1e , 2e en 3e wandelverslag Camino Via de la Plata - Reisverslag uit Fuentes de Andalucía, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu 1e , 2e en 3e wandelverslag Camino Via de la Plata - Reisverslag uit Fuentes de Andalucía, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu

1e , 2e en 3e wandelverslag Camino Via de la Plata

Blijf op de hoogte en volg Aad

20 April 2017 | Spanje, Fuentes de Andalucía

2e dag, 1e wandeldag, 18 april van Sevilla naar Guillena, 22,5 km. Ik ben afgelopen avond niets meer tegen gekomen om mijn naar bed gaan kon vertragen. Ondertussen was het al zeker later dan 23.00 uur. Om 08.00 uur opgestaan en om 08,30 mijn ontbijt bij een bar direct beneden. Heel grappig, daar komen mannen heel erg netjes in costuum om een kopje kofie te drinken en dan weer verder gaan. Mijn ontbijt bestond uit een dubbele toast met Spaanse gedroogde ham en een Americano. Dat is een dubbele Spaanse type expresso koffie. Om 08,45 uur ben ik gaan lopen. Ik vond het wel spannend, te beginnen aan een Pelgrimstocht van 1000 km.
De afstand is slechts 22 km naar Guillen. Anders komt er nog 19 km. bij. Dat vind ik voor zo een eerste dag wat veel. (?) Het duurde best wel lang voordat ik uit de bebouwde kom was. op een gegeven moment zag ik groepen scholieren lopen. Het bleek dat die naar
ruine van Italica theater gingen welke rond Christus is gebouwd. Een stadion waar toentertijd 25000 personen in konden. De acoustic is nog steeds fantastisch. Ik raakte daar in gesprek (ja dat kan zo maar gebeuren) met een groep jongelui die vertelden dat zij volgende week met hun schoolklas een stuk van de Camino Francais gingen lopen. Zij wilden daar natuurlijk van alles over weten. En deze "PROF" kon daar natuurlijk veel over vertellen. Zij gingen starten in Sarria. Het pad werd toen een hele lange, rechet weg met heuveltjes door de akkers naar Guillena. Tot vlak voor het einde was ik helemaal niemand tegengekomen. Op het laatst passeerde ik een Belgische man en vrouw die tot Salamanca (500 km.) gingen lopen en volgend jaar het tweede gedeelte. Toen ik in de Albergue aankwam om 13.00 uur ontmoete ik al snel zo'n 10 Pelgrims. Dus toch niet "alleen op de wereld). De Albergue Municipal was gesloten dus op zoek naar een prive Albergue. Prima verzorgd, schoon en gezellig ingericht. Wel ietsje duurder, nu 12,00 Euro incl. ontbijt. Ook weer een gedekt bed, dus mijn nieuwe zijde lakenzak kon in mijn rugzak blijven.Na gedoucht te hebben even een Napje van anderhalf uur. Omdat het restaurant waar ik het Pelgrimsmenu voor 6,00 euro kon gaan genieten pas om 19,00 uur open ging ben ik maar gaan kijken naar een bar in de directe omgeving maar dat lukte me niet. Alles was gesloten. Omdat ik wel aan een verfrissing, anders dan water, toe was ben ik maar een supermarkt ingegaan. Een hele grote van 2x3 meter. Daar een biertje uit de koelkast gehaald en deze buiten in de schaduw heerlijk opgedronken. Ik ben toen maar wat verder gelopen en gelukkig kwam ik daar een bar tegen waar ik ook nog een Tapaz kon bestellen. Beginnend met een glas witte huiswijn en daarna een rode Rioja (wel lekker) heb ik gefrituurde inktvisringen besteld en heerlijk opgegeten. Het waren zeker geen ruingen uit de supermarkt. Heerlijk. OP dit moment ben ik mijn verhaal aan het schrijven. De tocht was goed te doen. Om 13.00u, bij aankomst was het 27 graden. Onderweg steeds een heerlijk verfrissend windje op rechts. Toen ik mijn rondje ging doen, het was toen 15.00 uur weas het ondertussen 32 graden geworden. Ook nu weer zie je dat de echte warmte pas later optreed. Dat geeft de burger (Pelgrim) moed. Twee Fransmannen, die verdwaald waren en daardoor pas om 15.00 uur aankwamen hebben echt last van de warmte gehad. Zelf heb ik er, mede door het windje geen last van gehad. Nu stop ik maar met schrijven. Later op de avond zal ik mogelijk nog wat aanvullingen doen. Verder niets bijzonders meer voortgevallen. alleen dat het tot 23.00 uur nog 30 graden was en dat ik van een goed pelgrimsmenu met wijn heb genoten voor 6,00 euro. Het is nu 22.00 uur en ik ga nu slapen. Morgen maar een klein stuk van 17,5 km. Langer kan niet of nog 29,5 km erbij want er zijn op het volgende stuk geen overnachtingmogelijkheden en ook geen verfrissings plaatsen. Wordt vervolgt.


2e wandeldag 19-4 van Guillena naar Castilblanco 19km.
08,30 uur vertrokken met 12 graden. ziet er uit als lekker wandelweer. Heldere hemel met schaapjes wolkjes en een zacht briesje. Na een half uur langs de weg te hebben gelopen (ik begreep van 2 Belgen dat er ook een mooi pad langs cactussen niet ver van de weg liep) gien het linksaf door een prachtig natuurgebied. We moesten vandaag zo'n 300 mtr. steigen. het pad liep door olijfboomgaarden sinaasappelbomen en katoenstruiken. Ook liep er vrij koeien en varkens rond. Om 12,15 uur ben ik aangekomen in het stadje. het was toen 21 graden. Het zou later 28 graden worden. In de Albergue zijn nu 18 Pelgrimlopers. Opvallend is dat het allemaal Europeanen zijn. Belgen, Italiaanse, Duitser, Zwitserse vrouw, 2 dames uit Oostenrijk en 2 Franse stellen en 2 Franse mannen. Ik denk dat men van buiten Europa deze tocht misschien toch wat te spannend vindt. Het is nu 17.00 uur dat ik dit met een mooi glas Rioja rood op het terras schrijf. (wel in de schaduw) Uitgezonderd een enkele bar is alles gesloten. Ook de prachtige kerk. De restaurants gaan open om 19.00 uur. Ik kwam Federico een Italiaanse veneto,trentino en de Duitser Christiaan tegen van eerder. We hebben gezamelijk ons drie gangenmenu met wijn geconsumeerd. Gewoon lekker/goed en dat voor 8,00 euro. Erg bijtaijds gaan slapen wan de volgende dag gaan we 29 km. lopen, dus wat vroeger oopstaan.

3e wandeldag, donderdag 20 april.
Van Castilblanco naar Almaden de la Plata, 29 km. 11 graden en veel wind.
Om 06,45 uur opgestaan, meerderen waren mij reeds voorgegaan. Om 07,15 uur gingen we gedrien op pad om wel bij de eerste Bar koffie met Toast en jam te eten. Een extra stuk brood meegenomen voor onderweg. Ik had in se supermarkt, deze keer zeker 8x4 meter een pakje gesneden Chorizo gekocht en 2 flesjes Gatorade (energie?0 drank gekocht voor im mijn re4serve fles. IK werd gister zo flauw van al dat water dat ik dir maar gekocht heb. Men had ons overigens gewaarschuwd dat er over het gehele stuk geen mogelijkheden waren om iets te drinek of te eten. ook nergens water te tanken. Dus goed voorbereid.
Om 07,45 gingen we op pad. De eerste 16 km. ging langs de weg. Vele mensen hebben daar over gemopperd, maar zelf vond ik het een prachtig stuk. Mooie uitzichten en erg mooie natuur. Gelukkig reden er bijna geen auto's langs en dat vergoede veel. Na 16 km. ging de route door een natuurpark. Zo een mooie weidse route met pijnboom passages. echt prachtig. Het fenijn zat in de staart, zo'n 4 km voor het einde moesten we een stevige, steile klim doen. Een soort kleine Puy de Dome. ik moest me zelf werkelijk naar boven sleuren. Minimiaal 10 keer moeten stoppen. Vlak voor de top zag ik een soort monument van iemand die daar in 2016 was overleden. Beetje bizar. Federique een Christiaan waren al eerder wat langszamer gaan lopen. Ook omdat Federique een Italiaan tijdens het passeren ontmoette waarmee ze in gesprek ging. Boven op de top zagen we het witte dorpje Castilblanco liggen. Het lag er echt prachtig. Ik kwam daar aan om 13,15 uur. Eerst naar de tourist information omdaar te vragen waar de Albergue Municipal lag. Daar wilde ik overnachten. Ik kwam al wat prive Albergues tegen. Daar aangekomen was er niemand en de deur stond open. Er was al een Frans stel en hadden zich alvast geinstalleerd. Ik dus ook maar gedaan. Nu 16,30 uur na het douchen en omkleden een klein slaapje te hebben gedaan ben ik maar een bar op gaan zoeken om een mooi glas wijn te drinken. Heerlijk met een bordje Ansjovis op stokbrood.
Toen ik daar naar toen liep kwam ik mijn 2 loopgenoeten tegen die waren richtind gezelfde Albergue. Dat was 3.00 uur later. Zit nog steeds op het terras met mijn gezicht in de zon. Tijdens het lopen had ik zon van rechts en achter. De gehele dach vrij veel wind wat het wel aangenaam maakte. Het is niet warmer geworden dan 21 graden. IK kan terugkijken op een prachtige wandeldag, prachtige omgeving en niet te warm weer.
Straks nog hier eten en dan bijtijds naar bed want de volgende afstand is slecht 14 km. dus ik loop de volgende afstand ongeveer 35 km.
Op zoek naar een leuk restaurant kwamenb we al snel bij een goed uitziend restauraurant. Op het bord buiten stond: Pelgrimsmenu 8,00 euro. We zaten op een gegevn moment met z'n tienen aan een tafel en vroegen ons maar wat lekkers voor te schotelen. Dat hebben we geweten, zo.... lekker. Uiteindelijk moesten we afrekenen 8,00 p.p incl. wijn uit een 2 liter plastic. fles. Maar lekker dat deze was Nu 22,50 uur ga ik maar slapen want morgen wacht ons een zware dag.

  • 21 April 2017 - 12:25

    Riet:

    Hallo Aad, zo het grote avontuur is nu dus begonnen, het is alweer genieten van heerlijke wijnen en tapas en wij genieten door jouw verhalen met jou mee.
    Wat heerlijk, die temperaturen, vooral omdat de ochtenden nog niet zo warm zijn en in de middag heerlijk terras - weer. Echt genieten dus.
    Dank je voor het mooie verhaal en succes met de wandeling. We kijken alweer uit
    naar jouw volgende bericht.

    Groetjes uit Doetinchem





  • 21 April 2017 - 13:49

    Imre:

    Hoi Aad, feest is begonnen en mooi dat je andere pelgrims tegenkom. Wens je een buen camino, groetjes uit het mooie en altijd wat te doen zijnde hoogwoud

  • 21 April 2017 - 14:16

    Martien Van Zundert:

    Heel erg leuk om jouw dagelijks verslag te mogen lezen, ik lees ook heel veel situaties en herkenningspunten vanuit mij voetreis op De La Plata. Ik kan alleen maar zeggen dat het alleen maar mooier wordt, geniet er van.
    Ik blijf je volgen en doe rustig aan, Buen Camino

  • 21 April 2017 - 17:37

    Marijke:

    Hoi Aad,
    Daar ga je dan, al drie dagen aan de wandel en natuurlijk alweer mensen ontmoet, leuk is dat. Net als de pelgrim-menu's die je dus kunt krijgen, lekker Middeleeuws klinkt het...ik krijg haast zin om ook een stuk daar te gaan wandelen....háást hè.....
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    Groeten van Peter en mij

  • 21 April 2017 - 18:29

    Jeannette Jansen:

    Ha Aad,
    Nou dat gaat dus voorlopig aardig goed allemaal: prachtige vergezichten en natuur, niet te heet, de nodige andere lopers en voldoende bars en auberges met volop lekkere wijn en goede maaltijden. Genieten dus, wat wil je dan nog meer !
    Veel plezier en succes verder en tot je volgende berichten. Groetjes Jeannette

  • 21 April 2017 - 21:35

    Carla:

    Hoi Aad, ik zie het helemaal voor me: jij op een terras met een lekker wijntje en stokbrood met ansjovis, hmm. Leuk dat je al weer wat leuke contacten hebt opgedaan. Samen eten is toch gezelliger en interessant om verhalen van je mede-pelgrims te horen. Het weer werkt ook mee, dus dat zit wel goed.
    Veel wandelplezier verder en tot je volgend verslag.
    Groeten, Carla

  • 21 April 2017 - 22:53

    Aad Van Den Berg:

    mooi he. Het is zo genieten. Leuk, al jullie reacties! julie zien, het is al weer laat. Lekker eten met gezellige mensen.

  • 22 April 2017 - 19:23

    Tine:

    De eerste dagen klinken goed! Het weer is in ieder geval veel beter dan hier! Geniet ervan.

  • 23 April 2017 - 21:54

    Peter De Jong:

    Beste Aad,
    Ik volg je op aanraden van mn fietsmaat, leuk je ervaringen te lezen! Zeker omdat wij 5 mei in sevilla aankomen, wij beginnen de tocht op 7 mei op de fiets richting Santiago.
    Geniet ervan en mooi je te volgen!

    Vr grt Peter

  • 23 April 2017 - 22:19

    Aad Van Den Berg:

    Beste Peter, Dan is de kans groot dat je mij zult passeren. Veel succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 1230
Totaal aantal bezoekers 80718

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: