7e, 8e en 9e wandelverslag Camino Via de la Plata - Reisverslag uit Campillo de Llerena, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu 7e, 8e en 9e wandelverslag Camino Via de la Plata - Reisverslag uit Campillo de Llerena, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu

7e, 8e en 9e wandelverslag Camino Via de la Plata

Blijf op de hoogte en volg Aad

26 April 2017 | Spanje, Campillo de Llerena

7e dag maandag 24-4 van Zafra naar Villarfranca de los Barros, 19,5 km.
Ik ben vandaag wakker geschrokken om 07,45 uur. Ik had zeer slec ht geslapen, misschien door het vele eten of omdat het zo warm was in de slaapkamer. De luiken waren dicht en het leek nog nacht. Ik keek op mijn horloge en schrok mij dood. De anderen, die reeds opgestaan waren en aan de ontbijttafel zaten, zijn waarschijnlijk heel zachtjes gewezen of ik was op het eind in zeer diepe slaap. Snel mij gewassen en aangekleed en rugzak gepakt en toen op mijn gemak van het bestelde ontbijt genoten. Om 08,40 uur ben ik uiteindelijk op pad gegaan. Het was ongeveer 13 graden en een opkomende zachte zon. Heerlijk om te wandelen. Na zo'n 5 kilometer liep ik (meestal schrijf ik in de "wij" vorm) het dorpje binnen en alles was gesloten. Toen passeerde ik Christian en die vertelde dat F & S even terug een bar hadden gevonden voor de koffie. Ik had geen zin meer om terug te gaan, ik had tenslotte al fors ontbeten. christian had nog steeds last van zijn voet en ben dus alleen doorgelopen. Weer een prachtige route met niet al te veel hoogteverschillen lopend door olijvenboomgaarden en wijnvelden. echt weer heel mooi. Bij binnenkomst, het was toen 13.00 uur had men mij verteld dat ik na de markthal rechtsaf moest naar de door de beheerders van vannacht voorgestelde Albergue. Toch nog even de markthal in maar bijna iedereen had zijn spullen al opgeruimd. Er was nog een groentenstal bezet en ik vroeg naar een paar nectarines maar die hadden ze niet. Eerder kon ik deze ook niet vinden. Toen maar een sinaasappel in mijn handen genomen welke mij wel aansprak. Hij schudden zijn hoofd "nee". ging op zoek, bestaste veschillende sinaasappels en kwam uiteindelijk er met een welke ik zelf niet zou hebben uitgekozen. Ik al snel gepeld en deze was zo verschrikkelijk lekker. Toen naar de Albergue en ingeschreven. Men had kleinere kamers van ongeveer 4 pers. Er was al een vrouw aanwezig en mijn bed werd daar aangewezen. Evenlater, ik was nog niet geinstalleerd, vroeg men mij of ik naar een andere kamer wilde verhuizen omdat er een Italiaans meisje van 19 jr. welke ik al eens eerder was tegengekomen, omdat dan de dames in een kamer konden slapen. Voor mij geen probleem maar vond het een beetje Calvinistisch. Het gebruikelijke ritueel gevolgd incl. mijn nap. Wat later kwamen meerdere bekende Caminogangers binnenlopen. Ik had nog een staartje wijn in mijn rugzak en hebben deze maar soldaat gemaakt. We gaan vanavond met z'n tienen eten in de Albergue. Sebastian uit ons groepje heeft, is al bewezen/bevestigd, bijzondere kookkwaliteiten, alleen hij heeft deze keer niet gekookt. Ik zal bij het boodschappen doen voor de wijn zorgen. Nu 27 gr. Ondereg weinig of geen wind gehad.
Nu 21,35 uur, kunnen we terugkijken op zo een mooie avond. We hadden afgesproken dat we gezamenlijk (?) zouden koken, boodschappen doen om zodoende met z'n tienen te eten in de Albergue. Ik zorgde in ieder geval voor de wijn, Ja en die was lekker en ging bijna allemaal op. Wat over is stop ik in mijn rugzak en krijgt morgen zeker wel een baasje. We hadden ook de Canadees Fred in ons midden, van beroep kok, het was alles bij elkaar een super diner. Vool gezelligheid en naartuurlijk mooie wijnen. Ik moet niet over superlatieven praten, maar dit was "met elkaar" een groot feest. 21,50 uur, ik ga nu slapen en ga mijn wekker zetten, want wat mij vadaag is overkomen hoop ik gebeurd mij niet meer. (ik hoop!)

8e.wandeldag, ik vertrok om 07.35 uur van Villafeanca de los Barros naar Torremejia, 27,8 km. Het was 9 graden en bewolkt. De wekker had ik op 06,45 uur gezet. Toch nog even blijven liggen en toen maar wandelklaar gemaakt. Ik naar de gezamelijke kamer. Ik had mij niet opgegeven om in de Albergue te ontbijten want ik wilde dat in het centrumpje doen. De anderen, die al iets eerder waren opgestaan hadden zo veel over dat zij het mij aanboden. Dus maar geaccepteerd. Na een stevig ontbijt ben ik om 07,35 uur op pad gegaan Wanneer ik klaar ben met het ontbijt wil ik altijd maar gelijk gaan. Omdat een Nederlandse vrouw ook klaar stond om te gaan ben ik met haar gaan lopen. Het eerste stuk door het stadje en nog een stuk door de natuur ben ik toch maar mijn eigen tempo gaan lopen. De komende 27 km gingen alleen maar over elle langen paden in een licht glooiend terrein. Je kon b.v de gehele wereld zien, zo uitgestrekt allemaal. Ik vond het heerlijk om daar te lopen. Alleen maar door wijnvelden, wat mij wel een fijn gevoel gaf, en halverwege door prachtige olijvenboomgaarden. Gelukkig was het licht bewolkt want anders was het niet uit te houden. Er was ook geen wind,
De gehele 27 km kom je bijna geen enkel huis tegen en helemaal geen mogelijkheden om te stoppen om iets te drinken of te eten. Gaande de tijd kwam de zon een beetje door. Wa stoch ook wel lekker.Tijdens het lopen ontmoette ik wat Caminogangers, maar verder niets. Ik had voor het eerste voor proviand gezorgd in de vorm van brood en Jamon Serrano. Rond 11.00 uur ben ik onder een olijfboom, wel op een opgezochte steen omdat het hele vette aarde was, gaan zitten en daar in mijn eentje gaan lunchen. Ik had nog een fles witte wijn in mijn rugzak zitten welke overgebleven was van ons gezamelijk diner gisteren, maar had daar toch "noch" geen trek in. Na een half uur passeerden Federica en Sebastiaan mij en zijn we verder opgelopen. zo'n 10 km. voor het stadje stopten zij om iets te eten dus ben ik alleen verder gegaan. Om 13,15 uur kwam ik aan bij de Albergue wat we hadden afgesproken. Weer bij een klooster, prachtig. Weer het vaste ritueel van bed in orde maken en douchen. Toen even een uurtje op bed gelegen en toen even het stadje gaan verkennen. 10 bars en een paar restaurants ne verder helemaal niets. Ik zag nog een gesloten bakkertje en levensmiddelenwinkel. Toen maar teruggaan naar de Albergue waar ze ook een restaurant bij hebben. Ik zat er amper torn Christiaan, de fotograaf, binnenkwam. Voor hem was deze dag een martelgang. Hij heeft nog steeds zo veel last van zijn enkel. Morgen in Merida wil hij een extra dag nemen om te kijken of het helpt. Misschiern nog medische hulp zoeken. We hebben toen wel samen geluncht met een glaasje wijn. Sebastiaan die steeds op liep met de Italiaanse Federica had besloten door te lopen en nog 16 km door te gaan tot Merida, dus totaal zo'n 44 km. Ik had daar geen zijn in dus hij ging alleen verder. Het is nu 17,50 uur en gaa even een tukje doen. Ik had de wekker op 19,20 uur gezet om dan naar beneden, het restaurant te gaan om daar te gaan eten. Al snel zaten we met 8 personen aan tafel. Ondanks dat ik even hiervoor al een kleine lunch had genomen met Christiaan heb ik toch maar besloten aan het pelgrimsmenu mee te doen. Ik heb de kleinste gerechtjes genomen t.w. een Caspazo en Croquettas en de daar bijbehorende wijn. Met z'n allen nog even naar het keukentje gegaan om daar de fles witte wijn welke we gisteren over hadden en ik in mijn rugzak als extra bagage van een kilo had meegenomen op te drinken. Smaakte weer heerlijk! Nu 21.55 uur ga ik slapen.

9e wandeldag 26-4. Opgestaan om 07,15 uur. Had weer oordoppen in en dan blijf ik in coma. Eerst in de Albergue ontbeten en dan op stap. Het was toen 08.00 uur. Ik heb vandaag met Federica opgelopen. Gaanderweg kwamen we weer bekende Pelgrims tegen. Het was een ontspannen dag omdat we maar 16 km. behoeften te lopen. Het was een mooie tocht, wel soms langs een stuk weg met auto's. Het weer was heerlijk om te lopen, ik had mij zomers gekleed alleen met een singletje. De eerste 15 mijnuten was het aardag fris, ongeveer 9 graden, maar je krijgt het van zelf door het lopen wel warmer. Ik zag de anderen stoppen om hun warme kleding uit te doen. Het was bewolkt, zag er soms wel wat dreigend uit maar die dondere wolken waaiden over. Iets later brak de hemel een beetje open. Heerlijk. Omdat er onderweg geen mogelijkheden waren heb we ook geen pauze gemaakt. Om 12,45 uur kwamen we Merida binnen over de prachtige en lange brug, Ponte Romano. Deze brug is men 25 voor Christus begonnen aan te leggen. Deze is echt mooi, ook de parken an beide oevers. Het is een tamelijk grote stad (60.000 inw.) met, bleek even later, enorme cultuurschatten in de vorm van gebouwen. Eerst op stap naar de Albergue welke ook aan de oever in het park lag even verderop. Alles was gesloten, er stond wel een tel. op. Wij dat nummer gebeld, er zou over 30 min. iemend komen. dus even teruggelopen naar een bar met terras. Ondertussen kwamen meer Pelgrims aanlopen en dus met z'n allen wachten. Na ongeveer 45 min. wij op pad, maar daar aangekomen nog niemand te zien. Toen passeerde ons een Spaanse schone en zij bood aan voor ons te bellen.
Uiteindelijk bleek er achter het papier waar het telefoonnummer op stond een sleutel te hangen waarmee wij de deur konden openen. De inrichting en alles was een beetje eenvouwig, zeker gezien we alle voorgaande keren hadden meegemaakt. Na het bekende ritueel wij naar het centrum. Heel gezellig en veel mensen op straat. Later op de dag kwam er een invasie van schoolkinderen. Federica en ik zijn via de Toujurist information naar Teatro Y Anfiteat ro TeRomanos. Een gigantische opgraving, en ook heel divers. Heel mooi en bijzonder. We wilden wat gaan eten en hebben contact opgenomen, om dat gezamenlijk te gaan doen, met onze hoffotograaf Christiaan. Hij zou een extra dag blijven en een hotel had geboekt. Heerlijk geluncht + op een terras met prachtig uitzicht op Templo de Diana Y Palacio de los Corbos. Een mond vol. Christiaan wilde nog schoenen kopen en wij een stempel halen in de Cathedraal. Helaas was deze gesloten en hebben we heerlijk in de zon voor de Cathedraaldeur gezeten. Volgens mij ben ik nog een beetje in slaap gevallen. Alvast wat inkopen gedaan want morgen gaan we 37 km. lopen met tweifelachtige mogelijkheden om iets te kopen. Om 19.00 uur hebben we nog met Christiaan afgesproken om een afscheids drankje en nog een klein hapje te eten. Dan niet te laat naar bed om morgen redelijk vroeg te starten. Dan lopen we nog langs hetbijzondere Aquaduct de los Milagros. Morgen blijkt nog een droge dag te worden want vrijdag gaat het regenen. We zien wel. Ik sluit nu af en publiceer. 18.36 uur.

  • 26 April 2017 - 19:10

    Rineke:

    Ha Aad, inderdaad is Merida erg mooi. Heel veel Romeinse resten, prachtig aquaduct en een heel mooi romeins theater. Leuk dat je daar toch gaat kijken, ondanks een vermoeiende wandeling diezelfde dag. Maar ik begrijp dat de lekkere wijnen veel goed maken. Het lijkt me echt gezellig om steeds andere wandelaars te ontmoeten en met elkaar wat te eten of een stuk op te lopen. Ik hoop voor jou dat het droog blijft de komende dagen, want lopen in de regen lijkt me geen pretje. Succes maar weer op de volgende etappes.
    Groetjes, Rein en Rineke

  • 26 April 2017 - 19:12

    Riet:

    Hoi Aad,
    Je gaat als een speer, je hebt nog niet 1 dag een pauze gehad.
    Je bent veel te nieuwsgierig wat de volgende dag, je weer brengt onderweg
    tijdens jouw camino. Leuke verhalen Aad, we lezen dat je geniet! Mooi zo, want dat is
    heel belangrijk. Hopelijk kan jullie hof-fotograaf zijn pad nog vervolgen en uitlopen
    maar het klinkt niet best. Veel loopplezier, lekker hapjes en wijnen.
    Tot de volgende keer. Groetjes van ons

  • 26 April 2017 - 19:50

    Fernande:

    Zo zie je maar Aad, dat een sinaasappel lekkerder kan smaken dan een glas wijn...
    Wij hadden vanochtend in ons dorp een flinke hagelbui, dus geniet maar van het klimaat aldaar.
    Succes en veel plezier,
    Fernande & Paul


  • 26 April 2017 - 21:55

    Josephine :

    Hallo Aad, zo te lezen gaat het tot nu toe voorspoedig en heb je aardig wat mede-pelgrims op deze route. Meridianen idd mooi en leuk. Het weer is tot nu toe ook aardig geweest, ik hoop voor je dat het zo blijft.
    Succes de komende dagen en we kijken uit naar je volgende verslag.
    Groeten Josephine en Wim

  • 26 April 2017 - 22:34

    Willem Brugge:

    Leuk om je te volgen en zo te lezen..heb je je ritme gevonden. Geen blessures, en vaak in gezelschap. Je voeding en beloninkjes zijn ook in orde. Dus Voorwaarts en plezier. !

  • 27 April 2017 - 11:04

    Carla:

    Hoi Aad, mooie verhalen weer. Leuk van die sinaasappel. Wij zouden voor de mooiste gaan, maar de minst mooie zijn vaak het lekkerst. Jammer dat jouw wandelmaatje Christiaan zo'n last van zijn enkel heeft. Ik hoor jou helemaal niet over je voeten, maar jij bent natuurlijk ervaringsdeskundige en misschien wel dankzij de lekkere wijntjes gaat het je goed af ;). Ik las dat er ook een 'Fred' in het gezelschap is en dat hij goed kan koken. Nou dat voordeel heb jij dan weer, want de mijne bakt er niks van, haha.
    Blijf vooral genieten en we kijken weer uit naar je volgende verslag.
    Groeten, Fred en Carla

  • 27 April 2017 - 14:53

    Jeannette Jansen:

    Ha Aad,

    Nou tot heden gaat het je nog steeds aardig voor de wind he, en blijven kou en/of erge hitte gelukkig tot heden achterwegen.
    Leuk dat je steeds dezelfde en soms weer nieuwe lopers tegenkomt en dan samen zo gezellig optrekt. Boffen dat er een paar goed kunnen koken ! Nou en jij als "aardige wijnkenner" dan moet het wel heel gezellig zijn s-avonds!
    Veel plezier en goede reis nog verder hoor en tot de volgende verhalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 1228
Totaal aantal bezoekers 80730

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: