Ik ben er klaar voor: Via Podiensis. - Reisverslag uit Gaanderen, Nederland van Aad Berg - WaarBenJij.nu Ik ben er klaar voor: Via Podiensis. - Reisverslag uit Gaanderen, Nederland van Aad Berg - WaarBenJij.nu

Ik ben er klaar voor: Via Podiensis.

Door: Aad van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Aad

14 Juni 2018 | Nederland, Gaanderen

Ik vlieg maandag 11 juni vroeg vanaf Schiphol naar Lyon (Frankrijk) voor mijn 5e Pelgrimstocht. Eerst nog een stuk met de trein naar Via Le Puy en Velay en dan dinsdag lopen richting Santiago de Compostela. Ik start dus een week eerder dan eerst was gepland. Ik heb er weer een enorme zin. Voor het eerst start ik nu in Frankrijk en loop een groot gedeelte door de wijngebieden. Ik neem nu wel een klein tentje, slaapzak en luchtbedje mee om niet in de situatie te belanden dat er geen overnachtingsplaats vrij is. Normaal loop ik eerder of later in het seizoen. Dat betekent ook dat, wanneer ik het wil, wat verder door kan lopen. De consequentie is dat ik wel 2,5 kilo meer moet meedragen. Nu weegt mijn rugzak 11 kilo. Het kan nu wel warmer zijn vanwege de zomerperiode. Maar ja, ik ben ondertussen al wat gewend. Ik zal iedere 3-4 dagen mijn dagboek verslagen posten. Groeten, en tot mijn volgende verslag.Camino Le Puy en Velay (Via Podiensis)

Op Maandag 11 juni 2018 ben ik om 07.30 uur vanaf schiphol vertrokken naar Lyon. Bij aankomst werd ik overvallen door alleen maar regen. Het schijnt hier al meer dan een maand gewoon ronduit slecht weer te zijn. Zelfs sneeuwbuien. Toen nog ruim 2 uur met de trein naar Le Puy en Velay. De route liep paralel aan de rivier de Loire. Ja, hier komt de Loire helemaal vandaan. Toen direct naar mijn Albergue gegaan welke in vooraf had gereserveerd. Achteraf niet echt nodig geweest, van de 72 bedden ben ik de enige bewoner. Wel zaten in de trein zeker 20 backpakkers. Nadat ik mij geinstalleerd had ben ik het stadje ingegaan, naar de Cathedraal om daar mijn 1e stempel in mijn Credentieel te halen. Het was toen net even droog, ik had dus goede hoop. Dus niet. Vlak nadat ik de Cathedraal had verlaten begon het "toch"te regenen. Echte hoosbuien. Ik schuilen in een cultureel centrum want drinkgelegenheden waren niet direct in de buurt. Na meer dan een half uur later, het bleef maar regenen, toch maar weer op pad gegaan. Mijn loopbroek binnen de kortste keer helemaal doorweekt. Mijn tegenjack hield het water wel tegen maar omdat ik een shirt met korte mouwen aan had kreeg ik het erg koud. Wel droog maar koud gevoel door het water. Uiteindelijk zag ik een terrasje met stevige "zonneweering" waar ik maar een drankje ben gaan drinken. Geen euro, zoals ik gewend was in Spanje en Portugal maar 4 euro voor een klein glas. IK moet zeggen, de wijn was wel lekker. En ik maar blijven zitten met de hoop dat het droger/droog zou worden. Dus niet, het bleef maar hosen. Het was ondertussen 17.00 uur en wilde wel wat gaan eten. Bekend, maar wel weer teleurgesteld moet je in Frankrijk gewoon wachten tot ongeveer 20.00 uur voor de restaurants opengaan. 

In de Albergue was een keukentje dus ik maar langs de supermarkt voor wat pasta, saus en kruiden. IK had n.l. geen zin om rond 20.00 uur met natte kleren weer door de regen te gaan lopen op zoek naar een "eetplek". Ik dus een simpele maaltijd gemaakt en toen ik klaar was met eten klaarde het weer op. Ik balen maar toch niet meer eruit gegaan.  

Dan mijn dagverslag gaan schrijven. Og vergeten te vertellen, ik wilde ergens een paraplue proberen te kopen. Nou ja, de meeste winkels waren nog dicht en de enkele die open was verkochten geen Paraplu's. Het is nu 20,30 uur en ga maar proberen te slapen. De weersverwachting voor dinsdag en woensdag is "regen" dus ik weet nog niet ik mogen ga doen. Wordt vervolgt.

Dinsdag 12 juni, mijn 1e Camino loopdag van Le Puy en Velay naar St. Privat d' Allier. 24 km. De dag begon anders dan ik mij had voorgesteld. Ik ben door mijn wekker heengeslapen en werd pas om 07,45 uur wakker. Na een prima ontbijt In de Albergue om 08,45 uur op pad. Tot mijn grote verrassing regende het niet. Eerst nog het dorpje door en toen gelijk begon een flinke klim. Ik heb vandaag 540 hoogte verschil moeten overbruggen. Voor zo'n eerste dag is het wel even wennen. Het was heerlijk lopen, al snel ontdeed ik mij van wat kleding. Een prachtigee route en na de klim over een mooi glooiend terrein. Veel pelgrimsgangers voorbij gelopen. Wel 40. In vergelijking met mijn laatste tocht Via de la Plata is dat veel. Wat mij ook opviel dat er veel groepjes lopen van 4-6 personen. Op een enkele Duitser en Engelsman na allemaal Fransen. En toch nog een flinke regenbui om 13.00 uur. Eerst dacht ik die drijft wel over maar uiteindelijk toch maar de regenhoes over mijn rugzak gedaan en mijn regenjack aangedaan. Vooraf had ik niet bepaalt hoeveel kiometers ik vandag zou lopen. Flink klimmen en de eerste dag, dus ik dacht ik zie het wel. 

Ondertussen vernam ik dat bjna iedereen de slaapplaats had gereserveerd. Om 14,30 uur kwam ik aan in bovengenoemde plaats. Al snel bleek dat alles (de betaalbare overnachtingen) vol/gereserveerd was. Gelukkig bood een oud Frans dametje me aan te bellen naar een bekend Gite. Daar hadden ze zojuist een annulering gekregen, dus ik had geluk. Slechts 7 slaapplatsen waren er totaal. De eigenaar was een Nederlandse vrouw, Sonja. Zij woont al 17 jaar in Frankrijk. Heerlijk gedoucht en daarna snel naar een lokatie gezocht waar ik de innerlijke mens kon verfrissen. Ja, toch maar eerst een biertje. Straks kijken of ik iets kan eten. Dan maar weer bijtijds naar bed want morgen wil ik ruim 30 km. Lopen. Wel heb ik maar een Albergue gereserveerd. Om naar mijn Albergues te gaan moest ik wel een uur wachten omdat het zo erg regende. Uiteindelijke terug werd ik bij binnenkomst uitgenodigd Door een groep Pelgrimsgangers om met hun mee te eten. Voor 6 personen hadden ze 1 fles wijn ingekocht. Toen toch maar, nu wel met mijn regenjack aan een extra fles (2) gehaald. Na een zeer gezellige avond gaan slapen. 

2e loopdag woendag 13 juni van St. Privat d'Allier naar het gehucht Le Falzet. 31 km. 

We konden pas ontbijten vanaf 07.30 uur dus op pad om 08.00 uur. Mijn planning was om 30 km. te lopen. En dan om 14.00 uur daar aan te komen. Zowel gisteren en vandaag veel regen, Modderige, kronkellende, kruip door sluip door bospaadjes van hoog naar laag, over stromende (waterbaan) paden. Glibberig, dus uiterst gevaarlijk. Vandaag ook veel wind en koud. Na 20 km. In Saugues maar een petit restaurant in gegaan om bij te komen van deze zwaren tocht door een heerlijk menu+ te nemen. Ik kwam uiteindelijk pas om 16.15 uur aan bij mijn Albergue welke ik geresrveerd had. Het is er echt een uit grootmoeders tijd en ook geleid door een aardig omaatje. Deze Albergue werd verzorgd door de moeder van de eigenaars welke een Kaasboederij hebben. Met een zwitser waren we de einige bezoekers. Oma heeft voor ons een heerlijke maaltijd verzorgd en ben nu mijn verhaal aan het schrijven. Morgen kunnen we ontbijten om 06,30 uur zodat ik om 07.00 uur kan gaan lopen. Het plan is om 30 km. Te lopen. IK wel een Albergue toch maar gereserveerd. Zoals het er nu uitziet blijft het morgen droog. Het is ni 20.20 uur en ik denk dat ik rond 21.00 uur ga slapen. 

Mijn 3e loopdag Donderdag 14-6-2018 van Le Fazet naar Les Estrets. 30,5 km.

Na een goed ontbijt ben ik om 07.10 uur gaan wandelen. Het was koud, ik denk zo'n 8 graden en een sterke wind. Helemaal niet fijn. Gelukkig was het droog. Weer een dag met veel klimmen en dalen over super smalle paadjes vol modder, glad en stijl. Niet echt mijn ding. Rond een uur of 11.00 uur begon gelukkig de zon door te komen. Rond die tijd passeerde in een dorpje waar ze ook een bar met terras hadden. Even gestopt voor mijn biertje. Ja, want daar zitten voedingsstoffen in. Toen verder gegaan, maar wel met gelijk een paar stevige klimpartijen. Dat biertje voelde ik wel in mijn benen. Wat later werd het terrein wat glooiender en de zon bleef schijnen. Veel kleding uitgetrokken want het werd, mede door de loop-inspanningen warm. Om 13,45 uur kwam ik aan in een dorpje zonder 'iets" maar wel een Gite d'Etape/Albergue. Alles keurig verzorgd en zal ik hier vanavond ook eten. (P.S. andere mogelijk was hier niet) Het ontbijt zal ik hier niet nenem want deze is pas vanaf 07,30 uur en ik wil om 07.00 uur starten omdat ik vrijdag 34 km. wil lopen. Mochten er nog bijzonderheden zijn over de avond dan leest u dat wel in mijn volgende verslag.  

Tot mijn volgende verhaal. Gr. Aad  


  • 07 Juni 2018 - 14:28

    Riet:

    Hoi Aad,

    Je gaat er weer voor! Nou, veel succes hoor!
    We volgen jouw wandelavonturen met veel
    belangstelling. We genieten met jou mee van een
    mooie camino.

    Groeten,
    Donné en Riet

  • 07 Juni 2018 - 15:50

    José:

    Aad, veel succes weer. Het zal vast weer lukken.
    Groetjes uit het mooie Sevilla!

  • 07 Juni 2018 - 17:02

    John:

    Aad,

    Mag ik vragen wat voor een tentje je bij je hebt?

    Buen camino!

    John

  • 10 Juni 2018 - 10:48

    Monique Smits:

    Heel veel wandelplezier, nieuwe ervaringen en mooie verhalen.
    Ik ga ze lezen met een goed glas wijn.

    Groetjes Henk en Monique Smits

  • 12 Juni 2018 - 15:25

    Geert Galaude:

    Aad,

    Ik zie net dat je reeds vertrokken bent.Ik wens je alvast een goeie en veilige tocht toe.
    Volgende vrijdag vertrekken we naar het Lake District,er zal wel af en toe eens Wifi beschikbaar zijn om je verslagen te lezen.

    Buen Camino

    Groeten Geert
    (Wandelgenoot achterhoekse 4d)

  • 12 Juni 2018 - 21:29

    Dorien En Terry Hendrix :

    Veel succes Aard. We zullen weer met je mee reizen via je reisverslagen. groetjes van Terry en Dorien




  • 14 Juni 2018 - 17:37

    Carla Beumer:

    Hi Aad, je was al vertrokken, haha. Je hebt er al weer 3 dagen opzitten. Ik ga je ook nu weer volgen en ben benieuwd wat je dit keer allemaal gaat meemaken. Bon courage en buen camino.
    Hartelijke groet, Fred en Carla

  • 14 Juni 2018 - 18:09

    Imre Revers:

    Hoi Aad,
    je treft het niet, maar je bent niet de enige. Ik volg wat pelgrims die een 100km voor st.jean-pied-de-port lopen en de meeste moeten omlopen en over de grote weg i.v.m. overstromingen. Zware regenval daar in de buurt. wens je veel sterkte en dat het mooie weer maar snel komen mag.
    groetjes
    imre

  • 15 Juni 2018 - 05:41

    Minke Joosse:

    Dag Aad,
    Je hebt al weer heel wat beleefd in een paar dagen. Hoop dat het weer beter wordt. Bonne route!

  • 15 Juni 2018 - 06:51

    Ruud De Ruiter:

    Beste Aad.
    Jammer van de eerste regendag. De vooruitzichten zijn echter zonnig. Wij vertrekken vandaag weer uit een (camino) hotel in Puente la Reina richting Dordogne. Veel plezier onderweg? R&J

  • 15 Juni 2018 - 07:36

    Rineke Trompert:

    Ha Aad, zo te lezen is het niet alleen maar leuk met al die regen. Maar het is weer eens wat anders dan hitte, zoals een van de vorige keren. Je ziet dat het seizoen eigenlijk niet uit maakt, het weer is onvoorspelbaar. Maar wel leuk dat je weer mensen ontmoet.
    Fijne wandeling verder.
    Rineke

  • 15 Juni 2018 - 10:57

    Boukje:

    Hi Aad wat ben je toch een doorzetter. jammer al die regen maar dat maakt de uitdaging wel groter. En zo te zien ga je de uitdaging gewoon aan!! Respect!! pas goed op je zelf en blijf genieten ondanks het onvoorspelbare weer. Ik zie uit naar je volgende avonturen.
    Groeten Boukje

  • 15 Juni 2018 - 12:01

    Arie De Wit:

    Sterkte Aad en veel mooi weer tijdens de wandeltocht

  • 16 Juni 2018 - 09:25

    Josephine :

    Hallo Aad, het was dus een wat moeilijke start met de regen en glibberpaden. Hopelijk zet de weersverbetering goed door. Succes.
    Groetjes, Wim en Josephine

  • 17 Juni 2018 - 20:57

    Dorien Hendrix:

    Hallo Aad, de eerste dagen vielen wat tegen qua weer. Hopelijk wordt het nu wat stabieler en droger. Veel wandel plezier. Geniet van wat het je brengt en we zullen je volgen via je verslagen. Groetjes Terry en Dorien

  • 18 Juni 2018 - 08:34

    Willeke En Ben:

    Beste Aad,

    Jouw berichten op ‘spannende reizen’ over jouw Camino looptochten beginnen al een beetje “gewoon” te worden. Maar dat het elke keer weer vol verrassing en avontuur is blijkt nu al weer uit het verslag van de eerste dagen. Na op vorige tochten ontberingen onder zon en hitte nu weer regen en gevaarlijk glibberige paden! En wie weet Bikkel, welke uitdagingen en verrassende ontmoetingen jou verder op deze spannende reis nog te wachten staan?!

    Maar dat is nu precies waarvoor je het doet.....toch?! Dat geeft de prestatie uiteindelijk extra glans. Voor jou is dit genieten! Voor jou is dit een groot feest....toch?!

    Aad geniet ervan! Wij genieten op ‘gepaste’ afstand met jou mee. Blijf op je hoede voor het spannende en de verrassing. Kom gezond weer thuis!

    Heel veel plezier en succes.
    Willeke en Ben

  • 18 Juni 2018 - 14:25

    Aad Van Den Berg:

    Beste mensen, leuk al die reacties. John, mijn tentje heb ik bij de lidl gekocht voor ongeveer € 15.00. Deze weegt 1,5 kg. Nog nooit vebruikt en hoop deze ook niet te gebruiken.

    Ben en Willeke, ja alles hoort erbij. Toch blijft het soms een hele opgave. Ja, het Pgrimstochten is voor mij een verslaving aan het worden. Ondanks ontberingen blijf ik het leuk vind, zeker door een dag zoals vandaag. Lees straks mijn verslag 2. Gr. Aad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 759
Totaal aantal bezoekers 80776

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: