Verslag van dag 15 t/m 17 donderdag 23mei 2019 - Reisverslag uit Sorges, Frankrijk van Aad Berg - WaarBenJij.nu Verslag van dag 15 t/m 17 donderdag 23mei 2019 - Reisverslag uit Sorges, Frankrijk van Aad Berg - WaarBenJij.nu

Verslag van dag 15 t/m 17 donderdag 23mei 2019

Door: Aad

Blijf op de hoogte en volg Aad

23 Mei 2019 | Frankrijk, Sorges

6e verslag Verslag van 15e loopdag, dinsdag 21 mei. Na een goede nachtrust heb ik heerlijk ontbeten en ben ik om 7:45 vertrokken Mijn doel is ongeveer 30 kilometer te lopen vandaag. Het is bijzonder mistig Rond 10 uur 30 ging heel zachtjes zon onder de mistige lichte bewolking door te komen. Ik loop nu 10:30 plaatsje Flavignac binnen en hoopte dat ik daar een kopje koffie kan drinken. Bij het tankstation was ook een café gekoppeld. Ik kreeg daar een "heerlijke" café double. Ik liep door een weinig spannende omgeving, wel met veel steigen en dalen. Ook was er over een stuk van ongeveer 10 km. een soort hoogvlakte. Om 13.30 uur kwam ik in Charlus aan, 2,5 km.voor mijn gereserveerde overnachtingsplaats. Ik twijfelde, zal ik nog doorlopen tot het 10 km verder ( minus de nog 2,5 km toch nog af te leggen ) volgende overnachtingsplaats of een lunch te nemen op het gezellige, in de zon liggende terras. Ik zou dan 37.5 km hebben gelopen en daar rond 15.00 uur aankomen hetgeen zeer acceptabel is. Toch besloot op het terras heerlijk te gaan zitten lunchen. Opvallend dat er veel Engelse op dat terras zaten. Bij navraag bleek dat het stadje veel Engels inwoners heeft. Van de eigenaar van de bed en breakfast hoorde ik dat de Engelsen hier een Walhalla vinden, de huizenprijzen zijn in vergelijking met Engeland heel erg goedkoop. Ondanks dat het pond nu bijna evenveel waard is als de euro. naar heerlijk op mijn gemak te hebben geluncht en heerlijke rosé daarbij kwam ik om 15.10 uur aan in het Gehucht van 4 huizen: Le Lac. deze bed en breakfast wordt beheerd door een Nederlandse familie Familie Jonker die deze sinds 2016 runnen. Deze mensen hebben daar een Keurige locatie van gemaakt met alles erop en eraan inclusief gedekte bedden. Ik kon hier alleen overnachten in combinatie met het avondeten en het ontbijt Ik heb daar zeker achteraf gezien, geen spijt van. Ik heb bij het gezin aan tafel mee mogen eten, buiten man en vrouw hebben ze twee kinderen twee dochters van 13 en 15 jaar. naast het heerlijke eten en de lekkere wijn hebben we vrij lange, interessante gesprekken gehad. Met name de dochters stelde veel vragen. En waren verder ook wel geïnteresseerd in mijn verhalen. Insiders weten dat ik er nog wel eens een paar te vertellen heb. De ouders van de jongste dochter was vandaag op zoek gegaan naar een andere school. Alle scholen liggen nogal ver van hun woonplaats vandaan en het openbaar vervoer is bijzonder slecht. Dus ze ging ook kijken of ze ergens intern konden gaan, maar daar zijn ze zo verschrikkelijk van geschrokken. Dat modulatie om een kind daar te laten wonen ook nog een beetje privacy te hebben is bijna middeleeuws. Bijvoorbeeld een oud klooster waar ze dan een paar potten felle kleuren verf tegen de muren aan hebben gegeven gespoten denkende daarmee een gezellige leefplaats te hebben gecreëerd. Met zijn zessen op een kamer en een broodje en een toilet op de hal. Ze vonden dat onvoorstelbaar, zeker als je dan ziet hoe goed het in Nederland is geregeld. Dit was niet een incident maar dat kwamen ze meerdere malen tegen. Om 2130 uur ben ik naar mijn slaap plaats gegaan en om 22.00 uur ben ik gaan slapen. vandaag heb ik zo'n 32 kilometer gelopen wat me gemakkelijk afging. Alleen dat klimmen Dat is niet mijn favoriete hobby. Verslag van mijn 16e loop dag woensdag 22 mei na werkelijk een fantastisch ontbijt, wat je zelfs in de beste restaurants schuine streep hotels niet krijgt ben ik om 8 uur op pad gegaan. Een heldere hemel, dat belooft wat. Al snel krijg je het heel erg warm en broekspijpen had ik gister al af geritst maar nu al snel één van de twee shirtjes uitgedaan. Afgelopen ja 2 weken was al aardig gewend aan de regen ( tussen 8 en 16 graden) en ik denk dat we nu zullen moeten gaan wennen aan de warmte (Nu 23 graden). Het is een mooie dag en dat mooie omgeving afwisselend bos en weideland echter waren de modderpaden ook weer vol aanwezig. Nu maar uitkijken om niet uit te glijden en je enkel te verzwikken. De route liep via een aantal kleine dorpjes waarvan daar in ieder geval een een bar had waar ik om 11 uur dan ook echt mijn biertje heb genomen. Mijn eind voor vandaag was het plaatsje Thiviers, dat betekent dat ik 32,5 km het moeten lopen. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk moe was.. Om 15.35 uur kwam ik uiteindelijk aan op de plaats van bestemming en dat is een camping die net even buiten het plaatsje ligt. Overnachtingen in het stadje Thiviers waren vrij kostbaar dus ik had het graag voor over om even buiten het stadje naar de camping te lopen waar mijn overnachtingsplaats €10 kost. Ik heb omdat het vrij goedkoop was maar gelijk drie en halve euro besteed aan een Abdij biertje van Leffe en ik moet 's zeggen het smaakt mij heerlijk. In de soort trekkershut met een keukentje en vier stapelbedden is al een pelgrim eerder gearriveerd. Een Fransman Ik heb zijn naam gehoord maar ben deze vergeten. Wat wel heel erg leuk was dat ik onderweg een man en een vrouw met een ezel pelgrimstocht naar Santiago de Compostela aan het doen waren. De man is 1 april met pensioen gegaan en op 5 april zij zijn aan hun Camino toch naar Santiago begonnen. Ze denken eind juli in Santiago aan te komen ze zijn gestart 100km boven Parijs waar zij wonen om deze tocht te doen. het was wel een heel leuk gezicht en die ezel Ja lijkt gewoon een hele lieve ezel oftewel een lieve Sul. 'S avonds nog erg gezellig met elkaar gesproken en uiteindelijk ben ik om 22 uur naar bed gegaan bent Verslag van mijn 17e loopdag donderdag 23 mei. Vandaag op weg naar Sorges. Ik loop nu in de Périgord. Omdat ik vandaag maar een kleine 19 km had te lopen heb ik mijn wekker niet gezet. Om 8 uur werk pas wakker de andere waren al uit bed. Op mijn gemak ontbeten tanden gepoetst etcetera en om 9 uur ben ik uiteindelijk gaan lopen. Het was weer mooi weer aan het eind van de dag wat wolkjes wat het wel prettig gemaakt want ik moet nog steeds een beetje wennen aan de warmte. Tocht ging naar door mooie omgeving uiteindelijk kwam ik om 13.00 uur aan in het plaatsje Sorges. Het was toen 25 graden. Het is echt een klein plaatje Ik heb toen even snel het centrum bekijken en ik zag bij binnenkomst al een hotel restaurant waar buiten en wordt stond voor lunch van €14,50 Ik had eindelijk naar het restaurant toe wat een heel erg Chic restaurant bleek te zijn. Ik kwam binnen en vroeg of ik hier kon eten toen de over mij in een klein koffiehoekje wilde neerzetten. Hij dacht Wat moet ik met zo'n rugzak man. Ik vroeg Mag ik ook op het terras achter restaurant eten want dat had ik al gezien. Uiteindelijk nam hij mij dus mee daarheen en daar zat het redelijk vol mensen die daar aan het lunchen waren. Ondanks mijn outfit voelde ik mij daar best wel op mijn gemak. Ik om 14:30 naar de Alberge van de kerk Welke ik had gereserveerd en toen ik daar aankwam was daar een Belg uit Brussel die deze beheerde. Hij deed dat als vrijwilliger gedurende 2 weken. Hij vertelde dat er dagen waren dat er niemand kwam overnachten. Dat lijkt me toch ook niets. Toen ik daar aankwam mocht ik niet alvast mijn bed installeren want op het bord stond dat dat Albergue pas om 16 uur officieel opengaat. Maar mijn rugzak kon ik gelukkig wel alvast daar neerzetten. Hij adviseerde in de bar aan het begin van het dorp gezellig een biertje te gaan drinken. En toen vertelde ik hem dat ik net heerlijk geluncht had met een biertje En wat wijn. Ja hij moest gewoon even lachen. Ben ik maar even naar de kerk gegaan wat een hele mooie wel wat sobere kerk is om daar alvast mijn verhaal te schrijven. Schrijven is eigenlijk niet het juiste woord ik spreek mijn verhaal nl. in. We hebben gezamelijk gegeten. Oh wat was ik blij dat ik al heerlijk had geluncht. Alleen van het kaasplankje en fruitcompote heb ik echt kunnen genieten. Gelukkig had ik toevallig nog een fles wijn in mijn rugzak. Het is nu 20.30 uur en denk maar te gaan slapen want verder is hier ook niets te doen. Morgen gast mijn tocht naar Periqueux (slechts 23 km.) waar Wim en Jolanthe mij voor een paar dagen komen ophalen om mee te gaan naar hun huisje in Bouzic. Nu ga ik dit verhaal posten en slapen. Groetjes. Aad.


  • 24 Mei 2019 - 05:01

    Hemo:

    Hi aad, ik spreek helaas niet in. Dat werkt ook niet bij monique. Alles wat ik bij haar inspreek werkt niet. Ik denk dat men in oud nederlands bedoelt dat ze niet luistert... ha ha. Mooie verhalen weer. Ben benieuwd wat die franse dochters allemaal te vragen hadden. Interessant. Ik zie dat je nog een eidje moet. Dus alweer vanaf deze kant, veel energie en succes gewenst.
    Gr hemo

  • 24 Mei 2019 - 11:09

    Paul Van Dunné:

    Hallo Aad, zo te lezen ben je langzamerhand goed op gang gekomen! Na je aankomst in Périgueux lekker een vrij weekend in Bouzic. Succes bij je verdere tocht! Hartelijke groet, ook aan Wim en Jolanthe, Paul

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 80476

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: