4e, 5e en 6e wandelverslag camino Via de la Plata - Reisverslag uit Zafra, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu 4e, 5e en 6e wandelverslag camino Via de la Plata - Reisverslag uit Zafra, Spanje van Aad Berg - WaarBenJij.nu

4e, 5e en 6e wandelverslag camino Via de la Plata

Door: Aad van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Aad

23 April 2017 | Spanje, Zafra

4e dag, vrijdag 21 april van Almaden de la Plata naar Monesterio. 36 km. (in de ochtend 9 graden)
We hadden afgesproken met Federique (Ital) en Sebastiaan (d) om op 07.00 uur te vertrekken omdat we 36 km zouden lopen. Zij sliepen in een andere zaal, ik om 07.05 uur daar naartoe en vond hun nog in diepe slaap. Heb gezegd dat ik alvast ging lopen. Na het soort ontbijt in een bar ben ik om 07,30 uur alleen gaan lopen. Al snel kwam ik 2 Franse heren tegen welke ik al eerder was tegengekomen en ook gisteravond mee had gegeten en een Spaans ouder (?) stel. IK liep wat sneller dus toch maar met mijn eigen tempo verder. OP een gegeven moment kwam ik bij een geitenboerderij aan met 2 grote honden in de wei. Ik raakte daar door geraakt en liep daar heen. Toen ik verder ging lopen kwam ik achteraf, na ongeveer een kilometer achter dat ik geen gele aanduidingspijlen meer tegenkwam. NU heb ik op mijn telefoon GPS coordinaten ingevoerd voor het geval ik het gevoel heb dat ik niet de juiste bewandel. Dus nu ook maar gekeken, en zag dat ik echt de weg kwijt was. Ik dus terug en ja, natuurlijk, moeste ik de andere weer passeren. Een beetje hilariteit was op zijn plaats. Ik heb deze dag twee trajecten gelopen. De eerste was slechts 14 km. naar El Real de la Plata. Ik zeg wel eens: daar trek ik mijn schoenen niet voor aan. Dus nog maar een volgende traject van ruim 20 km. er aan vast knopen. Op naar Monestrio. Dit gehele stuk kende ook de eerste 13 km.geen verfrissingsposten. IK vergeet te zeggen dat ik na de 14 km. in El Real de la Plata gestopt ben, het was toen 10,30 uur, en heb daar een radler gedronken. Daar was ik gewoon aan toe. Heerlijk in het zonnetje gezeten. Het werd ondertussen heerlijk loopweer van zo'n 20 graden bij redelijk heldere hemel met een klein rugwindje. Na een klein half uurtjes ben ik alleen verder gelopen door een zooooo.. prachtig gebied. Dun bebosd gebied met een soort boom waar men houtskool van maakt. Afwisselend door weides met een enkele boom. Zo mooi! Makkelijk lopende paden en een beetje glooiend. Echt genieten, ondanks dat ik het gehel traject alleen gelopen heb. Na dus die 12 kilometer kwam ik bij een kruising van de snelweg waar ook een wegrestaurant was. Ik had in het vorige dorpje een stokbrood, pakje Chorizo gekocht en heb dat met een daar gekochte fles Fanta, waar ik zo een trek in had, heerlijk op hun terras opgegeten. De laatste 10 km. waren toch wel zwaar. Ondertussen zo'n 23 graden en een beetje vermoeidheid ging ook meespelen. Dat laatste stuk moesten we nog aardig klimmen, zeker het laatste stuk. Het pad lag direct aan de weg, smal en moeilijk te lopen. Ik ben toen maar aan de rand van de weg gaan lopen, dat schoot wat meer op. Gelukkig maar weinig tot geen verkeer. Om 15.00 kwam ik aan in Monesterio. Uiteindelijk 36,5 km. gelopen. Ik was best wel moe. Nu de Albergue Municipal weten te vinden. Allerlei bordjes verwezen naar een (nadere) Albergue. In mijn routeboek werd aangegeven waar deze ongeveer moest liggen. Op een gegeven moment wist ik het niet meer. Ik zag 4 personen aan de overkant lopen en kwamen mijn kant op. Ik hoorde ze Nederlands praten en vroeg hun of zij de Albergue wisten te vinden. Zij waren ook zoekende. Nu bleek dat wij precies voor de ingangsdeur stonden van de Albergue. Grote hilariteit dus. Ingecheckt, gedouched en toen maar even een slaapje gedaan. Om 17,45 uur werd ik gewekt door een Whatsapp berichtje van mijn Ital. en D. Camino vrienden. (Die van het nog in diepe slaap zijnde figuren van vanochtend) Ik gaf hun mijn lokatie op en even later kwamen zij binnenstappen. Na hun opfrispartij besprake we wat we zouden gaan doen met eten. Christiaan haad al de 2 eerdere dagen aangegeven dat hij zelf zijn maaltijd wilde gaan koken maar voor de gezelligheid met ons mee gaan eten. Hij gaf aan nu dat toch maar te gaan doen. In de Albergue was een uitstekend ingerichte keuken beschikbaar. Federique en ik op pad.

Al snel kwamen we een leuke bar tegen. Na een par drankjes vroegen we de barman naar een leuk en goed restaurant. Gaf ons een kaartje en legde uit hoe te lopen. Daar aangekomen hadden we gelijk een goed gevoel. Niet te groot en erg gezellig uitziend. Wij het pelgrimsmenu besteld en een mooie fles rode wijn. We lieten Sebastiaan weten waar we zaten en na een tijdje kwam hij, na zelf zijn eten te hebben klaargemaakt en opgegeten naar ons. Even later kwaam ook ene Christiaan (een fotograaf die ook de Camino deed) aanschuiven. "Allemaal" meedrinken. De wijn was ook zoooo.. lekker. Het werd al redelijk laat en ik besloot naar de Albergue te gaan. Federichk en Sebastiaan besloten nog ergen een bar op te gaan zoeken en Christiaan en dus naar de Albergue. Daar hebben we nog heel gezellig nagetafeld. Christiaan op een gegeven moment naar bed en ik wilde nog mijn dagboek schrijven. Uiteindelijk was het 00,40 uur voor ik naar bed ging. F & S kwamen veel later aan.

De volgende dag, zaterdag 22-4 is de afstand slechts 21 km. Fuente de Cantos. Dus niet te vroeg opstaan. We hadden niets concreets afgesproken en rond 07,30 uur ben ik opgestaan. F&S lagen nog in diepe rust (begrijpelijk) en wilde hun niet wakkermaken. Gewassen, aangekleed en naar de keuken en daar Christiaan al. We besloten samen te gaan lopen waarbij Christiaan aangaf dat hij onderweg veel zou stoppen en foto's ging maken. Hij denk in totaal wel 10.000 foto's te maken tijdens zijn Caminotocht. Ik zei ok, we zien wel. Na een ontbijtje in een bar zijn we uiteindelijk om 08,30 uur samen op pad gegaan en hebben het gehele traject samen gelopen. Het zag er zeer dreigend uit, leek zo maar te gaan regenen. Ik mijn afgeritste broekspijpen maar weer aangeritst en mijn regenjack aangedaan. Het was ook koud en zeer winderig. Een wat langszamer tempo voor mij maar dat ging goed. Ik merkte ook dat de tocht van vrijdag, de ruim 36 km. mijn bovenbenen toch wat gevoelig hadden gemaakt. De tocht ging over zeer goed begaanbare paden en de omgeving was weer zo mooi, zo afwisselend. Grote vergezichten met hier en daar weer de kurk eiken welke gisteren ook zo veel gezien hebben, gewoonweg fantastisch. Iedere keer weer dat wauw gevoel. Het weer klaarde later wel iets op, regen hebben we niet gehad. Op een gegeven moment ook mijn regenjack maar weer uitgedaan. Het werd zelf weer een beetje warmer, de zon kwam soms wat schraal door, perfekt weer om te lopen. Christiaan had gelezen dat na ongeveer 12 km. een plek was waar we even konden stoppen om wat brood te eten. Een mooi hoekje met grote stenen en een kruis waar we heerlijk hebben gegeten. Ik nog nog een stuk Tostado van vanochtend over en nog wat Chorizo van een paar dsagen terug dus al snel een bijna echte lunch. Allen voor de wijn hadden we water. Dat was even behelpen.Even verder waren er nog meer van die plekjes en al snel waren we anderen tegengekomen die ook pauze gemaakt hadden. Omdat ik gisteren 2 etappes heb gelopen kwam ik geheel andere mensen tegen. Buiten de 4 Nederlanders een stel Canadezen en een stel uit Zwitserland. Natuurlijk al lopende een beetje de ervaringen delen. Wederom aardige lui. Om 13.00 uur zijn Christiaan en ik na zo'n 21 km aangekomen in het plaatsje Fuente de Cantos. Onderweg werden we 2 keer staande gehouden door mensen die reklame maakten voor een Albergue. Wij kozen uiteindelijk voor de Albergue in het klooster. Prachtig gebouw, ruim en zeer schoon. Er waren kleine kamers, we slapen in een ruime 3 beds kamer. ER is ook een bar en restaurant in het klooster, dus eerst maar een verfrissing halen. Daarna heerlijk gedoucht en een klein slaapje gedaan. Ik kreeg rond 16,30 uur een whatapp dat F & S naar een albergue zijn gegaan. Ik schrijf dit nu rond 17,30 uur en gaan zodaelijk naar het centrum om te kijken of we ergens iets kunnen gaan eten. We zullen dan ook F & S treffen. Ik kreeg later op de avond een bericht dat er een muziekfestival was in het stadje waar zij naar toe waren.

Christiaan en ik wilde graag ergens lekker gaan eten dus gingen onze eigen weg. We waren nog maar net op weg naar het centrum dat we door een smal straatje liepen en achter een auto zacht gekreun hoorde. Daar lag een oud nonnetje die was gevallen tussen de stoep en de auto. bloede hevig en ik schrok ervan. Christiaan, vroeger ziekenbroeder geweest ging zeer voortvarend te werk. Belde aan daar waar het plaats had gevonden en bleek het nonnenhuis te zijn. Daar leefden 3 oude nonnen. Eerst de non verbonden en toen de eerste hulp gebeld. Ik heb nog niet verteld dat Christiaan met een Spaanse vrouw is getrouwd en goed Spaans spreekt. Het duurde wel heel erg lang voordat er hulp kwam. We bleven daar maar wachten en na zeker een half uur hebben we op aangeven van de non de buren benaderd welke de non verder hebben opgevangen en zouden wachten tot dat de eerste hulp kwam. Toen maar op zoek naar een bar om ons eerste drankje te gaan drinken. We hoorden enorm hard geluid uit een bar en zijn, nieuwsgierig zoals we zijn maar naar binnen gegaan. Daar was een disk jocky en vele, heel netjes geklede oude jongeren. Was echt feest. Zoiets heb ik in Nederland niet meer gezien. Zij waren echt uit. We (Christiaan en ondergetekende) uitgenodigd om mee te dansen. Echt feest! Na ons drankje genuttigd te hebben zijn we verder gegaan, maar de restaurants gingen pas om 20,30 uur serveren. Al snel hoorden we weer muziek, wij daar maar weer naar toe. Bleek een verjaardagsfeest te zijn van een jongeman. Wij keken naar de openplaats en al snel werden we naar binnen gewenkt. Uitgelegd en al snel een biertje aangeboden. Groot feest, jammer dat er maar zo weinig jongelui waren die Engels of Duits spraken. Daar nog een tijdje gebleven, maar we wilden iets gaan eten. Toen maar naar onze Albergue in het Klooster gegaan om daar te gaan eten. We kwamen onderweg weer F & S tegen en gingen weer terug naar het muziekfestival. Onze wegen scheiden hier. Verder lekker het tradionele zwarte varkens gerecht gegeten. Ik wilde daarbij een lekker glas wijn, men liet mij wat proeven maar ik alles gewoon niet lekker. Ik vroeg of men geen andere wijn had. Uiteindelijk kwam de baas met een fles wijn aan, welke ik eerst mocht proeven. Deze was wel lekker en hebben daar bij het mooie gerecht heerlijk van genoten. Omdat we al eerder wat hadden gedronken ging de fles niet leeg. Deze heb ik dan maar meegenomen en zal zeker een keertje van pas komen, misschien wanneer we onderweg nog op een steen gaan luchen. Het is nu 22,45 uur en ga slapen.

Zo. 23-4 , 6e dag naar Zafra, 26 km, maar werden er zeker 29.
Na een kopje koffie om 07,45 samen met Christiaan vertrokken. We wilden in het volgende dorpje, na ongeveer 5 km. gaan ontbijten. Al snel zei Christiaan datb ik maar alleen verder moest lopen want hij had last van zijn voet. Alhoewel de voorspelling was dat het wat zou onweren en regenen zag het er wel redelijk uit. Wel bewolkt en de temperatuur was 11 graden. Dus toch maar mijn jack in de rugzak en al snel kwam ik er achter dat de aangeritste broekpijpen er af moesten. Ik had nog geen zin om te stoppen dus het duurde nog even. In het dorpje met de zeer mooie naam: Calzadilla de los Barros, 5 KM. verder was alles dicht. Dus geen ontbijtje. De volgende stop was 14 km. en 5,5 km. = bijna 20 km.verder. Op een gegeven moment kreeg ik toch wel trek en ik niets bv. geen brood kunnen kopen. Gelukkig had ik nog 2 pakjes sultana van mijn vorige Camino van 2016 in mijn rugzak zitten. Ik moet jullie zeggen, deze smaakten nog erg lekker (begrijpelijk toch). De route was mooi maar niet zo mooie als de vorigen dagen. Wel veel open veld maar voornamelijk ingericht als landbouw, wat ruwer. Het weer werd gaandertijd beter, de lucht trok open en het werd warm.Uiteindelijk zo'n 23 graden. Omdat het lekkere windje er vandaag niet was voelde het gewoon erg warm aan. Het werd vandaag een redelijke, mentale zware tocht omdat ik 2x verkeerd ben gelopen, heeft me zeker 3 km. extra gekost. Wanneer je alleen loopt is deze kans veel groter om te verdwalen. Je loopt in een soort trans en denkt dat de weg zo... loopt. Dus niet. De 1e keer waarschuwde een boer in het veld mij. Ik moest dus terugen dan nar rechts. De 2e keer liep ik op een pad en kwamen bij een weg en dat pad liep door naar links. Daar was rechts een klein zandpad en heb het zeer kleine aanduidingsbordje over het hoofd gezien. Ik dus het in mijn ogen normale pad gevolgd totdat ik bij een farm aankwam en de weg daar ophield. Ik dus weer helemaal teruglopen. Uiteindelijk bleek dat mijn Camino pad 200 mtr. aan de overkant liep. Wel bleek er een rivier tussen te liggen, niet met al te veel water. Ok, gewoon weer verder en vlak voor mijn einddoel was nog een klein dorpje waar aales dicht was, dus nog niets te eten, en gelukkig aan het eind was een bar open. Daar zaten de 4 Nederlandese Caminogangers die de dag ervoor wat verder waren doorgelopen. Na een biertje en wat heerlijke olijven toch maar door naar mijn einddoel voor vandaag Zafra. Ik kwam daar aan om 13,30 uur. Uiteindelijk 29 km. gelopen. Bij het begin van het stadje was een Albergue maar het Hollands groepje had het over een Albergue in een klooster verder door de stad. Ik daar dus ook heen. Het was de moeite waard. Ik werd met erg veel enthousiastme ontvangen. Alles zeer schoon, ruime kamers en een fantastische ambiance.
om 13,30 uur aben ik daar angekomen. Lekker gedoucht en mijn bed opgemaakt en toen maar het het centrumpje. Een plaza, erg gezellig met vele terrasjes. Omdat het nog redelijk vroeg was en we gisteren pas om 20,30 uur konden gaan eten ben ik hier maar gaan lunchen. Op de prachtige plaza saren verschillende gezellige restaurantjes, daar ben ik maar bij een zeer gezellige gaan lunchen. Ik moet zeggen, na zo een tocht smaakte het eten en de wijntjes mij bijzonder goed. Het is nu 16.00 uur en men wil opruimen om te gaan sluiten. Ik sluit daarom nu ook voorlopig af. Ik ga nog een stukje rondlopen en dan een klein dutje doen. Rond 17,30 uur werd ik wakker gemaakt door Federica die ondertussen samen met Sebastian even daar voor waren aangekomen. Ik ben met hen en Christiaan weer naar het centrum/plaza gegaan, overigens 500 mtr. lopen, om daar iets te gaan eten. Zelf was ik daar na mijn lunch nog niet zo aan toe maar uit loyaliteit heb ik toch maar meegedaan. Christiaan zei dat hij uitgehongerd was en een grote entrecote wilde eten. Daar ik ook van rood vlees hou heb ik maar meegedaan. ik denk dat het stuk zeker 500-600 gram woog. Als entre eerst nog een heerlijke gemixte salade gegeten
Je kunt begrijpen dat het echt te veel voor mij was. Gelukkig heeft de hongerige Christiaan nog een groot deel van mijn "heerlijke" vlees opgegeten. Daarna nog even een kleine wandeling gemaakt en ga nu 22,30 uur naar bed. Tot morgen!

  • 23 April 2017 - 23:39

    Imre:

    Toffe camino zie ik wel. Mam wie weet voor een volgende keer. Goede reis verder

  • 24 April 2017 - 16:37

    Riet:

    Hallo Aad,
    Nou, je zit wel op de praat(schrijf)stoel. Wat een
    mooie uitgebreide verhalen. Je hebt het zo te lezen wel naar je zin.
    Dat is fijn! En ook voldoende gezelschap om gezellig mee te eten
    en te drinken. Na de lange wandeling is dat altijd leuk om na uit te kijken.
    Veel gezellige dagen en wandelplezier!
    Tot de volgende keer, groeten van Donné en mij.

  • 24 April 2017 - 17:08

    Aad Van Den Berg:

    Hallo Riet en Donne, ik vind het zo heerlijk het van mij afteschrijven. Er gebeurt natuurlijk zo veel en op deze manier blijft het mij bij. Op het moment dat ik aan het schrijven ben geniet en beleef ik het weer. Ik geniet daar dus dubbel van. gr. aad

  • 25 April 2017 - 11:57

    Rineke:

    Ha Aad, en wij maar denken dat je heel eenzaam daar door de vlaktes loopt. Wat een gezellige verhalen en erg leuk dat er er weer overal mensen op deze route lopen.
    Dat is leuk uitwisselen bij een lekkere maaltijd. Aan wijn ook geen gebrek. Leuke verhalen, hoor. Succes de komende dagen en veel wandelplezier.
    Groetjes, Rein en Rineke

  • 25 April 2017 - 14:17

    Carla:

    Hallo Aad, wat goed om te lezen dat jij er toch wel vrij gemakkelijk doorheen loopt. Soms zelfs twee afstanden op één dag. Ook leuk dat je veel loopt met Christiaan. Handig zo'n man die zowel Nederlands als Spaans spreekt. Zeker in het geval met dat nonnetje, dan komt dat goed van pas. Je schrijft dat je ook zo geniet van de mooie natuur daar. Is het landschap daar weer anders mooi dan op je vorige camino's?
    Het was weer erg leuk om je verhaal te lezen. Blijf vooral genieten van het lekkere eten en de mooie mensen(verhalen). Veel succes en wandelplezier.
    Groeten, Carla

  • 26 April 2017 - 13:50

    Dorien En Terry:

    Hallo Aad,
    Mooie verhalen, ik ben al voor je op zoek naar een uitgever ;-). We genieten ( momenteel ook vanuit Spanje) met je mee. Voor de volgende keer ook ter voorbereiding een cursus Spaans. Wij zijn ooit begonnen maar halverwege gestopt. We kunnen ons aardig redden maar zien het als een gemis dat communicatie soms lastig is, waar wij altijd vertoeven is de kennis van Engels en Duits ook minimaal. Maar goed wij zijn er maar 10 dagen

  • 14 Mei 2017 - 22:34

    Nicolette:

    Hoi Aad,
    Ben er vanavond eens lekker voor gaan zitten om je verhalen te lezen en geniet al helemaal mee. Ben benieuwd naat de rest. Zal er morgen nog een paar lezen. Ongelofelijk dat je zoveel kunt lopen zoveel dagen achter elkaar. En je doet het nig snel ook.
    Groetjes, Nicolette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 1183
Totaal aantal bezoekers 80702

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: