5e verslag van maandag 12 sept. tm woensdag 14 se - Reisverslag uit Porto, Portugal van Aad Berg - WaarBenJij.nu 5e verslag van maandag 12 sept. tm woensdag 14 se - Reisverslag uit Porto, Portugal van Aad Berg - WaarBenJij.nu

5e verslag van maandag 12 sept. tm woensdag 14 se

Blijf op de hoogte en volg Aad

14 September 2016 | Portugal, Porto

5e verslag van Ma. 12 sept tm wo. 14 sept.

Maandag 12 sept. Van Oliveira de Azeméis naar G30.3 km. 24graden.
Na een spannende, goede nacht, om 07.20 uur vertrokken aan mijn tocht. Ik wilde tot 17 km. Voor Porto een overnachting vinden. Ik had op internet gezien dat er bij het klooster " Mosteiro de Säo Salvador de Grijó" dit jaar een nieuwe Albergue was gekomen. Dit was dus mijn doel.

Het was bewolkt en lekkere temperatuur. Marko, de Portugees die ik regelmatig tegenkom en ook bij de Brandweer sliep, was een half uur eerder vertrokken. Ik heb hem die dag verder niet meer gezien. Overigens geen enkele pelgrim. Na een uur brak de zon door. Gelijk warm. Maar te accepteren. De eerste uren liep ik door prachtige omgeving. Wat mij de laatste dagen zo opgevallen is dat ik nu zo veel mooie huizen tegenkom tov. eerder. Je ziet hier veel meer zgn. welvaart. Tegelijkertijd zie je hele complexen onafgebouwd, of een hele rij volledig afgebouwde, geschakelde villa's staan die leeg staan en nog aan de centrale voorzieningen moeten worden aangesloten. Dat kun je zien omdat het in Portugal bij ieder huis aan de straatkant gebeurt. Deze kastjes stonden allemaal nog open. De huizen zeker 10-15 jr. geleden gebouwd. Ook zie je dat wanneer je even van de doorgaande weg bent de wegen bestaan uit grind, zand of kinderhoofdjes. Zelfs de mooiste bungalows, er staan er echt heel veel, liggen aan dit soort wegen. Ook heel veel nw. winkelpanden die leeg staan. Half of helemaal afgebouwd.

Op een gegeven moment, zeker 2 uur lang' liep de route langs de nationale weg. Daar wordt je toch niet blij van. Even later ging de route toch weer door mooi gebied. Helaas werd het ook heuvelachtig. Al met al was het een goede dag. Onderweg de nodige" stops gemaakt. Het was een relaxed day.

Bij de Albegue aangekomen was er alleen een Portugees die ik ook eerder al was toegekomen. Een keurige, gezellige Albergue met leuke binnenplaats. Al snel kwam de Portugees Marko binnen. Niet veel later kwamen de 2 Ausies en de Duitser binnen die ik al 2 dagen niet meer had gezien. Zij hadden deze dag 42 km. gelopen om morgen bijtijds in Porto te kunnen zijn. Hetzelfde als ik.

Omdat het een nieuwe Albergue was bij een klooster had ik het gevoel dat er wel eens niets te eten was. Ik als voorzorg toch maar naar de supermarkt gegaan om boodschappen te doen. Een fles wijn, brood, kaas, en Jamon serrano. Gelukkig dat ik het gedaan heb. Er was alleen koffie en fris en wijn te krijgen. Naderhand bleek dat de buren voor de Pelgrims gezamenlijk wilden koken. Fantastisch, alleen ik had al besloten voor mijn eigen eten en drinken te zorgen.

Mijn meegenomen wijn was er al snel door heen met de andere Pelgrims. Bij het café konden we alleen glazen wijn krijgen dus hebben we mijn fles maar snel leeg gemaakt, was als snel gebeurd, en hebben deze steeds weer daar laten vullen. Alles bij elkaar was het enorm gezellig.

Toen de groep ging eten ben ik aan mijn eigen maaltijd begonnen. Het restant wijn, het brood, de kaas, en de Jamon Serrano, alles bij elkaar heb ik in de keuken van de Albergue heerlijk gegeten. Ennnn er was voldoende wijn over voor de maaltijd.
Even later werd ik geroepen naar het huis om nog even een aperitief te nuttigen. Ik kwam in een supergrote kamer met ergens een kast, een tafel en verder eigenlijk niets meer. Toen hebben we allemaal een glaasje port gekregen. Daarna in de Albergue nog gezellig bij elkaar gezeten.

Omdat we de volgende dag naar Porto slechts 17 km. Behoefte te lopen hadden we afgesproken gezamenlijk om 07,30 uur te gaan vertrekken. Het was een slechte nacht. Forse storm en regen. Normaal wordt ik daar niet wakker van, maar deze keer dus wel. Verder voor het eerst een mug op de kamer. Saillant detail, ík heb nog steeds mijn oordoppen niet behoeven tegebruiken.


Dinsdag 13 sept. Van Grijó naar Porto. 17 km. Uiteindelijk 20 graden.
De voorspelling was dat we nog wat regen zouden krijgen. Dus regenhoes Voorde rugzak maar te voorschijn gehaald. Mijn regenjack stand-by en maar een dun jackje aangetrokken. Tot op heden heb ik alleen maar in een singletje van het hardlopen gelopen. Gelukkig is het droog gebleven alleen de paden niet. De eerste 10 km. door een prachtig bossig gebied. Wel met een flinke klim van zeker 2,5 km de Calzada Romana geheten. Een oude romeinse weg met van die grote en kleine keien. En dan nog glibberig vanwege de regen van die nacht. We hebben ook de nodige "vijvers" moeten slechten. Ik moet zeggen het was letterlijk en figuurlijk een hele klim. Ook hier gold weer dat je enorm op moet letten op de route bewijzering. We gingen weer flink de fout in en daardoor extra kilometers gemaakt.

Uiteindelijk kwamen we weer op de originele Camino route. En uiteindelijk Mooi weer gewórden. Wanneer je bijna al de "gewone" straten ziet van die kinderhoofdjes en de auto's die hier over razen is het goed zaken doen voor de schokbreker fabrikanten.

Op een gegeven moment liepen we door een klein gehucht en zagen we daar bij een openbare "oude" Wasplaats een oud vrouwtje gewoon haat was doen. Ik vond dat toch wel heel bijzonder.

De groep was wat uit elkaar gevallen en we hadden afgesproken voor de brug over de Douro op elkaar te wachten. Om 11.00 uur was ik samen met Jannik bij de brug. Het eerste wat ik heb gedaan is een mooi glas Tawny port besteld. Een tijdje later kwamen de Aussies. We hebben samen iets gedronken en zijn ieder zijns weegs gegaan.

Ik zou een extra dag blijven, de Ausies moesten door vanwege hun terugvlucht op 24 sept. Anders zouden ze het niet redden. Jannik zou bij een vriend in porto slapen.
Het afscheid Was toch weer emotioneel. We hebben Veel met elkaar gezien en opgetrokken.

Ik naar mijn hostel wat ik gisteren via booking.com had geboekt. Vlak bij het echte centrum gelegen aan de bekende straat Rua de Santa Catarina.

Daarna naar de kade van de Douro gegaan om daar te gaan lunchen
Ik had een AA plaats aan de kade" mijn lunch bestond uit het resterende brood en ham en kaas van gisteren. Toen ik naar de kade liep heb ik nog wel in een winkel een fles lekkere Rosé gekocht voor € 1,80 per fles. Ja, deze was erg lekker.
Ik heb daar zo heerlijk, ongecompliceerd geluncht. Heerlijk in de zo'n met mijn benen bijna in het water.

Daarna heerlijk geslenterd langs de kades. Ook in Villa Nova de Caia, het Port plaatje wat direct aan Porto ligt" Ik zit nu echt aan de kade bij een restaurant een mooie Douro wijn te drinken (Bleek ook aan mijn rekening). Tijdens mijn slentertocht door Porto liep ik in een heel smal staatje en zag daar een African Bar. Ik heb dat toen een biertje gedronken. Ik had mij voorgenomen daar wat te gaan eten, wat ik nu ga doen. 19.00 uur. Ik was daar de enige bezoeker, ik heb er heerlijke vis gegeten. Vraag niet hoe deze heet, maar was heerlijk. Om 21.30 uur gaan slapen. Ik had de wekker om 07.00 uur gezet want ik had de volgende dag een vrije dag ingepland.

Woensdag 14 sept. Porto - Porto. 18 graden
Ik had gisteren een ticket gekocht voor een "dagtrip" met de boot over de Douro. De afvaart was om 09.00 uur dus ik behoefde niet zo vroeg op te staan. Ik dus om 07.00 uur opgestaan. Gedoucht en aangekleed en om 07.30 uur stond ik buiten. Dus veel te vroeg. Het was max. 20 min. lopen, dus voor achten stond ik al bij de kade. Toen maar een koffie gedronken.

Nadat we ingecheckt hadden om 09.00 uur konden we gelijk aan het ontbijt beginnen wat in de prijs zat. Ook later de lunch. Het weer was heerlijk, licht bewolkt met rot veel zonnige momenten. Plaats genomen op het buitendek. Het was echt heel mooi. Zo zie je het anders dan met de auto. We moesten 2 sluizen passeren waarvan er één voor mij wel heel bijzonder. We moesten een hoogte overbruggen van 36 meter. De gids zei dat dit de sluis was in Europa met het grootste hoogteverschil. Ik vond het zeer indrukwekkend.

Rond 12.00 werd de uitstekende lunch verzorgd. Incl. Een fles prachtige wijn, 1,5 liter water en een glas Tawny Port. Hierna had ik wel even mijn siësta willen houden, alleen dat ging deze keer niet. Gepland was dat we rond 16.00 uur op onze eindbestemming met de boot zouden zijn. In het plaatsje Régua. Een vaartocht van 106 km. Ik moet zeggen, ongeveer die laatste 2 uur had van mij niet meer gehoeven. Je hebt de omgeving vanaf de boot dan wel gezien. Er was meer wind gekomen en de bewolking was volledig. daarom maar weer binnensdek gegaan.

Wat tijdens de boottocht opviel is toch we de mooie Douro omgeving. Ook opvallend de toch wel vele oude schepen die gewoon tegen de wal aanliggen of voor iets ander dan een varend schip worden gebruikt. Dus om 16.00 uur aangekomen in het dorpje
Régua. De terugreis zou met de bus gebeuren. Een tocht van 150 km. Om 17.00 uur zou de bus komen, dus hadden we nog wat tijd om in het stadje rond te lopen.

De terugreis ging voorspoedig alleen al snel zagen we "pikzwarte" wolken. Dus regen wat ze niet hadden voorspeld, maar wel voor morgen. Hopen maar dat het morgen droog blijft. We moesten uiteindelijk uit de bus. 19.00 uur" Ennnn het regende nog. Ik snel naar een van de vele winkeltjes snel een paraplu's gekocht voor € 2.00. Dat was mijn beste investering van de laatste weken. Ik had een soort crogs aan met sokjes. Deze in de bus nog maar uitgetrokken' deze zijn dus nog droog. Ik zelf verder dus ook. Op een gegeven moment begon het echt te hozen. Toen maar even geschuild in de hal van C&A. Die was nog heerlijk verwarmd ook. Ik had maar dunne kleren aan. Omdat het al wat later was geworden maar snel een soort snackbar opgezocht om wat te eten. Na het eten was het gelukkig droog, dus rustig naar mijn Hostel en mijn dagverslag afmaken. Nu is het 21.30 uur. Posten en naar bed.

(Tot op heden nog steeds geen foto's gepost. Deze komen eraan. Ik moet me erg echt even toe aanzetten)

  • 14 September 2016 - 22:54

    Arie De Wit:

    het station in Porto is zeker een bezoekje waard. Succes verder met je wandeltocht.

  • 14 September 2016 - 22:59

    Carla Beumer :

    Hi Aad, met plezier heb ik je verslag weer gelezen. Gelukkig is het nu minder warm bij jou, maar die regen is ook niet alles. Hier in Nederland is het nog steeds overdag zo'n 30 gr., maar daar komt morgenavond een eind aan. Verder geniet je weer volop van de diverse wijnen en port, groot gelijk!
    Ben je inmiddels over de helft? Dat moet haast wel. Nog een prettig en droog vervolg van je camino wensen wij je.
    Groeten, Fred en Carla

  • 14 September 2016 - 23:05

    Rob Weeber:

    Hoi Aad,

    Tsja, je maakt wel wat mee daar. Mingevoel zegt dat Spanje wat meer ervaring met de Camino heeft. Aan de andere kant leer je nu Portugal kennen. Is er geen mooi vakantieproject van die lege huizen te maken.

    Succes met de verdere tocht.

    gr. Rob

  • 15 September 2016 - 10:24

    Rineke:

    Ha Aad, wat beleef je toch veel op zo'n tocht. Erg leuk om te lezen. Zeker wanneer je in plaatsen komt waar wij ook zijn gewest zoals Coimbra en Porto. Maar het zijn toch zware dagen die je maakt. Veel succes verder en hopelijk blijft het droog en aangenaam weer.
    Groetjes, Rein en Rineke

  • 15 September 2016 - 15:40

    Josephine:

    Hallo Aad,
    Leuk weer je verslag te lezen. Gelukkig is het niet meer zo heet, maar regen.....brrr, dat is ook heel vervelend. Al met al blijft het een enerverende tocht voor je.
    Succes verder en hopelijk blijft het droog met lekkere wandeltemperaturen....
    Groetjes Josephine en Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Porto

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

Zondag 28 augustus 2016 begin ik aan mijn 3e Pelgrimstocht Portugues naar Santiago de Compostela. Ik vlieg om 10.35 uur vanaf Amsterdam naar Lissabon waar mijn tocht gaat beginnen. Ik volg de route welke in de gids van John Brierly beschreven staat.

Ik zal nog minder gewicht meenemen tijdens mijn tocht. Eerst een nieuwe lichtere rugzak gekocht. Verder bij mijn terugkomst van Camino Norte in september 2015 opgeschreven wat ik maximaal nodig heb voor deze nieuwe tocht. En dat is niet veel! Het was toen nog vers in mijn geheugen.

Toen ik in april april mijn vliegticket kocht, € 41,50 all-in, wilde ik al gelijk vertrekken. Zo een aantrekkingskracht heeft het op mij. Maar ja Lucia en ik zijn half mei eerst nog 7 weken met de caravan wezen rondreizen in Spanje en Portugal. (8250 KM gereden) Dus was nog even wachten.

Ik ben er helemaal klaar voor. Mijn rugzak is nu gepakt. Ik zit nu op een gewicht van 9,5 Kilo, exclusief water. Mijn Hostel voor de eerste 2 dagen in Lissabon ook geboekt. Ik wil in ieder geval nog een dagje in Lissabon rondlopen. Dinsdag 30 augustus ga ik lopen. Ik heb geen vast plan, ik zie wel wanneer ik stop. Wat ik heb gelezen zijn er tot Porto niet zo veel of geen Albergues/Hostels. Dat wordt dan slapen in een hotel of bij de Brandweer, wat mijn voorkeur heeft. Die zijn er wel op ingesteld.

Ik hou jullie verder op de hoogte.

Recente Reisverslagen:

28 September 2016

9e en laatste verslag van zat. 24 sept tm di. 27 s

23 September 2016

8e verslag van wo. 21 sept tm vr. 23 sept.

21 September 2016

7e verslag van zo. 18 sept tm di 20 sept

17 September 2016

6e verslag van do.15 sept tm zat. 17 sept

14 September 2016

5e verslag van maandag 12 sept. tm woensdag 14 se
Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 904
Totaal aantal bezoekers 80766

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: