Verslag van dag 0 t/m woensdag 8 mei 2019 - Reisverslag uit Gaanderen, Nederland van Aad Berg - WaarBenJij.nu Verslag van dag 0 t/m woensdag 8 mei 2019 - Reisverslag uit Gaanderen, Nederland van Aad Berg - WaarBenJij.nu

Verslag van dag 0 t/m woensdag 8 mei 2019

Door: Aad

Blijf op de hoogte en volg Aad

08 Mei 2019 | Nederland, Gaanderen

Maandag 6 mei dit verslag van mijn eerste dag van mijn Camino naar Santiago de Compostela met als vertrekpunt Vezelay in Frankrijk.
Zondagavond 5 mei ben ik om 23:45 vanuit Arnhem vertrokken met de flixbus richting Vezelay uit Arnhem en stopte verder nog in Nijmegen Eindhoven in Lille en dan eindigt in Parijs, daar was ik om 7:45 in de morgen. alles ging heel voorspoedig. Ik heb ook nog wel kunnen slapen wel elke keer wanneer er stop was werd er redelijk hard omgeroepen welke plaats we aankwamen. Dan schrik je gelijk wakker. In Parijs heb ik een uur en een kwartier moeten wachten op de bus welke naar auxerre ging. maar die ging ook weer keurig op tijd. om 11:30 was ik in auxerre en ik naar het baanhof want moest de trein hebben naar een plaatsje 10 km voor Vezelay. en dan had ik nog 10 kilometer moeten wandelen naar auxerre. alleen die trein ging pas om 2:30 uur en ik had geen zin om 3.00 uur daar op te wachten. nog even terug naar het busstation in Parijs. Daar stonden wel 20 FLIX bussen om naar bijna alle richtingen in west europa te gaan vertrekken. Wat een instituut. Wordt een grote concurrent voor bv. de NS.
Ik heb daar mijn grootste inschattingsfout gemaakt. Ik dacht te gaan liften Ik had me daar mijn duim nog niet opgestoken of er stopte al een auto . Wel gaf mij aan wel na 10 kilometer van de 55 die dat hij rechtsaf moest dus ik kon uitstappen. Ik weer mijn duim omhoog en stopte maar niemand. een beetje triest werd ik ervan, dan ben ik maar richting vezelay gaan lopen en als de auto's aan kwamen maar die duim omhoog al met al denk ik dat ik kleine ritjes heb gehad.
Dus waar ik niet van plan was om te gaan lopen heb ik minimaal 20-25 kilometer gewandeld. Om richting vezelay uiteindelijk te komen heb ik zes keer iemand gehad die mijn meenam maar dat waren allemaalkleine stukjes. daar werd je echt niet blij van. uiteindelijk kwam ik om 16.15 uur aan in Vezelay. Ik moet zeggen dat ik aardig moe was door de extra kilometers en de stres. Omdat er onderweg helemaal geen bussen of treinen reden werd ik aan mijn lot overgelaten. Dus ik had me Sl snel voorgenomen tocht ar door te lopen.
Nou de albergue in het klooster had ik snel gevonden en daar mij ingeschreven lekker gedoucht en mijn bed opgemaakt. vervelende is dat ik vandaag in mijn avond kleren heb gelopen, dus ja die zijn ook enigszins gebruik. Je moet ze ook maar gelijk even uitgespoeld worden. Ik loop nu in mijn wandel shirtjes en broeken op zoek naar een eetplek. om omdat een aantal Pelgrims hier in Alberge besloten zelf een eten klaar te gaan maken Heb ik ook maar wat inkopen gedaan bij de minisupermarkt. dat werd gewoon een pakje spaghetti en een pot spaghetti saus en daar heb ik me dan maar een hele maaltijd mee bereid. anderen deden dat iets ruimer met wat groente en andere dingen maar goed ik ben daar niet zo van. maar uiteindelijk heerlijk gegeten en gezellig gekletst natuurlijk had ik wel daar een fles wijn bij en die smaakte heerlijk en daar heb ik ook die heb ik ook nog met hospitalier er als ik het ja gedeeld.
Uiteindelijk om 21.00 gaan slapen. S'nachts wel een paar keer wakker geweest vanwege de kou. Steeds maar weer een extra deken gepakt.

Dinsdag 7 mei kwam als laatste uit mijn bed. Iedereen was al aangekleed en was wel naar beneden gegaan om daar te ontbijten. Naar wat toastjes en een kop thee ben ik om 8:30 uur gaan lopen Ik zou ongeveer een tocht van 22 kilometer zijn in mijn geval nou dus niet. Op een gegeven moment stak ik een rivier over en dat had ik dus gelijk linksaf moeten gaan. maar ik heb die bordjes niet gezien. Ik ben dus door gelopen en uiteindelijk kwam ik weer richting Vezelay.
Gelukkig van een caminoganker uit dezelfde albergue mij tegemoet en die vertelde mij dat ik echt de verkeerde kant op aan het lopen was. Maar omgekeerd en toen maar op mijn GPS gekeken en zag dat ik flink uit de buurt was uiteindelijk heb ik 7 km om gelopen en voor zo'n eerste dag was het toch wel heel erg jammer. uiteindelijk heb ik 29 km gelopen omgeving was werkelijk prachtig heel erg glooiend toch wat flinke klimmetjes en door prachtige dorpjes. normaal gesproken wil ik rond 11 uur wel een biertje pakken Nou ik zeg je, Ik ben in die hele tocht van vandaag geen enkel barretje, winkeltje of iets dergelijks tegenkomen. En dan alleen die ene camino ganger verder ook geen enkele Caminogangers.
Om 4 uur kwam ik uiteindelijk in het plaatsje le Chemin de ..... aan waar ik bij in de Albergue een slaapplaats had gereserveerd. deze Albergen wordt door twee heel erg aardige Nederlanders word geleid, die hier van april Tot begin oktober de Albergue bemannen en daarna weer terug gaan naar Nederland. Dat was ook een beetje zoals ik mijn Camino plannen zag. ben toen maar snel gaan douchen en dat ik het nogal koud had direct maar onder mijn dekbed gaan liggen. deze een Albergen met een donativo dus vrijwillige bijdrage. We sliepen in keurig opgemaakte bedden totaal slapen er deze nacht maar 4 Pelgrims, 2 Belgen en een Fransman, Jean Claudia uit Colmar/Alsace, die helaas alleen maar Frans spreekt. ze hebben ruimte voor 14 Pelgrims. Nou zoals ik net zei om 19.00 uur gaan eten en we hebben werkelijk een zeer uitgebreide maaltijd met heerlijke wijn mogen nuttigen. Wat heel mooi was dat toen er een minuutje stilte werd gevraagd de Belg Walter het gebed deed. Het is nu bijna 21:30 uur. Ik eindig mijn verhaal En meld mij morgen weer.
Het is vandaag 8 mei mijn tweede loopt dag vandaag heb ik gepland 28 kilometer te lopen ik starte om 08.20 uur. Uiteindelijk zijn het er 32 geworden. Het heeft de hele dag geregend Ik had me voorgenomen om niet de pelgrimsroute te volgen maar de gewone weg te nemen (ik had geen zin om over de modderpaden te lopen) en dat heb ik moeten bezuren
In de overnachtingsplaats Saint Reverien zijn er geen winkels of bars. En moet ze dus inkopen doen in het plaatsje corbigny Ik had toen 7 kilometer gelopen. Na dat ik wat inkopen heb gedaan moest ik weg 985 volgen vlak daarvoor was een afslag weg nr 958 dat lijkt wel erg veel op elkaar en daar ging ik dus de mist in en daardoor heb ik minimaal 5 kilometer extra moeten lopen. uiteindelijk kwam ik om 15.00 uur op mijn overnachtingsplaats aan. Deze slaapplaats is situeert in Het Oude Postkantoor (onbemand) en moest de sleutelcode halen bij de Mairie. Die waren vandaag gesloten Het was een feestdag. jean-claude had al eerder een overnachtingsplaats gereserveerd en daarbij een ingangs code gekregen dus daar Kon ik mee naar binnen. Het ziet er allemaal erg sober uit. Maar ja het is een Pelgrims tocht haha. We zijn er met z'n tweeën en gaan om 19.00 uur onze maaltijd klaarmaken. Spaghetti en de bekende tomatensaus Want die had ik nog over van eergister. zoals ik al zei is er in dit dorp helemaal geen sociale voorziening als een bar. er wordt vanavond Ajax Tottenham hotspurs gespeeld en dat moet ik dan helaas mij voorbij laten gaan. Ondanks mijn uitstekende regenkleding waren mijn shirtjes en broek toch redelijk vochtig, Ik denk dat dat komt doordat de regenkleding toch afsluit. Deze hangen nu allemaal over de verwarming te drogen Ja er is gelukkig verwarming.
Het is nu 20.45 uur en ik ga, nadat ik mijn verhaal heb gepost, slapen.

  • 08 Mei 2019 - 18:49

    Imre Revers:

    Hoi Aad, wat een pech met de routes. Ik heb in allebei de plaatsen overnacht zonder problemen. Kreeg de code mee. Was ook op zondag in een van god verlaten dorp. Ik ben geen km omgelopen. Ik loop met maps.me en de routes van de genoodschap. Af en toe even checken of ik goed loop. Straks in nevers bij de zusters slapen. Altijd lekker. Groet vanuit mont de marsan. Imre

  • 09 Mei 2019 - 04:03

    Mia:

    Hoi Aad,

    Ondanks je verhaal, verkeerd lopen ben je toch heel goed bezig hoor, als een echte Pelgrim, het komt altijd goed

  • 09 Mei 2019 - 17:20

    Carla Beumer :

    Hallo Aad, wel wat hindernissen de eerste dagen, maar die heb je goed doorstaan. Heb je die alvast gehad

  • 09 Mei 2019 - 17:23

    Carla Beumer :

    Ik had nog meer geschreven, maar is weggevallen. Irritante reclame tussendoor! Veel succes en sterkte op je verdere route, maar ook genieten.
    Groet, Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 80550

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: