Verslag van dag 12 t/m 14 op maandag 20 mei 2019 - Reisverslag uit Aixe-sur-Vienne, Frankrijk van Aad Berg - WaarBenJij.nu Verslag van dag 12 t/m 14 op maandag 20 mei 2019 - Reisverslag uit Aixe-sur-Vienne, Frankrijk van Aad Berg - WaarBenJij.nu

Verslag van dag 12 t/m 14 op maandag 20 mei 2019

Door: Aad

Blijf op de hoogte en volg Aad

20 Mei 2019 | Frankrijk, Aixe-sur-Vienne

5e verslag van 12e t/m 14e loopdag Verslag van 12e loopdag, zaterdag 18 mei. Maar heerlijk geslapen te hebben en een Frans ontbijt te hebben gelegd bij de dame van de review ze eigenlijk was dit een tweet bed en breakfast ben ik om 7:35 vertrokken. Het miezeren dus ik regenbroek en regenjack aan om toch behaaglijk te kunnen gaan lopen. Al snel kreeg ik het toch wel erg warm. Capuchon maar af gedaan en de pet op gezet dat scheelde toch heel wat. Om 9:45 kwam ik in het dorpje... Puntje en zag dat daar een bar restaurants. Ik daar een heerlijke koffie gedronken en toen mij weer verder gegaan Het was een klein dorpje maar zag er wel erg gezellig uit later bleek dat er niet ver vandaan een meertje was waarbij ik moet zeggen dat ik de afgelopen dagen heel wat meertjes Mere ben tegengekomen. Om 11 uur kwam ik aan in Benevent L'Abbaye. Omdat il niet weet of ik op de plaats van overnachten nog brood kon kopen heb ik het nu maar brood gekocht. Temeer daar het morgen zondag is.even verder zag ik een bar en had echt om deze bar-restaurant binnen te stappen. Maar ik had nog even te gaan. Extra te gaan moet ik zeggen, want al heel vroeg liet ik niet goed op de bordjes te letten en heb zo'n 2 km verkeerd gelopen. dus aan het eind van de dag zal ik 36 km gelopen hebben. Ik heb besloten ook omdat het continu regende niet het pelgrimspad meer te volgen maar de gewone wegen. Dat is vaak iets om. Dan kan ik ook niet verdwalen. Is de mooi glooiende omgeving een beetje Oostenrijk aandoend. Wel redelijk veel klimwerk. . Het is nu 12 uur en ik heb haar nog steeds zin in. Alleen ik liep toen door een dorpje maar helemaal geen bar of café aanwezig. Ik moest toen nog zeker we 6 km. Lopen. Het ook leuk is om te vertellen dat ik alleen maar prachtige bruine koeien in de wei zie staan. Al vele dagen. Ik loop nu door de Limousine. Nu weet ik wanneer ze over vlees van Limousine koeien praten. heel grappig op een gegeven moment stonden een aantal koeien mij maar heel bijzonder aan te kijken. allemaal in de rij. ik even stoppen en gedag zeggen en toen gingen ze allemaal in de wei met me meelopen. hartstikke leuk. Na veel heuvel werk en door mooie bossen kwam ik om 15.45 uur aan in Chatelus le Marcheix. Niets te beleven, alleen een soort café /winkel. Deze gaat om 17.00 uur open. Intussen naar de Gite Communal gegaan waarvoor ik een code had gekregen om binnen te komen. Daar was al een nw. Belg en een redelijk op leeftijd zijnde Franse dame. Prima bedden, heerlijke grote badkamer en een gezellige eetkeukentje. Ik maar een stukje brood met Comte kaas om te snacken met nog overgebleven wijn van gisteren. Rond 19.30 uur zijn we gaan eten. Niets geen restaurant dus zelf eten klaar maken. Een ieder master zijn eigen gerecht. Ik had nog een halve pot pasta saus en gisteren een nw. pak spaghetti gekocht. Wat mij iedere keer zo opvalt dat de mensen allemaal maar met stuk bestek eten. Zoals een BV. Was wel erg gezellig. Nu 20.30 uur en men gaat al slapen. Ik dus ook maar. De wekker gaat om 06.30 uur. De afstand morgen is 30 km. Verslag van 13e loopdag, zondag 19 mei. Na om 6:30 te zijn opgestaan en ontbeten ben ik om 7:30 vertrokken voor een tocht van 30 kilometer naar Saint Leonard de Noblat.. De Voorspelling was in de middag pas zou gaan regenen Maar nee hoor het regende direct. Na zo'n kleine twee uur te hebben gelopen en 10 kilometer had afgelegd kwam ik in het plaatsje La Billanges. .gelijk aan het begin was er een bar restaurant met een groot bordje op de deur. Ik dus naar binnen voor mijn kopje koffie. Beheerder is van senegalees afkomst Dat kon je heel duidelijk zien. In vol orrnaat dus. De inrichting was ook heel traditioneel volgens Afrikaanse begrip. hij verkocht ook hele mooie sieraden een andere accessoires zoals bandjes. Vlak daarvoor zag ik van rechts een pelgrim aankomen die daar in een bed en breakfast had geslapen. Weer een Belg en hij was uit Leuven begonnen te lopen en loopt ook dat Santiago de Compostela. Hij loopt zo'n 35 tot 40 kilometer per dag maar dan wat snelheid beteft een tandje lager. Na een tijdje gezellig we hebben gekletst ben ik toch maar alleen verder gegaan. Sindsdien kwam ik wel steeds leuke dorpjes tegen maar nergens was er leven te bespeuren. na zo'n 16 kilometer kwam ik dan uiteindelijk aan in het dorpje Saint Leonard de Noblat. Gelijk bij binnenkomst zag ik links een bar waar mensen buiten stonden. Ik vroeg hun of zij wisten waar mijn Gite van de gemeente lag maar konden het niet erg thuis brengen. Ik had een telefoon nummer gekregen dat ik moest bellen wanneer ik in het centrum aangekomen was. Dan zou er iemand mij vertellen hoe ik in de Gite binnen kon komen. De betreffende dame bood aan om naar de bar te komen om mij daar op te halen en samen naar de Gite te lopen. Het was een Keurige opgedoft dametje en bracht mij er naar toe.. Alles uitgelegd en het is werkelijk een bijzonder mooie Gite. Heel ruim opgezet alles modern en erg schoon. Het centrum van dit stadje heeft alle pretenties om er een erg gezellig ets van te maken, maar het was een dooie boel. alle Bar's en alle restaurants waren dicht wat ik wel erg jammer vond. Ik had me voorgenomen om naar douchen en lekker te gaan lunchen. Ik weer terug naar de bar om te vragen of ik daar nog iets kon eten. Helaas was dat niet mogelijk en zij bevestigde dat alle restaurants hier dicht waren. Ze wilde nog wel even bellen naar restaurant anderhalve kilometer verderop of die open was. Gelukkig bleek deze open te zijn en ik daarheen lopen. Na zo'n 30 kilometer van vandaag vond ik die anderhalve kilometer en anderhalve kilometer terug niet zo'n probleem. Het was een keurig Italiaans pizza restaurant waar ik een heerlijke zeevis pizza heb besteld. Ik moet zeggen kan me niet herinneren dat ik ooit Zo'n lekkere vis pizza heb gegeten. Ik kon hem niet helemaal op en heb twee grote stukken gevraagd om mee te mogen nemen Welke ze keurig voor mij in aluminiumfolie hebben verpakt. Voordat ik ging heb ik veel (wat is veel?) van mijn kleren gewassen want in deze Gite stond keurig een wasmachine en een droger gratis ter beschikking. Toen ik terug kwam ben ik heerlijk op mijn bed gaan liggen en heb zeker twee uur geslapen. Ik werd wakker van het 19.00 uur klokken geluid van de kerk direct naast de Gite gelegen. ik toen naar de bar gegaan om een biertje te drinken en weer terug gegaan naar de Gite om daar mijn pizzapunten op te eten. helaas kon ik nergens een fles wijn score dus zou ik het met water moeten doen. Op de bar stond hier nog een fles met een Staartje rode wijn. Ik even voorproeven en deze bleek nog heerlijk te smaken en heb die dan maar geconfisqueerd. Daarna de route bekeken voor morgen welke ik in eerste instantie gepland had naar limoge en daar ook al een overnachtingsplaats gereserveerd. maar dat is slechts 24 kilometer en dat vind ik eigenlijk toch wel erg weinig. Ik heb nog naar een bed en breakfast gebeld 10 kilometer verderop maar die namen niet op. Dat zal ik dan morgenochtend opnieuw proberen. Het is nu 21:30 en ga nu slapen. Verslag van 14e loopdag, maandag 20 mei. Om 07.40 uur vertrokken. Regen en regen. Als snel zag geen richtingaanduiding van de Camino. Stond bij een kruising van weg D941. Mijn gevoel zei linksaf. Dat bleek rechtsaf te zijn. Mijn MAPS.ME werkt niet meer en ook niet bij herinstallatie. Dus geen GPS route meer. Na zo'n 1.5 km kwam ik erachter dat ik verkeerd gegokt had. Ik weet terug en de andere kant op. Ik zag ondertussen wel hoe groot de stad was. De planning was om naar Limoges te lopen daar had ik een overnachtingsplaats bij de "Secours Franciscaines" van de kerk gereserveerd. Dat was zo'n 26 kilometer. Die was ik daar om 1 uur En de slaapplaats ging pas om 16 uur open Het weer was ondertussen opgeklaard en het zonnetje begon al lichtelijk te schijnen Ik had eigenlijk geen zin om zo lang te wachten en heb toen een andere overnachtingsplaats gereserveerd in Aixe sur Vienne dat lag nog zo'n 11 kilometer verder. Ik was al blij dat ik in die mooi zo was Maar als je je mind veranderd hebt dus dat je dus uiteindelijk toch nog die 11 kilometer wil lopen ben je bereikt tot zeer veel in staat. Ik heb nu 37 km gelopen en ik was om 4 uur in Aixe sur Vienne. Kan ik bij de kerk aankwam moest ik een telefoonnummer bellen en zou er iemand komen om mij naar de overnachtingsplaats te brengen. Hetzij geschiedde. Het is een groot pand naar de slaapkamers en de bedden is een allegaartje maar goed slapen zal ik er zeker wel. Ik had in die morgen al boodschappen gedaan voor vanavond dus ik ga straks Heerlijk voor mezelf koken. Ik ben nog wel eventjes naar het centrum gelopen waar verder niet zo veel te beleven viel Maar ik ben wel naar de enige bar gegaan en heb daar een Grimbergen Amber (uit de tap) gedronken en heren uit het westen ik moet zeggen iets maakt me erg lekker. Ik zit nu in mijn eentje in de keuken en ga straks dan maar in mijn eentje gezellig zitten eten. Ten eerste omdat er verder geen restaurant zijn die open zijn en ten tweede ik heb niet voor niets naar boodschappen gedaan en mee gedragen. Inclusief natuurlijk fles wijn. Wat wel weer heel bijzonder was is dat een gasfornuis straat zonder automatisch aansteker zonder lucifers en ook Ik heb geen lucifer of aansteker dus dan kon ik helemaal niets mee. Gelukkig zag ik nog ergens een elektrisch kookplaatje staan Welke dan maar heb kunnen gebruiken Vanmorgen heb ik een overnachtingsplaats geboekt in het plaatsje Charlus/Le Lac. En dat betekent 30 kilometer verder. Wat is een bed en breakfast van Nederlandse familie Jonker. Ik ben heel benieuwd. Ik heb daar als pension geboekt van €35 per persoon. omdat ik vandaag 11 km meer heb gelopen dan gepland kom ik ook 's ochtends al aan in perigueux waar Wim en Jolanthe mij komen ophalen.


  • 21 Mei 2019 - 05:16

    Henk:

    Dank alweer voor de uitgebreide beschrijving. Lijkt of ik er bij ben....

  • 23 Mei 2019 - 06:44

    Rineke:

    Ha Aad, het lijkt toch wel een beetje anders te zijn dan in Spanje. Maar zo te lezen is de natuur er prachtig. Jammer van de regen. Succes voor de volgende etappes.
    Rineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 80726

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: