verslag van zondag 28 Aug. t/m do.1 sept. 2016 - Reisverslag uit Santarém, Brazilië van Aad Berg - WaarBenJij.nu verslag van zondag 28 Aug. t/m do.1 sept. 2016 - Reisverslag uit Santarém, Brazilië van Aad Berg - WaarBenJij.nu

verslag van zondag 28 Aug. t/m do.1 sept. 2016

Blijf op de hoogte en volg Aad

01 September 2016 | Brazilië, Santarém

Eerste echteverslag van de Pelgrimstocht Camino Lissabon naar Santiago de Compostela 2016. Omdat ik via Fatima wil lopen zal de afstand ongeveer 660 km. zijn. Periode zondag 28 Augustus t/m Donderdag 1 sept.

Zondag 28 augustus, na een half uur vertraging, vanaf Schiphol naar Lissabon. Verder een voorspoedige vlucht. Normaal kan ik gemakkelijk slapen in een vliegtuig helaas deze keer niet. Misschien toch een beetje spanning. Toen ik Lissabon aankwam ben ik als training naar het centrum van Lissabon gelopen. Ongeveer 8,5 km. Makkie dus? Dus niet, het was best wel warm.

Gelijk maar doorgelopen naar de Cathedraal om mijn 1e stempel in mijn credential (pelgrims paspoort) te halen. Met dit paspoort heb je toegang tot de Albergues. Toen maar ook naar de toeristische informatie. Misschien dat zij nog informatie hadden betreffende de pelgrimsroute en de aanwezige Albergues. Helaas, helemaal niets.

Toen maar naar mijn geboekte Hostel. Met z'n tienen op een kamer. Een prima Hostel, dicht bij het oude centrum maar ook allemaal voorzieningen als een grote keuken, een bar met zitruimte, een grote tuin en dakterras. Opvallend, er waren erg veel jonge meisjes in het Hostel. Helemaal geen Pelgrims. Na heerlijk gegeten te hebben bij "Grapes & Bites" bijtijds gaan slapen.

Maandag 29 augustus. Heldere dag, 29 graden. Eerst een goed ontbijt gehad in het Hostel. Ik had gelezen dat men vanuit het centrum om 10.00 uur een gratis rondtoer had met een gids. Ik dacht, laat ik hier maar aan meegaan doen. Was erg interessant en zeer luchtig gebracht.

Er heerste een hele gezellige sfeer in Lissbon. Redelijk veel toeristen, ook hier viel het weer op dat het zoveel jonge lui betrof. Verder lekker geslenterd door Lissabon. Een prachtige stad volop sfeer en geklouter. Want bijna nergens is het vlak.

Mijn rugzak vertrek klaar gemaakt zodat ik morgen gelijk na het ontbijt, pas vanaf 07,30 uur, kan vertrekken. Ik ben heel benieuwd en toch ook een beetje gespannen. Ik heb geen enkele Pelgrim of iemand die er op leek gezien. Ook ben ik zeer benieuwd hoe het met de 'Camino' wegaanduidingen is gesteld. Maar ja, gewoon naar het noorden lopen. Ik heb toch niet voor niets mijn kompas meegenomen.


Dinsdag 30 augustus. 1e loopdag. Van Lissabon naar Alpriarte. 23,5 km. Om 08.15 uur vertrokken. Ik had helemaal geen idee tot waar ik zou gaan lopen. Ook omdat ik nog niet echt weet wat voor en waar er overnachtingsvoorzieningen zijn. De route stond gelukkig wel langs de weg aangegeven. Je moest wel enorm opletten. Voor je het wist zag je de aanduiding over het Hoofd.

De route ging in het begin door de gezellige smalle straatjes van Lissabon. Later liep de route langs een rivier in the middle of know where. Een zeer smal en ongelijk pad waar mijn enkels flink op de proef worden gesteld. Het was een lang stuk. Erg warm en geen wind. Niet echt plezierig. Ook een beetje angstig. Op dat moment wist Ik nog niet of er andere pelgrims op dat moment de tocht deden. Wanneer er iets gebeurt is het nog maar de vraag of iemand langs komt en jou kan helpen. Wilde eerst toch wat verder lopen maar toen Ik in het dorpje Alpriarte aankwam en een Albergue zag vond Ik het eigenlijk wel genoeg.

Toen Ik me net had ingeschreven Ben Ik eerst, na het douchen, eerst maar even een dutje gegaan. Ik werd 2 uur later wakker door scherpe stemmen van 2 Nederlandse vrouwen. Ik hoorde mijn naar roepen want zij zagen Mijn naam in het Albergues boek staan. In die ochtend ontmoete Ik bij de cathedral een jongeman uit Bulgarije. Ik dacht tone gelijk, hier hoi Ik Ben gelukkig niet alleen. Bobbie hat nog geen Credential dus modest wachten tot de Cathedraal open was. Ik stelde min voor en ging verder. Deze twee dames Waren iets later bij de Cathedraal en raakten ook met Bobbie in gesprek. Dus werd ook mijn naam genoemd. Van daar.

Even later then we in de bar een Frankie dronken loeide de sirenes van de brandweer. Even verder weg was er een brand uitegbroken. Grote wolken. De brand kwam richting ons dorpje. Gelukkig stond de wind zo dat de brand "echt" vlak langs ons dorpje ging. Ik praat over ongeveer 200 meter. Best spannend. De mensen zelf raakte niet in paniek. Op dat moment kwamen twee mannnen uit Australië aan die eigenlijk nog wel verder wilden lopen. Maar onze route liep door het brand gebied. Al snel raakten we in gesprek in de locale bar. Kevin en Richard uit Australië uit Cairns. Na gezamelijk in de bar gegeten te hebben besloten we. de volgende dag samen te gaan lopen. Uiteindelijk toch nog laat naar bed.

Woensdag 31 augustus. 2e wandeldag van naar Azambula, 40 km. We moesten 20 km. of 40 km. lopen omdat er verder geen overnachtingsmogelijkheden waren. Uiteindelijk met z'n drieen besloten om voor de 40 km. te gaan. Ik kan je zeggen dat als we wisten dat het zo een heel erg saaie route was, veelal langs de doorgaande weg met veel verkeer en met zeker minimaal 30 graden, we een andere keuze zouden hebben gemaakt. Alhoewel 20 km. is ook wel erg kort.
Aan het eind waren we echt kapot.

Donderdag 1 september. 3e wandeldag. Azambula naar Santarém, 32,5 km.
Om 07,40 uur na ontbijt met mijn bekende chocolade croissants uiteindelijk uit Azambula vertrokken. Samen met m'n 2 Australische maatjes . Een tocht van 32,5 km. Doel is de plaats Santarém. Voor het eerst een iets grotere plaats. Het tempo met z'n drieën lag lager dan gisteren. Gisteren was het tempo voor hun wat te hoog. Ik besloot om in mijn eigen tempo te gaan lopen en bij de eerstvolgende Bar te stoppen. Ik had gisteren mij ook wat aangepast, wat geen probleem was. Wel heel vermoeiend. Dat was uiteindelijk 10 km. verder. Na ruim een half uur kwamen zij aan. We hebben toen afgesproken dat we elkaar in Santarém zouden treffen. Ik heb ze helaas niet meer gezien. Er zijn nl. meerdere Albergues in deze plaats.

Ondanks dat alles vlak was, was het een zeeeeer zware tocht. 34 graden zonder maar een schaduw moment. En soms, heel soms een beetje wind. Wel een prachtige route door de tomaten velden en later de wijngaarden. Ook de nodige tomaten en druiventrossen geplukt en natuurlijk gegeten. Het was zo warm. De enige koeling die we hadden was van de zeer grote vrachtwagens voor geplukte tomaten die ons passeerden ncl. de grote stofwolken.

Aan het eind, toen ik een klimmetje van 150 mtr. moest doen om het centrum van het stadje te kunnen bereiken was ik helemaal kapot. Een aantal keren echt gewoon moeten stoppen omdat het licht bijna uit was. Vlak voor het bereiken van Santarém at Ik ineens een klein barretje. Gelijk een grote bier besteld. Dat heeft me goed gedaan. Hierna kon ik de 1,5km. redelijk volbrengen. Ik had onderweg wat reclames gezien van Albergues en zag ook de verwijzing naar de Portugese VVV. Daar dus maar naar toe. De dame vroeg wilt u 1 of 6 minutes Lopen. De keuze was snel gemaakt. Dus broken voor de 1 minute lopen Arbergue. Deze was niet voordelig maar wel heel goed en ruim. Opgemaakte bedden, handdoek en ontbijt. Leuke type huiskamer en een mooi terras, alleen te warm om er te gaan zitten.

Omdat halverwege de dag hoorde Ik ineens een herstart tringeltje van mijnTelefoon. Achteraf bleek dat deze de geest had gegeven. Een vrij nieuwe telefoon, maar ja zonder telefoon heb Ik niet zo een veilig gevoel. Na gedouched te hebben eerst maar op zoek naar een telefoonwinkel. Deze mensen ook geprobeerd deze aan de praat te krijgen, maar helaas. Dus maar een nieuw toestel gekocht, want zonder is toch een onveilig gevoel. Plus Ik had de GPS route er op staan. Voor het geval Ik twijfelde aan de juiste richting/route kon Ik de route zien, welk ears lag Ik moest nemen.

Maar dan alles op nieuw installeren. Op een terras met een grote pils ben Ik een heel eind gekomen. Het werd wat kouder met onaangename wind dus eerst maar iets warmers aangetrokken. Ondertussen was het 20.00 uur. Aan een passant gevraagd waar men lekker kon eten. Bleek heel dicht bij te zijn. Helaas geen pelgrims menu, maar wel heel erg gezellig en lekker. Er werd Fado muziek gespeeld vanaf echte oude pvc langspeelplaten. Toch heel sfeervol.

De rekening viel achteraf heel erg mee. Typisch Portugal. Om 23.00 uur maar gaan slapen. Morgen is de verwachting dat het 40 garden wordt. Dus proberen vroeg te gaan lopen. Ik wijk van de route van Mijn routeboek af omdat Ik langs Fatima wil gaan. Vanuit hier 2 dagen lopen. Ongeveer 28 km. voor deze dag.

Over een paar dagen het volgende verslag.

  • 02 September 2016 - 00:54

    Ruud:

    Ik kan mij herinneren dat de eerste dagen van je voorgaande camino's ook zwaar waren. Daarna ging het beter.ditmaal dus ook

  • 02 September 2016 - 01:03

    Ruud:

    Vervolg
    Wij wensen je een goede verdere tocht zonder blaren in dit warme weer. En veel drinken. WATER!

  • 02 September 2016 - 07:16

    Rob Weeber:

    Mooi Aad, bijzondere tocht weer. Succes de komende tijd.

    Gr. Rob

  • 02 September 2016 - 09:11

    Josephine:

    Hallo Aad, leui je verslag te lezen. We waren reuze benieuwd hoe het met je ging. Het was dus een enerverend en warm begin. Hopelijk de komende dagen wat minder heet met lopen. Succes. Groeten Josephine en Wim.

  • 02 September 2016 - 09:28

    Tine:

    Klinkt heftig Aad! Hopelijk wordt het de komende tijd wat koeler.
    Veel sterkte en plezier!
    Groeten Tine

  • 02 September 2016 - 09:28

    Tine:

    Klinkt heftig Aad! Hopelijk wordt het de komende tijd wat koeler.
    Veel sterkte en plezier!
    Groeten Tine

  • 02 September 2016 - 10:02

    Carla Beumer :

    Hoi Aad, eindelijk een teken van leven, haha. Het begin is je dus best zwaar gevallen. Maar dat heb je dan maar vast gehad. Het vervolg zal je vast beter afgaan. Hopelijk, maar dat zal, kom je verderop meer pelgrims tegen. Wat een pech met je telefoon. Je moet zeker wel bereikbaar zijn voor het thuisfront, maar ook als je zelf een vorm van hulp nodig hebt. Maar je hebt vast onze 'beschermengel' aan je rugzak hangen(?).
    Wij wensen je verder een 'zorgeloze' en goede reis.
    hartelijke groet, Fred en Carla

  • 02 September 2016 - 10:44

    Rineke Trompert:

    Hallo Aad, wat een spannende verhalen, je hebt het al flink voor dekiezen gehad. Lange tocht en vooral de hitte is slopend. Dus doe het rustig aan!! Succes met devolgende etappes.
    Hartelijke groet , Rein en Rineke

  • 04 September 2016 - 21:02

    Boukje:

    Hi Aad,
    wat ben je toch een kei. Knap hoor met die hitte toch flink doorstappen. Sterkte en geniet van je mooie tocht.
    Groeten van Boukje en Rinke en de meiden.

  • 05 September 2016 - 22:36

    Marten:

    beste Aad,

    Leuk om te lezen! Veel succes...

    Wij noemen een wandeling waar het erg warm is " van boom tot boom route" :)

    Sterkte,

    Marten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Santarém

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

Zondag 28 augustus 2016 begin ik aan mijn 3e Pelgrimstocht Portugues naar Santiago de Compostela. Ik vlieg om 10.35 uur vanaf Amsterdam naar Lissabon waar mijn tocht gaat beginnen. Ik volg de route welke in de gids van John Brierly beschreven staat.

Ik zal nog minder gewicht meenemen tijdens mijn tocht. Eerst een nieuwe lichtere rugzak gekocht. Verder bij mijn terugkomst van Camino Norte in september 2015 opgeschreven wat ik maximaal nodig heb voor deze nieuwe tocht. En dat is niet veel! Het was toen nog vers in mijn geheugen.

Toen ik in april april mijn vliegticket kocht, € 41,50 all-in, wilde ik al gelijk vertrekken. Zo een aantrekkingskracht heeft het op mij. Maar ja Lucia en ik zijn half mei eerst nog 7 weken met de caravan wezen rondreizen in Spanje en Portugal. (8250 KM gereden) Dus was nog even wachten.

Ik ben er helemaal klaar voor. Mijn rugzak is nu gepakt. Ik zit nu op een gewicht van 9,5 Kilo, exclusief water. Mijn Hostel voor de eerste 2 dagen in Lissabon ook geboekt. Ik wil in ieder geval nog een dagje in Lissabon rondlopen. Dinsdag 30 augustus ga ik lopen. Ik heb geen vast plan, ik zie wel wanneer ik stop. Wat ik heb gelezen zijn er tot Porto niet zo veel of geen Albergues/Hostels. Dat wordt dan slapen in een hotel of bij de Brandweer, wat mijn voorkeur heeft. Die zijn er wel op ingesteld.

Ik hou jullie verder op de hoogte.

Recente Reisverslagen:

28 September 2016

9e en laatste verslag van zat. 24 sept tm di. 27 s

23 September 2016

8e verslag van wo. 21 sept tm vr. 23 sept.

21 September 2016

7e verslag van zo. 18 sept tm di 20 sept

17 September 2016

6e verslag van do.15 sept tm zat. 17 sept

14 September 2016

5e verslag van maandag 12 sept. tm woensdag 14 se
Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 1089
Totaal aantal bezoekers 80871

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: