4e verslag van vr. 9 sept. tm zo. 11 sept. - Reisverslag uit Figueiredo, Portugal van Aad Berg - WaarBenJij.nu 4e verslag van vr. 9 sept. tm zo. 11 sept. - Reisverslag uit Figueiredo, Portugal van Aad Berg - WaarBenJij.nu

4e verslag van vr. 9 sept. tm zo. 11 sept.

Blijf op de hoogte en volg Aad

11 September 2016 | Portugal, Figueiredo

Vrijdag 9 september. Van Coimbra naar Mealhada. 24,5 km. 27 gr.

Allereerste wil ik een ieder bedanken voor de leuke reacties. Doet me goed!
Ondanks dat de afstand niet zo groot is was S'ochtend iedereen, op mij na, al vroeg in de weer. Wat ik later hoorde, was dat iedereen tussen 06.00 uur en 06.30 uur al aan de wandel was. Toen ik echt mijn ogen open deed was alles verder leeg. Ik ben vertrokken om 07.20 uur. In het klooster kon ik pas om 08.30 uur ontbijten, dus maar zonder gegaan. Ik zag dat er na 5 km. al een Cafe was. Heel leuk, maar die was niet open. Pas na 11 km. Kon ik aan de koffie. Mijn 2 Aussies en de Duitser waren daar al aan de koffie.

Na de koffie zijn we gezamenlijk opgetrokken. De ene wat sneller dan de ander maar we lagen niet ver uit elkaar. Vanaf 10.00 uur heldere hemel en even later 27 graden. Heerlijk om te lopen in een prachtige omgeving wisselend tussen bossen en open gebied. Ook het windje droeg daar toe bij. Zo is het weer leuk om te doen.

Om 12.40 uur was ik bij de Albergue aangekomen. Deze lag 2 km. voorbij het Centrum dus dat was een mentale tegenvaller. Een prima Albergue horend bij een restaurant. Je kon voor € 5,00 meer ook een eigen kamer hebben. Ik heb gewoon voor de Albergue (slaapzaal) gekozen. Opvallend dat ik nog geen enkele keer mijn oordopje heb hoeven te gebuiken. Nu zullen jullie wel hardop denken; zij misschien wel voor mij.

Na gedoucht te hebben ben ik alleen weer naar het dorpje Mealhada gelopen. Het heeft een gezellig winkelstraatje en ik had ook gezien dat er een LIDL in het dorpje was. Die wilde ik natuurlijk ook even bezoeken. Het dorpje staat bekend om zij Speenvarken op de menukaart" ieder restaurant adverteert er mee. Ook in de LIDL verkochten ze deze hele Speenvarkens "vers". Jammer dat ik geen ander eigen vervoer bij mij had. Hier lagen weer zoveel andere lekkere dingen. Heel veel vis en ander lekkers maar ook aparte wijnen.

Na een drankje op het terras, waar ik mijn rode wijn liet vergezellen met mijn bij de LIDL gekochte flinterdunne Jamon Serrano. Nu maar richting de Albegue omdat de restaurantjes hier er niet zo uitnodigend uitzagen. Ik ben gek op lokale restaurantjes, maar niet deze.

Weer terug bij de Albergue, welke ook een restaurant heeft, aan de overkant van de weg een heel klein restaurantje. Even binnen wezen kijken en dacht, hier wil ik wel eten. Even in de Albergue kijken of ik medestanders kon vinden. Gelukkig wel, de 2 Ausies, de Duitser en 3 Deense mensen. Deze laatste Pelgrims had ik die middag voor het eerst ontmoet. Een moeder met dochter en vriend uit Kopenhagen. Wij eerste met z'n víeren er naar toe. De eigenaresse sprak Frans, dat maakte het een stuk gemakkelijker. We hebben daar zoooo lekker gegeten. En zooooo veel. En zulkeeee mooie lokale wijn (bairada) zonder etiket. Wat later kwamen de Denen aan.

We adviseerde ze maar 1 gerecht voor 3 personen te bestellen. Bleek naderhand dat ze daar meer dan genoeg aan hadden. Het was een stoofpot kip met rijst en groenten. Het was al weer 21.00 uur hoogste tijd om naar bed te gaan. Deze dag heb ik voor het eerst weer een van een paar glaasjes wijn kunnen genieten. Hier voor was het water, Icetea, water, biertje, water, sinas, Icetea, water en soms een glaasje wijn.

Toen ik op de slaapzaal kwam, 21.05 uur, lag iedereen al in grote nachtrust. Dus Ik moest heel stil naar bed gaan.


Zat 10 sept. Van Mealhade naar Agueda.25,5 km. 24 graden.
Om 05,45 uur was ik al compleet wakker. Degene die een ontbijt hadden besteld kregen ook van die nespresso cups. Je kunt het al raden, het apparaat stond op de slaapzaal. Daar werd ik niet blij van. Ik begin met mijn wandeling om 07,25 uur. Met mijn looptempo zou ik om 12,30 uur aankomen op mijn nieuwe bestemming.

De route was redelijk vlak. Heerlijk. Het was bij het begin volledig bewolkt. Al om 08.30 uur trok de hele lucht open. Het zou deze dag 24 graden worden. Heerlijk om te lopen. Ook de route was mooi. In deze route kwamen we steeds door kleine dorpjes. Alleen dat al was prettig. Om 10.00 uur kwam ik de eerste bar tegen. Koffie time! Ik zat er amper en de 2 Ausies en de Duitser kwamen binnen en even later de 3 Denen. Ze waren eerder vertrokken, maar bij de start deze ochtend kon je links om of rechtsom. Zij zijn dus links om gegaan en ik rechtsom.

Ik heb dus een gedeeltelijk andre route gelopen. Vandaar dat ik ze niet gepasseerd ben. Na koffie en broodje weer op pad. Al snel liep ik wat op ze uit. Bij de volgende stop zien we elkaar dan weer. Ik kan dan wat meer uitrusten. Zo was dat met hardlopen ook.

Rond 10,30 uur zag ik een vrouw met rugzak mij tegemoet komen. We stopten en raakte aan de praat. Het was een jonge dame uit New York USA die van Jean Pied du Port eerst de Camino Française had gedaan toen via Finesterre haar tocht naar Fatima (Porugal) ging maken. Ze was 2 maanden onderweg. Zeer indrukwekkend.

Even later liep ik door een klein industrie terrein en ik zag een hal met een soort Delftsblauwe beschildering met o.a. Wijnvaten. Het had een gewone ingangsdeur die openstond en er stond een auto voor. Ik dacht, even maar naar binnen om te kijken. Het was niets commercieels. Er ging een klingel toen ik binne liep en al snel kwam er een man aangelopen. Er stonden een paar wijngerelateerde apparaten. De meneer vertelde dat hij eigenlijk alleen gedistilleerd maakte, met name Brandy en likeuren.

Hij liep weg en kwam al snel terug met een plastic zak met een flesje water en 2 appels. Heerlijk gekoeld. Dat mocht ik meenemen. Al snel liet hij vol trots een ordner zien van e-mails van personen waar deze man opstond met de betreffende personen. Ik met hem dus ook op de foto en moest beloven dat ik deze foto zou mailen. In het zakje met de appels en het flesje water zat ook zijn visitekaartje. Het was een korte' maar zeer aangename onderbreking.

Na nog een break, 5 km. Voor het plaatsje, kwam ik om 12,15 uur aan. Eerst een mooie authentieke brug over en direct een heel erg gezellig plein met straatjes vol sfeer. Onderweg hadden we een aanduiding en foldertjes gezien van een Albergue in dit plaatsje. Uiteindelijk bleek dat 1,5 km., bergopwaarts, net even buiten het stadje te liggen. Ik daar toch naar toe omdat in het routeboek verder alleen een hotel en een pension stond. Toen ik dat boven aankwam zag ik een luxe hotel. Ik naar binnen en het stond me niet aan. Te gladjes. Ik vroeg wat de mogelijkheden waren en wat het koste. Ik zei dat ik buiten op mijn 3 vrienden moest wachten en vragen wat zij er van vonden. Ik ben gauw terug naar beneden naar het stadje gelopen om te kijken wat daar voor mogelijkheden waren. Ik kwam mijn cameralens tegen en vertelde wat ik ging doen. Zij gingen toch door naar die zgn. Albegue.

Beneden aangekomen gevraagd naar een Pension. Men verwees mij er naar twee, een die net 2 weken open was. Ik naar binnen en was gelijk enthousiast. Het koste dan wel een paar Euro's meer maar ik had daar een goed gevoel bij. Een werkelijk keurig, luxe Pension. Andere bijkomstigheid, het lag middle tussen de gezelligheid. Na het douchen ben ik gelijk heerlijk gaan lunchen op een terrasje op het pleintje.

De eigenaar van het Pension vertelde dat het vanavond de laatste avond van het stadsfeest was. Ik zag al grote tenten staan, welke al vraagtekens hadden opgeroepen. Ik kreeg van hem zijn passe partou omdat hij vanavond niet kon.

Het was heel gevarieerd aanbod van muziekoptredens, verschillende restaurant in grote tenten, auto's tot snuisterijen en drink locaties. Ook nog een aantal kermis activiteiten. Ik zat daar heerlijk op een terrasje en aan de andere tafel zaten Portugese jongeren. We raakte al snel aan de praat en hadden de mooiste conversaties. Ook liep het qua tijd al snel uit de hand. Super gezellig! Het is nu 23.45 uur en ga nu slapen. Morgen maar een korte route van ongeveer 17 km.

Zoals ook al in de reacties werd aangegeven kan ik binnenkort wat regen verwachten. Vanavond zag ik al zeeeer donkere wolken overdrijven. Kan ik straks toch mijn nieuwe NorthFace regenjack uitproberen. Ik weet nog niet waar ik blijer van moet worden. Heel warm of (forse) regen. Wordt vervolgt.

Zondag 11 september. Van Agueda naar Albergaria Velha. 16.5 km. Is uiteindelijk geworden naar Oliveira de Azeméis. 38 km. 24 graden.
Omdat ik slechts 16.5 km. zou lopen volgens het routeboek ben ik pas om 07,30 uur gaan lopen. Net om de hoek, op het plein, zag ik dat de bakker met koffieshop open was. Dus eerst maar een Cafe con Letche besteld met een ham-kaas broodjes. Ik had toch geen haast. Het broodje was zo groot dat ik nog maar een Mexicano erbij heb besteld (Dubbele café solo). Uiteindelijk om 08.00 uur op pad. Het was bewolkt maar al direct lekker van temperatuur. Een uurtje later brak de hemel open en hadden alleen maar zon. Omdat het niet zo warm was was het heerlijk om te lopen. De omgeving was prachtig dus de kilometers vlogen voorbij. Het was echt een fantastische loopdag. Halverwege, in een dorpje, ontmoete ik een pelgrim uit Florida. We raakte al lopend aan de praat en hebben zeker 10 km. samen opgelopen. Vlak voor het plaatsje Albergaria Velha, mijn geplande eindpunt, wilde hij even rusten. Ik niet, dus we zeiden dat we in het plaatsje elkaar wel weer zouden treffen.

Toen ik daar aankwam was het 11.00 uur. Dat vond ik toch echt te vroeg. Wanneer ik door zou lopen was de eerstvolgende overnachtingsmogelijkheid 21 km. verder. En er was ook alleen maar een Hotel. Toch maar gedaan want het was zo heerlijk om te lopen en de omgeving was zo mooi! Het eerste stuk was allemaal aardig vlak alleen de laatste 10 km. waren redelijk heuvelachtig. Het ging allemaal zo gemakkelijk dus wat loop ik te zeuren. Om 15.30 uur kwam ik uiteindelijk aan in Oliveira de Azeméis en had uiteindelijk met veel gemak 38 km. gelopen.

Ik daar vragen naar een overnachtingsplaats. Men wist alleen een hotel te noemen. Toen ging ik mijn uitdraai van Albergues en Pensions bekijken en zag dat men in dit plaatsje ook bij de Brandweer kon slapen. Ik dus naar de kazerne van de brandweer (Stond met verkeersborden aangegeven, waar). Toen ik naar binnen keek tonden er alleen maar oldtimers. Wel heel mooi, maar de deuren waren echt op slot.

Op mijn uitdraai stond gelukkig een telefoonnummer. Ik bellen en gelukkig sprak men aan de andere kant goed Engels. Ik vertelde dat ik een Pelgrimganger was en uit Holland kwam. En vroeg of ik bij de Brandweer kon slapen. Al heel snel; natuurlijk. Men had een nieuwe kazerne en zou binnen 5 minuten er zijn. Ondertussen was er een andere Pelgrim uit Portugal daar aangekomen, dus waren we met z'n tweeën. Er stonden 6 opgemaakte bedden en er waren keurige, schoen douches en toiletten. De Brandweerman vertelde dat er maar heel weinig gebruik van werd gemaakt. Onze gegevens genoteerd, € 5,00 betaald en weg "als" de Brandweer. Ik wist dus van de mogelijkheid om bij de Brandweer te slapen. 2 dagen geleden zei ik nog tegen mijn clubje, ik wil zeker een keertje bij de Brandweer overnachten. Dus gelukt. Verder Heerlijk gedoucht en met z'n tweeën ergen een drankje gaan drinken.

Straks een pizza om de hoek gaan eten en maar vroeg naar bed. Morgen wil ik ongeveer 30 km. lopen zodat ik dinsdag maar 15 km moet lopen naar Porto zodat ik die dag nog wat extra tijd over heb. Ik denk wel dat ik een extra dag daar wil blijven. We zien wel. Tot een volgende keer"

  • 11 September 2016 - 22:54

    Henk Smits:

    Hoi Aad, nog steeds met bewondering lezen we mee. Dank voor de gedetailleerde en persoonlijke beschrijvingen. Enne, het leven kan zo eenvoudig zijn, lopen, eten en drinken en slapen...

  • 12 September 2016 - 09:23

    Ria B:

    Wat is het weer leuk jouw belevenissen te volgen. Groetjes, Ria

  • 12 September 2016 - 10:23

    Carla Beumer :

    Hi Aad, je bent weer helemaal in je element merk ik wel. Wat leuk dat je idd bij de brandweer hebt overnacht.Weer een aparte ervaring. Leuk ook al die bijzondere ontmoetingen die je soms hebt. Met plezier volgen we je verhalen weer. Veel succes verder en geniet ervan.
    Groetjes, Carla

  • 12 September 2016 - 12:07

    Tine:

    Hoi Aad,
    Wat fijn dat de temperaturen nu wat aangenamer zijn. Je update klonk een stuk opgewekter dan de vorige!
    Succes!
    Groeten Tine

  • 12 September 2016 - 12:15

    Riet:

    Hallo Aad,
    We Hebben wifi op de camping dus nu even op jouw mooie verslag reageren.
    Aad we genieten van de mooie verhalen, al heb je het zwaar gehad, de verhalen blijven leuk om te lezen. Het schiet vast al aardig op met zulke Lange afstanden die je loopt. Fijn om te horen dat je er weer plezier in hebt. Veel succes nog en geniet van de mooie stad, Porto.
    Groetjes van Donné en Riet, uit Tain l' Hermitage aan de Rhône.

  • 12 September 2016 - 22:05

    Yvonne Bongers:

    Hoi Aad.

    Wat leuk om je verhalen te lezen. Je kunt het goed verwoorden.
    We leven met je mee.
    Zo te horen heb je steeds mooi weer, hier is het ook echt warm.
    Maar ja, wij hoeven niet iedere dag zo'n end te lopen.
    Veel plezier nog en succes!
    Groetjes Rob en Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Figueiredo

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

Zondag 28 augustus 2016 begin ik aan mijn 3e Pelgrimstocht Portugues naar Santiago de Compostela. Ik vlieg om 10.35 uur vanaf Amsterdam naar Lissabon waar mijn tocht gaat beginnen. Ik volg de route welke in de gids van John Brierly beschreven staat.

Ik zal nog minder gewicht meenemen tijdens mijn tocht. Eerst een nieuwe lichtere rugzak gekocht. Verder bij mijn terugkomst van Camino Norte in september 2015 opgeschreven wat ik maximaal nodig heb voor deze nieuwe tocht. En dat is niet veel! Het was toen nog vers in mijn geheugen.

Toen ik in april april mijn vliegticket kocht, € 41,50 all-in, wilde ik al gelijk vertrekken. Zo een aantrekkingskracht heeft het op mij. Maar ja Lucia en ik zijn half mei eerst nog 7 weken met de caravan wezen rondreizen in Spanje en Portugal. (8250 KM gereden) Dus was nog even wachten.

Ik ben er helemaal klaar voor. Mijn rugzak is nu gepakt. Ik zit nu op een gewicht van 9,5 Kilo, exclusief water. Mijn Hostel voor de eerste 2 dagen in Lissabon ook geboekt. Ik wil in ieder geval nog een dagje in Lissabon rondlopen. Dinsdag 30 augustus ga ik lopen. Ik heb geen vast plan, ik zie wel wanneer ik stop. Wat ik heb gelezen zijn er tot Porto niet zo veel of geen Albergues/Hostels. Dat wordt dan slapen in een hotel of bij de Brandweer, wat mijn voorkeur heeft. Die zijn er wel op ingesteld.

Ik hou jullie verder op de hoogte.

Recente Reisverslagen:

28 September 2016

9e en laatste verslag van zat. 24 sept tm di. 27 s

23 September 2016

8e verslag van wo. 21 sept tm vr. 23 sept.

21 September 2016

7e verslag van zo. 18 sept tm di 20 sept

17 September 2016

6e verslag van do.15 sept tm zat. 17 sept

14 September 2016

5e verslag van maandag 12 sept. tm woensdag 14 se
Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 80888

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: