukkig kwam ik vlak bij het station een geopende levensmiddelenwinkel tegen die vers brood had liggen. Ik gelukkig, anders kon mijn uitgebreide lunch in de trein niet doorgaan. Mijn eindstation is Madrid waar ik nog een paar dagen blijf. Hier eindigd mijn verhalen over de Camino Via de la Plata van Sevilla naar Santiago de Compostela. Ik beeindig dit met weemoed en een paar tranen in de ogen. Het was zo heerlijk om iedere dag mijn verhaal "vers van de pers" te kunnen doen, het van me af te schrijven. Zo blijven de mooie herinneringen voor mij heel dichtbij.


Donderdag 25 mei. Van Santiago de Compostela naar Madrid.
Op het staion kwam een zgn. Hoge snelheidstrein (diesel) aanrijden. Het eerste stuk nar Ourense reed deze flink door met een max. snelheid van 215 km. per uur. Vanaf Ourense reed de trein redelijk langszaam. Dat kon je overigens zien op een display in de trein. 25, 45, 80, 90 km. toen iets harder;125 km. Veel bochten en door tunnels rijdend op lokale rails denk ik. Ze zijn wel hsl aan het aanleggen, zie regematig tunnels in aanbouw. We deden wel allemaal stadjes aan ( reden langs de stationnetjes) van mijn Camino. Na Zamora (Eerste tussenhalte) kwam de trein eindelijk op snelheid. 195, 245 km. per uur. We kwamen wel op tijd in Madrid aan. Het was daar drukkend warm, 33 gr. Ik had een Hostel geresveerd in het centrum, nou het is ook echt in het centrum, er middenin. Een prima Hostel, In een klassiek groot pand maar de kamers wel modern ingericht. Verder diverse grote sociale ruimtes.
Toen ik op een terrasje een biertje wilde bestellen was ik wel weer terug in de werkelijkheid. Een Paulaner biertje voor 5,95. Wat is Madrid een wereldstad, wat bruist het. Ook hier veel mensen op straat en de terasjes vol. Hier wel een grote diversieteit in klasses. Ook redelijk veel swerfers die tegen de avond met hun kartonnen dozen naar speciale plaatsen komen om daar te slapen. Ik denk gedoog plaatsen. De komende dagen ga ik op verkenningstocht want is al 35 jaar geleden dat ik echt in Madrid ben geweest. Ik stop nu echt met mijn schrijverij, gekoppeld aan mijn Camino tocht. Bedankt voor het lezen. Gr. Aad

  • 26 Mei 2017 - 07:28

    Rob Weeber:

    Hoi Aad,

    Weer een mooie prestatie, gefeliciteerd. Leuke verslagen. Nu weer een goede thuisreis en tot ziens bij ONZ-A.

    Gr. Rob

  • 28 Mei 2017 - 11:40

    HeMo:

    Hi Aad,

    opnieuw proficiat met deze nog steeds opmerkelijke en bijzondere prestatie. geniet nog even van Madrid en komm gut nach hause...

  • 28 September 2017 - 14:37

    Frea:

    Hallo Aad,
    Met grote belangstelling heb ik het reisverslag gelezen over de Camino Via de La Plata. een prachtige tocht, gefeliciteerd met het behalen van Santiago.
    Zelf wil ik in mei 2018 ook route Via de La Plata gaan lopen. Na in 2016 Camino Frances en dit jaar de Portugese route gelopen te hebben wordt dit voor mij de volgende uitdaging.
    Graag wil ik weten welk route boekje jij gebruikt hebt. Ik ben van plan het boekje van Hans van den Breul en Freddy Du Seui te kopen en vraag me af of jij deze gids ook gebruikt hebt.
    hartelijke groet.

  • 14 Juni 2018 - 22:07

    Ans Zonneveld:

    Met veel plezier de reisverslagen gelezen.
    Ik ben net terug van de Camino Portugese, in 2015 de Camino Primitivo en in 2013 de Camino Frances gelopen, weet nu een beetje hoe het in elkaar zit met een Camino......[een beetje hetzelfde als de reactie hierboven van Frea]
    Natuurlijk heb ik al een stiekum plannetje voor mijzelf, vandaar ik op De La Plata aan het googelen ben.
    Die wil ik als volgende gaan maken en zie dat het in dag of 35 goed te doen is.
    Je moet een beetje mazzel met het weer en de benen hebben. Ik ga nog verder lezen, maar hier wordt ik al blij van!
    Heeft u een boekje van De La Plata, en zoja, welke?
    Hartelijk dank voor het openbare verslag.
    Vriendelijke groeten Ans Zonneveld, Blokker

    ans@ziggo.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 2420
Totaal aantal bezoekers 80682

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: