4e verslag van zat. 23 juni t/m wo. 27 juni - Reisverslag uit Condom, Frankrijk van Aad Berg - WaarBenJij.nu 4e verslag van zat. 23 juni t/m wo. 27 juni - Reisverslag uit Condom, Frankrijk van Aad Berg - WaarBenJij.nu

4e verslag van zat. 23 juni t/m wo. 27 juni

Door: Aad van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Aad

27 Juni 2018 | Frankrijk, Condom

Verslag van zaterdag 23 juni van Cahors naar Montcuq. 32 km.
Om 06,30 uur vertrokken. Direct over de monumentale brug moesten we flink klimmen. Wij volgde de wit-blauwe streepjes op paaltje en bomen. Grand Randonné (GR) wordt daar met een nr. aageduid. In ons geval GR65. Later bleek dat er vanuit Cahors ook nog een GR met een ander vertrok. Na 5 km. Kwamen we er achter dat we verkeerd zaten. Wij aan een Fransman/ bewoner gevraagd en die vertelde dat we echt een stuk terug moesten. Al met al hebben we 5 km. Omgelopen. Het was 27 graden maar het voelde wel veel warmer. WE liepen veelal over prachtige weides. Dus geen bescherming. Ook weinig of geheel geen wind.
OP een gegeven moment ben ik maar water over mijn hoofd gaan sprenkelen. Verder een prachtige route met natuurlijk steeds vervelende erge steile beklimmingen. Daar ben ik als Nederlander toch niet zo op gebouwd. We slapen nu in een dorpje met voorzieningen. Voor op zoek te gaan naar mijn Albergue eerst naar het centrum voor een biertje en een heerlijke frisse salade. Ik moest echt even uitrusten. Toen ik naar de Albergue wilde gaan bleek dat ik zo'n 700 mtr. Terug moest. Dat was even een mentale dobber.

Daniel was er al, in een keurige Albergue. Heel netjes en ruim. Vanavond blijven we hier eten, nu zijn we, na een biertje en de fles Cahors welke Wim mij eergisteren had gegeven soldaat aan het maken. Dat scheelt straks weer een kilo in mijn rugzak.
Om 22.00 uur naar bed.

Verslag zo. 24 juni van Montcuq naar Dufort-Lacapelette. 27 km.
Het wordt vandaag 31 graden. Om 05,30 uur opgestaan. Ik had niet zo veel zin. Rusti ontbeten en Daniel was al om 06.30 uur op pad. Ik uiteindelijk pas om 07.00 uur. Vandaag een heuvelactig parcour en de eerste stop was in Lauzerte. Een oud karakteristiek plaatjse op de top van een flinke heuvel. Heel leuke sfeer met een mooi plein. Vlak voor de beklimming was een grote supermarkt waar we de inkopen voor vanavond moesten doen. In de plaats van bestemming was alles gesloten had men gezegd. Dat wordt Lasagne met komkommersalade en wijn. Dat moet gaan lukken. De Gite waar we zitten is een heel kleine, eenvoudige. Ik moet flink bukken om in mijn bed te komen. Het is nu 17.00 uur nog heel erg warm. Er staat ook helemaal geen wind. We zijn met 6 personen in de Gite. Een stel uit Canada, 2 Franse vrouwen en Daniel en ik. Was nog erg gezellig, speciaal vanwege een oud militair die vervroegd met pensien mocht gaan. Morgen wordt het voor mij vroeg opstaan want ik wil 35 km.. lopen bij 32 graden. Alternatief is 27 km. En dan komt mijn planning in gevaar. Niet vragen naar mijn planning hoor..Vanwege de warmte ga ik om 05.00 uur lopen.

Verslag ma. 25 juni van Dufort LaCapelette naar Auvillar. 32 km.
Vanwege de te verwachte warmte van 32 graden ben ik opgestaan om 04,30 en vertrokken om 05.05 uur. Nog donker en heb als eerste stuk weer de gewone weg genomen. Rond 05,45 uur werd het licht. Na een slechte nacht waar ik veel wakker ben geweest, wat mij normaal niet gebeurd, ging het lopen niet echt lekker. Last van mijn linker heup en geen lekkere pas. Onderweg, niet alleen vandaag, veel waterpoelen. Vanochtend enorm kwakende kikkers en fluitende vogels.
Misschien omdat mijn bed gewoon 10 cm. Te kort was. Rond 07.00 uur bereikte ik Moissac waar gelukkig al een bakkerij met koffie open was. Hier mijn geliefde pain chocolat en kofie genomen. Of het tussen de oren zit of niet, ik kreeg het ritme te pakken. Een prachtige route tussen de Tarn en een kanaal met prachtige bomen rijen. Omdat het nog aan de vroege kant was heerlijk om te lopen. Lekker veel in de schaduw. Alles ging zo soepel, ik had er gewoon weer zin in. In het kannal allemaal sluisjes en bij ieder sluisje wel iets te drinken en te snacken. Heel leuke atmosfeer. Daar natuurlijk ook gebruik van gemaakt. Kilometers lang. Een enorme sfeer, ik hou daar wel van.

Even voor 12.00 uur was ik al op plaats van bestemming. Wat een authentiek en gezellig stadje. Ben je in de buurt gewoon even langs gaan. Echt zuid Frankrijk. Ik kan pas om 14.30 uur bij de Gite tercht dus ik op zoek naar een plek voor een versnapering. Al snel gevonden, er waren 2 mogelijkheden maar al snel had ik gekozen voor een reataurant met een wat luxere uitstralink met een terras onde prachtiege Plantanen. Na een verfrissend biertje een Plat du Jour genomen. Heerlijk met o.a. Cuisse de Canard Config. Wouw wat lekker begeleid door een mooi glas rose en rode Malbec. Het was echt genieten, ik voelde me ver enorm op mijn gemak (als God in Frankrijk. Alleen voor dit terras zou ik om willen rijden/lopen.

Mijn Camino vriend Daniel komt waarschijnlijk toch ook naar waar ik ben, even afwachten dus. Ik ga nu naar het Office Touristic om naar mijn slaapplaats te vragen. Onderstussen begreep ik dat Daniel zijn tocht ook voorspoedig liep en mogelijk ook de langere afstand wilde gaan lopen. Ook omdat in het dorpje en gebouw waar hij een Gite had geserveerd hem niet beviel. Toen ik hoorde dat hij mij vroeg voor hem ook een bed te reserveren was ik extra blij. Omdat Daniel nog 4 km. Verkeerd is gelopen heeft hij wel 36 km. afgelegd. Na zijn douchen direct naar mijn fijne terras gegaan en daar zitten we nu heerlijk te genieten. Omdat ik het menu de jours al had genomen en de resty van de kaart wel wa hoger uit viel, wat niet bij de Pelgrimsgedachte hoort, zijn we aan overkant gaan eten. Ook daar hebben we een heerlijk 3-gangenmenu gegeten met een mooie fles Cahors. Daarna maar gaan slapen, het was ondertussen 22.00 uur.

Dinsdag 26 juni van Auvillar naar Lectoure. 33 km.
Om 06.45 vertrokken omdat de boulangerie met koffie pas open ging om 06.30 uur. Hier mijn bekende Pain aux Chocolat een een grote koffie genomen.
Het is een Heerlijke dag geworden. Stralende hemel maar wel 32 gr. Langs prachtige graanvelden en open weides. Daar werd ik echt blij van. Onderweg kwam ik een groot veld Meloeneveld waar veel spanjaarden aan het werk waren om de kunstof bescherming er af te halen.

Alle dorpje welke ik tegenwam liggen op een helling. Vlak voor de top moest ik stoppen om bij te komen. In Miradoux, zo'n klein dorpje was zowaar een (zeer) kleine supermarkt. IK heb daar wat fruit en een 4-pack yoghurt en een biertje voor later gekocht waarvan ik 3 bekertjes tegenover de kerk heb opgegeten. Ik had daar zo'n trek in.

Verder met mijn tocht. Die 33 graden ga je wel voelen temeer dat er weinig of geen beschutting was. Veel water gedronken. Wat me wel is opgevallen, ik heb ook buiten mijn waterzak van 2 liter in mijn rugzak een kleine losse waterzak van een halve liter. Hier zit een grotere opening in en ik heb gemerkt dat dat fijner drinkt en dus een beter gevoel geeft dat drinken door het smalle tuitje. Dus wanneer het kleine zakje leeg is vul ik het vanuit mijn grote waterzak. Het geeft veel meer het gevoel dat je wat gedronken hebt.

YESssss het is dan toch zover!!!!
Ik heb mij eerste blaar na 4000 km. Camino's lopen. Tijden mijn voorbereiding via de Achterhoekse 4-daagse in Mei heb ik, op andere schoenen gelopen, 2 blaren opgelopen aan mijn rechervoet. Misschien dat het nog niet goed hersteld was, ik weet het niet. Het kan ook zijn dat ik door een andere looptechniek "bergopwaards", Door meer mijn hakken naar voren te zetten en meer vanuit mijn heupen ben gaan lopen, meer druk op mijn hielen (waar de blaren zitten) heb gekregen. Wie het weet, vertel het mij.

Daniel wat later aangekomen en na zijn douche partij zijn we op een terras een "grote" bier gaan drinken. Ik had bij binnenkomst van Lectoure in een grote supermarkt een fles witte wijn gekocht en een bakje kokommer salade waar ik zo'n trek in had. Na het bieren zijn we teruggegaan naar de Gite en daar ben ik mijn verhaal aan het schrijven onder het genot van een mooien Sauvignon Blanc en mijn bakje Komkommersalade.

De Gite waarin we slapen is een beetje zweverig. Inda gerelateerde accesoires. Heel aardige mensen, gezellig en er was ook een Indiase man waar je je kon laten masseren. Wilde wel maar vond het een beetje te veel geld. Verder prima slaapplaatsen en sanitair.
Tegenover de Gite zit een wijnbar-restaurant en daar hebben we een tafeltje geresveerd. We hebben daar echt heerlijk gegeten en natuurlijk mooie wijn gedronken uit de regio. Daarna ben ik nog even het stadje ingelopen en daarna rond 22.00 uur gaan slapen.

Woensdag 27 juni van Lectoure naar Condom. 33 of 27 km. Vandaag 31 graden.
Na een goed ontbijt zijn we om 06,45 uur gaan lopen. Het was licht bewolkt. Al snel gingen we het bosgedeelte in en dat hebben we geweten. De grond was er nog heel vochtig en op een gegeven moment kwamen we in een situatie terecht van blubber waar je met je enkels (Net niet over de rand van mijn "hoge" wandelschoenen) in liep. Het was een heel groot gedeelte, het leek wel een moeras. Lopen van links naar rechts hopende boven modder te blijven. Uitglijden waar je ook niet blij van werd. Maar het ergste, ik heb nog nooit zo veel muskieten om me heen horen en zien vliegen. Tijdens die glibberpartijen maar van je af proberen te slaan. Ik raakte er bijna van in paniek, zo erg. Wat me wel verbaasd heeft dat ik er zo weinig beten van over heb gehouden terwijl ik meestal de eerste ben die geprikt wordt.

Daarna kwamen we weer in een prachtige omgeving in een veelal glooiend terrein. Door die dunne bewolking was het lekker lopen. De officiele route liep via La Romieu (extra 5 km.) een plaatjes met een mooi klooster maar ik had gezien dat er ook een variant was en daardoor die 5 km. minder behoefte te lopen. Daar had ik dus voor gekozen. Daniel, die dat ook van plan was heeft de afslag gemist en dus die 5 km. meer gelopen. Hij vertelde dat het wel de moeite waard was.

Onderweg kwamen we langs een prachtig meertje. Voor het eerst mooi helder en niet groen. Ik hou helemaal niet van zwemmen maar had hier de behoefte er zo in te willen springen. Toch niet gedaan, die held!?

Al vrij vroeg was ik in Condom (12,30 uur) en ik kon niet eerder naar binnen dan 13,30 uur. Ik dus maar even naar het centrum, wie weet wat je tegenkomt. Op een gegeven moment stond ik voor de overdekte markt. Ik naar binnen en zag dat de meesten al aan hett afbreken waren. Mijn oog viel direct op een kraampje met oesters. Daar kun je me voor wakker maken. Eerst 2 besteld en ik vroeg heeft ook droge witte wijn. De aardige dame verwees mij naar een standje met keuken. Toen zij ik, doe er maar 5. Daar eenmaal zittend heb ik er nog maar een paar in verschillende kwaliteiten besteld. Ik had het echt naar mijn zin. Voor 8 oesters moest ik 3,50 euro afrekenen. En lekker dat ze waren. Toen zag ik dat men bij dat kraampje ook een menu de jours had voor 12,50 euro. En de samenstelling beviel me ook erg. Er zaten overigens veel mensen daar aan grote tafels te eten. Toen ik moest afrekenen incl. 4 niet al te grote glazen wijn, daar zaten ook de wijn voor de oesters bij hoor, moest in 15,50 euro afrekenen. Daar zou je bijna een bijbaantje voor bij moeten nemen.

Condom is een erg gezellig plaatsje met een grote Cathedraal en gezellige winkel straatje met terrasjes. Met Daniel al even verkend, incl. De terrasjes en gaan eten in een gezellige binnentuin van een hotel wat geleid bleek door een Nederlander die Amsterdam ontvlucht was.
Ik ben benieuwd en ga nu mijn verhaal posten. Overigens de Gite (Relais de St. Jaques) waar we zitten is zo oer gezellig met allemaal gezellioge zitplaatsjes en tuin met ligstoelen en uitstekende slaapvoorziening. Echt een aanrader.

  • 27 Juni 2018 - 18:30

    Carla Beumer:

    Ha Aad, deze camino lijkt wel een straf, een echte boetedoening: veel klimwerk, moerassig, erg warm, muskieten, blaren, last van je heup, enz. enz, haha. Maar je schijnt er niet (erg) onder te lijden. Zoals wij van je gewend zijn geniet je dagelijks van een lekkere en gezonde maaltijd met veelal een lekker wijntje of een biertje. Zo kom je er wel! Het moet ook wel leuk blijven.
    Veel succes met de verdere route.

    Hartelijke groet,
    Carla

  • 27 Juni 2018 - 20:12

    Tonny:

    leuk Aad om je verhaal te lezen!! Wie weet gaan wij volgend jaar vanuit Le Puy??? Je verhaal van de bagger en modder klinkt bekend: door de vele en aanhoudende regen in N Spanje was het bij ons ook één baggerbende! Als je dan weer in de zon mag lopen voelt dat als een geschenk!!
    Succes nog verder Aad en geniet! Buen camino
    lieve gr Tonny

  • 28 Juni 2018 - 13:30

    Imre Revers :

    Hoi Aad,

    Het kanaal war je langs liep heet canal du midi, het gaat van narbonne naar bordeaux. Ik heb hem helemaal gefietst op mijn Europa reis.
    Verder stevige tocht weer.
    Wens je verder buen camino.
    Groetjes
    Imre

  • 28 Juni 2018 - 14:26

    Rineke:

    Ha Aad, wat een mooie verhalen weer! Maar de route is toch niet erg makkelijk met al dat klimmen en klauteren. En dan dat warme weer

  • 30 Juni 2018 - 18:41

    Josephine :

    Hallo Aad, zo te lezen is het deze camino regelmatig afzien met veel klimmetjes, modder en nu zelfs en muskietenbende. Gelukkig komt het altijd weer goed en zit je na dagtocht heerlijk uit te rusten in een leuk dorp met bier en wijn en lekker eten.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 80774

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: