3e verslag van di. 19 juni t/m vr. 22 juni - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van Aad Berg - WaarBenJij.nu 3e verslag van di. 19 juni t/m vr. 22 juni - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van Aad Berg - WaarBenJij.nu

3e verslag van di. 19 juni t/m vr. 22 juni

Door: Aad van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Aad

22 Juni 2018 | Frankrijk, Cahors


8e loopdag van Conques naar Saint Felix. 40 km.
Vandaag gaat het 29 graden worden en ze hebben gelijk gekregen. Het was een warme dag om te lopen. Gelukkig hebben we vaak een heerlijk tegenwindje gehad.
Even terug naar gisteravond. WE hebben met z'n alleen, zeker 85 personen gezamelijk in de Abbey en uitstekende maaltijd gegeten. Er veel vrijwilligers helpen daarbij. Zij doe dat een paar weken en daarna worden ze afgelost door nieuwe. Na het eten in de Abbey/klooster zijn we met z'n allen naar de cathedraakl gegaan. Daar hield de Pastoor een heel verhaal, waar ik bijna niets van het verstaan, over de gevel van de kerk enz. Daarna was er een orgelconcert in de kerk. Erg mooi, gearieerd programma. Rond 22,30 ben ik gaan slapen om de volgende dag de geplande 32 km. Te gaan lopen. Het ontbijt konden wel al om 06,45 uur gaan gebruiken in de Abbey. Bijzonder goed geregeld. Om 07.10 uur ben ik begonnen aan deze toch wel bijzonder dag. Het begon met een "echte" klim van een hoogte verschil van 300 mtr. Maar wel over een smal pad van 40-50 cm. Vol met grote stenen en steil om hoog. Over die 300 mtr.heb ik 50 min. Gedaan. Dat schoot dus niet echt op, mede met de uiteindelijke wetenschap dat we deze dag, samen met Daniel, 40 km. Hebben gelopen. Eenmaal boven werd het een prachtige tocht in een heuvelachtig/glooiend terrein. De zon liet zich al goed voelen. Om nog even over deze klim te hebben, 2 Fransen begonnen met hun lunch terwijl ik bijna klaarv was om te lopen. Omdat het klimmen mij nog steeds niet echt goed afgaat waren zij toen ik net boven was direct achter mij. Ik leek wel een slak. Daarna kon ik heerlijk mijn tempo lopen. Een prachtige dag met mooie uitzichten en ook wel een andere omgeving als in Nederland, waar de hoogste berg 200 mtr. Ook kwamen we de eerste wijngaarden tegengekomen. Wel tot op heden bewust lokale en ook lekkere wijnen gedronken Is.

Om 14.30 uur kwam ik aan in Montredon, de Albergue welke we hadden geresrveerd. Aleen ging deze pas om 16.00 uur open. Ook in het dorp was geen bar of andere instelling te vinden waar we een biertje, waar we wel aan toe waren, konden drinken. Daniel en ik keken elkaar aan en we besloten geen 1,5 uur te gaan wachten en probeerde zo'n 7,5 km. Verder een Gite/Albergue te reserveren. Maar allemaal bleken ze niet thuis te zijn.

Toch maar op de bonnefooi op pad te gaan. Na zo'n 2 uur waren we nog geen Gite tegen gekomen. Toen zagen we een bord langs het pad over een accomodatie in Saint Felix. Ondertussen was het al 17.00 uur geworden. Toen bleek dat bij deze accomodatie alleen maar gegeten kon worden en ook was deze deze dag gesloten. Wij naar de Maire, die konden mij ook niet verder helpen dan alleen maar een affiche op het publicatiebord waar een slaapplaats werd aangeboden bij prive mensen. Wij gebeld en gelukkig hadden zij nog plaats. Anders hadden we na de reeds afgelegde 40 km. Nog 10 km. Moeten lopen om in Figeac te kijken of we daar konden slapen. Daar aangekomen werden we met open armen ontvangen. Eerst de wandelschoenen uit, de rugzak laten staan, en mee naar de woonkamer waar we al snel een superkoud biertje aangeboden kregen.

Toen de benodigde spullen uit de rugzak halen en in een aangeboden shopper gedaan, want de rugzak moest in de garage blijven staan. Dan nog even terugkomen gisteren in de Abdij, daar moest onze rugzak in een grote plastig zak om toch geen vuil in de slaapkamers te krijgen..

Na het douchen konden op het grasveld staande ligbedden heerlijk uitriusten. Het blijkt dat ik daar minimaal een uur heb liggen slapen. Ik moet zeggen dat ik wel moe was. Daarna met z'n vieren, de 2 eigenaars en wij tweeen een heerlijke maaltijd met heerlijke rose uit Cahors, gegegeten te hebben. Het was "zeer" geanimeerd, veel grote verhalen. Sommige kennen die wel. (Grapje) Toen ik vanochtend de abdij verliet kreeg ik een briefje in mijn hand geduwd van Guendoline, een jonge dame van 22 jr. Uit Parijs. Eerder schreef ik al over haar. Dat briefje was zo onroerend, zo mooi. Het ging om de gesprekken die we hebben gevoerd. Ik had nu pas de rust het te lezen. Nu 23.00 uur ben ik bijna klaar met mijn verhaal en ga ik snel slapen. Morgen om 07.00 uur ontbijten, dus weel om 06,30 uur op. Meer heb ik niet nodig. Over 10 km. Zij we in Figeac, een bezienswaardig stadje.

Verslag van Woensdag 20 juni van Saint Felix naar Gréalou. 32,5 km. .
Na een uitstekend ontbijt om 07.35 uu vertrokken richting Figeac. Daar heerlijk in het centrum op een terrasje gezeten en 2 dubbel koffies besteld. IK had daar een uur voor uitgetrokken, even vakantie gevoel gekregen. Vlak daarvoor had ik bij een kleine bakkerij een (mijn) Pain de Chocolade en 2 rozijnencoussants gekocht voor onderweg als lunch. Ook bij Lecler superemarkt wat fruit en 2 blikje Bier voor het geval ik weer in een situatie kom dat er niets te drinken is (Ha,ha). Normaal (?) Heb ik tussen 11.00 en 12.00 uur trek in een biertje. Rond die tijd kwam ik door een dorpje zonder bar dus ik op de bank van de kerk maar een blikje uit mijn rugzak gehaald en heerlijk verorberd.
De zon scheen vanochtend al met volle kracht. Het zou vandaag 31 gr. worden en dat hebben we gemerkt. Zo warm, met name aan het midden/eind van mijn tocht. Gelukkig soms een klein beetje wind en wat verkoeling van wat bomen. De route was prachtig door glooiende landschappen en jammer genoeg niet zonder steigen en dalen. Vandaag wel 2 keer ongewild van de route gelopen waardoor ik zeker 2 km. Extra heb moeten lopen. Toen ik bij de Gite aankwam was ik echt helemaal "op". Daniel was al gearriveerd. IK werd ontvangen door een keurige dame op leeftijd en naar mijn slaapplaats gebracht. Dat bleek een eigen kamer te zijn met een dubbel bed. Het is echt een apart woonhuis wat hiervoor ingericht is. Beedje ANWB bondhotel idee. Wel keurig. In het dorp hier is verder niets te verkrijgen, De eigenaarresse heeft voor on bij een cateraar een menu besteld met wijn. Ik ben zeer benieuwd.
Verder zijn er nog 2 dames die hier overnachten.

Verslag van donderdag 21 juni van Gréalou naar Limongne-en-Quercy. 30 km
05.45 uur al licht andere pas 07.30 uur.
Vertrokken 06.10 uur
IK heb hier afgsproken met vriend Wim Tollenaar die aan het klussen is in zijn huis in Bouzic. Het is relatief niet zo ver weg. WE hadden eerst een dag later in Cahors afgesproken maar dit kwam voor Wim beter uit.
Onderweg weer de weg kwijt. Let niet op. Wanneer ik geen pijlen zie om bv. naar rechts te gaan ga ik rechtdoor. Pad werd steeds smaller en op gegeven moment hield het op. Zag nog wel pla t getrapt gras en ging maar verder. Al een tijdje geen routeaanduiding gezien Toen helemaal geen aanwijzing door plat getrapt gras. Teruggang was geen Optie voor mij. Toen maar beetje op gevoel gaan lopen want met mijn GPS kwam ik ook niet verder. Gelukkig zag ik op een gegeven moment een overkapping met een soort tank voor water voor de dieren. Daar karrensporen gezien en maar gaan volgen. Uiteindelijk weer bij een pad aangekomen. Recht of linksaf. Ik koos voor rechts. Toen zag ik een smal pad baar rechts en dacht bij mezelf: geen al pad eer vandaag. Na een km.kwam er een vrouw aan wandelen. Ik zat helemaal fout. Had het smalle pad in gemoeten len dan verder link aanhouden dan kwam ik weer een beetje in de onbewoonde, bewoonde wereld. Uiteindelijk in xxxx aangekomen na een aardige omweg. Snel in de Albergue gedoucht en mijn kleren gewassen en dan naar het plein waar ik met Wim Tollenaar, mijn vriend uit Voorburg die in zijn huis in Bouzic aan het klussen was, had afgesproken. Het was 13.30 uur. 30 km gelopen maar we waren al wel om 06.00 uur op pad, mede vanwege de warmte van 30 gr. Wim kwam net aanrijden.

Na een verkennend biertje heerlijk geluncht. Ook nog onze Albergue laten zien, Wim is een potetiele Camino ganger. . Deze was wel de eenvoudigste Albergue maar viel toch goed in de smaak. Men was druk bezig alles klaar te zetten voor het Jaarlijkse muziek evenement icm braderie in het stadje. Het was erg gezellig., leuk dat iemand toch 2x90 km (=4 uur rijden) langs komt. S.avonds met mijn Franse Camino vriend Daniel nog wezen eten op zijn verzoek> Maar ik zat nog redelijk vol, dan maar iets snel verteerbaars genomen. .
Om 22.20 uur naar bed.

Verslag 11e loopdag van Limogne naar Cahors. 39 km.
Morgens om 04. 0 uur gaan lopen, Het moet niet gekker worden, steeds vroeger. Als je je er op instelt valt het wel mee. IK moest wel even slikken toen Daniel het voorstelde. Vanweg de te verwacht warmte en de afstand van 39 km naar Cahors loop je een groot gedeelte in redelijke omstandigheid. Door in het begin de nog lage zonstand was er altijd wel wat schaduw van bomen. Was een mooie route met niet al te moielijke stukken. Ik ben dan ook niet fout gelopen.. De eerste 5 km. Zijn we van het Pelgrimspad afgeweken en op de straat gelopen omdat het zo vroeg nog te donker was om de routeaanduidingen te zien. Ik had Wim mijn tentje, slaapzak en mini luchtbedje mee gegeven omdat ik het toch wel zwaar vond. IK had daar vandaag dan ook direct plezier van. 2,5 km. Minder gewicht merk je direct. Nu nog maar 8,5 kg excl. 2 liter water.

Grappig, maar echt Camino. Paul uit Duitsland kwam ik in het begin elke dag tegen, dan weer 1 of 2 dagen niet en nu in Cahors is hij er weer.

Tijdens de route van 39 km waren er helamaal geen watertappunten, geen cafe-bars of geen winkeltjes . Helemaal niets. Je rekent er ergens wel op. Als je daar geen rekening mee hebt gehouden heb je wel een probleem. Omdat zo vroeg nog geen ontbijt te krijgen was hadden we extra inkopen voor onderweg gedaan.

Al die kleine dorpje die ik door liep was helemaal geen teken van leven. Om 12,15 uur aangekomen in Cahors. Eerst nog even een zeer steile afdaling, op een gegeven moment zig-zaggend naar beneden. Bij de brug in Cahors was het nog wel 10 min. lopen naar mijn overnachtingsplaats. DEze lag in een zeer small straatje waar je normaal zeker niet in gaat. De Albergue kon ik pas om 14,30 uur inchecken. Rugzak daar wel neeer kunnen zetten., een droog shirt aangetrokken en een heerlijk lunch om de hoek genomen in een vegatrisch restaurant. Erg lekker. De wijn (rose) was biologisch.

Bij het inchecken kregen we te horen dat we in een soort dependanche zouden slape. DEze lag in een nog smaller doodlopend steegje. Van binnen was alles keurig, maar van buiten ziet het er niet uit. WE hadden bij de reservering ook diner afgesproken maar toen ik dat daar allemaal zag zei ik maar dat ik er van af wilde zien omdat ik, omdat ik zo vroeg was, al een menu had genomen. Van Daniel hoorde ik dat het avondeten niet zo veel voorstelde. Ik blij!!

Het is nu tien uur en ga bovenstaande posten op mijn Blog. Morgen staan er 32 km. Op het programma. Tot de volgende keer.

  • 25 Juni 2018 - 22:11

    Tonny:

    wat suoer leuk weer om te lezen/horen van je Aad!! Pittige afstanden doe je hoor!
    Wij zijn net terug uit Santiago. Was weer fantastisch, de Norther Camino! Erg genoten en weer veel tot ons laten komen! Succes Aad, Buen Camino!

  • 29 Juni 2018 - 21:27

    Terry Hendrix:

    Hallo Aard.

    Wat een heerlijke verhalen. We lopen in gedachte met je mee:)
    Groetrn van Terry en Dorien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 80775

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: