5e verslag van do. 28 juni t/m ma. 2 juli. - Reisverslag uit Arthez-de-Béarn, Frankrijk van Aad Berg - WaarBenJij.nu 5e verslag van do. 28 juni t/m ma. 2 juli. - Reisverslag uit Arthez-de-Béarn, Frankrijk van Aad Berg - WaarBenJij.nu

5e verslag van do. 28 juni t/m ma. 2 juli.

Door: Aad van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Aad

02 Juli 2018 | Frankrijk, Arthez-de-Béarn

Verslag Donderdag 28 juni van Condom naar Eauze. 33 km.
Om 06.05 vertrokken omdat het 33 graden gaat worden. Donkere wolken en beginnend met een paar druppels. Die waren al verdampd voor dat je er ergenis in had. Want het was al aardig warm. Nu wel heerlijk loopweer. Weer door prachtig glooiend terrein vol graanvelden en wijngaarden. De zon kwam er al regelmatig door. Dan is het ook gelijk warmer.

Eerst door wat gehuchtjes en opvallend, niet alleen vandaag, dat er zo veel kleine kerkjes zijn onderweg, veelal in niemandsland. OP een gegeven moment kwam ik in het dorpje Montreal. Eerst een door een saaie lange straat met saaie huizen. Maar toen ik in het centrumpje kwam kreeg ik gelijk weer het wauw gevoel. Zo'n leuk dorpsplein, zo onaangeroerd. Wat leuk!! Ik zou mij hier wel thuis kunnen voelen. IK heb hier heerlijk mijn lange pauze genomen op het terrasje van de Bar. Nog maar een extra koffie genomen omdat ik eigenlijk niet verder wilde!

Alles was wel kleinschalig aanwezig. Een wijnwinkel, kruidenier, bar en Gite en bakker, makelaar, een heus restaurant en mooi heel apart kerkgebouw.
Hierna nog 15 km. die dag te gaan. Ik moest steeds terug denken aan die ontmoeting. Ondertussen is het wel enorm warm geworden. De laatste 5 km. gingen over een oud spoortrac¨¦. ¨¦en recht stuk met soms herinneringen aan het spoor. Rond 13.30 uur kwam ik aan bij de Gite Communal in ?auze. IK moets me melden bij de Ofiice Tourisme. Zelf overnacht ik wel graag in Gite's Communal. Deze zijn in beheer van de gemeentes, altijd schoon en vaak in bijzondere panden. Daarnaast ook zeer voordelig. In dit geval 11.00 euro. Wel zonder ontbijt.

Toen we na het douchen een verfrissing wilde gaan drinken en een menu de jour wilde gaan bestellen werd ik aangeklampt door een engelsman uit Manchester. Het bleek een kennis van Canadees stel welke we eerder de week hadden ontmoet en geanimeerd hadden gesproken. Hij had een foto van mij met het Canadeze stel en had gevraagd aan de Engelsman wanneer hij mij zou zien hij mij de groeten van hen moest doen. Heel bijzonder. De Canadezen waren weer terug naar huis.
S'avonds toch nog maar heerlijk gedineerd in een redelijk luxe restaurant. De prijzen waren er ook naar. Het was het wel waard.

Die avond heb ik voor mij en Daniel een planning gemaakt tot aan Jean Pied de Port omdat daniel zijn vriendin Isabel daar 7 juli aankomt om een week met Daniel een stuk van de Camino Frances te lopen. Aankomst voor ons op 6 juli. Om zo uit te komen maken we dagen van 20 tot 34 km per dag.

Nog even terug te komen op de Engelsman. Vlak voor we wilde gaan eten dronken we op het terras een drankje. De Engelsman kwam aanlopen en vroeg of hij bij ons mocht komen zitten. Natuurlijk geen probleem. Hij was wel continue aan het woord tot vervelens toen. Men vindt dat ik kan praten maar hij overtreft alles wel een paar keer. IK begon we een beetje aan hem te ergeren. Bij de drankjes kreegen we een schaaltje olijven en soort nootjes(kikkererwten?) .en hij ging gelijk bijna alle olijven er tussen uit zitten eten. Ik, maar ook Daniel voelde ons daar niet prettig bij. Toen vroeg hij mij of ik er bezwaar bij had dat hij met ons mee at. Ik zei, u vraagt het mij, maar ik eet liever samen met mijn vriend Daniel. Heerlijk rustig. Ik heb daar een heerlijke Cassoulet gegeten met een mooie fles rode Gascogne daarbij.
Daarna zijn we naar de voetbalwedstrijd Engeland - Belgi? gaan kijken in een Portugese bar. Daarna maar snel gaan slapen.

Verslag Vrijdag 29 juni van ?auze naar Nogaro 20,5 km. 33 graden.
Omdat we maar zo weinig km. Behoefte af te leggen was het voor ons een soort rustdag. We stonden ook later op om 06.30 uur en gingen bij de bakker een pain au Chocolat en koffie halen. Helkaas had men geen tafeltje met stoeltjes dus maar op een bankje op het pleintje gaan zitten. Het was wel weer bewolkt wat het prettig lopen maakte.
Omgeving zoals gisteren We lopen al een tijdje in de GERS. Wat een hoeveelheid wijnvelden liggen hier.
Vlak voor het dorpje waren ze bezig met de aanplant van een nieuw wijnveld met Sauvignon Blanc. Dat dat nu nog kon?
Verder niet zoveel over de tocht te vertellen. We waren al om 12.00 uur bij de Gite. We konder er al wel douchen maar verder moesten we tot 14.30 uur wachten tot er iemand kwam om ons naar de slaapzaal te laten.
We zijn maar in het dorp gaan lunchen. We hebben ons daar uitstekend mee vermaakt. Toen even naar het postkantoor gegaan want Daniel liep met een rugzak van 13 kilo. IK nu van 8,5 kilo. Beide zonder water. Daar een box gehaal en heeft Daniel 3 kilo met spullen die hij toch niet nodig heeft naar huis gestuurd. Dus dat wordt morgen voor hem vliegen over de keien.
Omdat we vanmiddag al een flinke luchg achter de kiezen hadden gekregen en we vanwege de warmte er vanavond eigenlijk niet meer uit wilden hebben we bij de naastgelegen super pizza's, salade en toetje en een fles saint Mont rouge gekocht en deze heelijk in de Gite klaargemaakt en gedeeltelijk opgegeten. Het was gewoon te veel.

We zouden morgen, zaterdag vroegf willen vertrekken maar de bakker gaat pas om 06,30 uur open. Dan is het op z'n vroegst 07.00 uur dat we op pad zijn. Omdat we nog pizzapunten over hebben zal dat morgen ons ontbijt worden en staan we om 04,45 uur op om op 05.30 uur te vertrekken. Omdat de verwachting is dat het 36 graden gaat worden willen we het grootste gedeelte voor de grote warmte afgelegd hebben. Nu 21.50 uur en ik ga slapen.

Verslag zaterdag 30 juni van Nagaro naar Aire-sur-L'Ardour. 28 km. Verwachting 33 graden. Is in de middag uiteindelijk 37 graden geworden. Maar daar hebben we , omdat we vroeg gestert zijn met het lopen geen last van gehad.
Om 05.40 uur gestart en het eerste stuk de normale weg genomen omdat niet te zien was hoe de route liep. (Pijlen enz.) .
Weer lopen door prachtig glooiend terrein vol Graan, wijn en deze keer heel veel mais velden. Nog wel heel klein. Om 07.00 uur begon de zon al zijn werk te doen. Gelukkig ook redelijk veel door bossages gelopen met wel het prbleem van veel vliegen die rond je hoofd vliegen. Onderweg waren volgen het boekje geen plaatsen waar je iets kon drinken zoals koffie. OP een gegeven momen kwam ik in een klein dorpje waar zowaar een heuse kermis opgesteld stond. Er was een tent opgesteld waar je koffie of iets anders kon drinken en heb daar geheel onverweacht een kopje koffie kunnen drinken.

DE tocht liep voorspoedig en om 11.20 uur zijn we aangekomen in het stadje. Dus voor de grote warmte. Binnenkomst (samen met Daniel) over brug en door gezellige winkelstraat. Aan het eind van de straat was een markthal. Dan word ik weer blij want daar is zoveel te beleven. Ook hier weer op zoek naar oesters. De man (verkoper) vertelde dat ik ergens een plateau moest zien te bemachtigen voor de door mij 10 bestelde oesters. Ik naar een soort bar in de markthal om maar alvast een glas droge rosé te bestellen en de vraag of zij voor mij een soort blad hadden voor mijn oesters. Gelukkig, ja. Ik dus de oesters halen en verheugde mij er al op deze te consumeren. De rose smaakte niet zo goed erbij dus toen uit nood maar een glas droge witte wijn a raison van 1,00 euro erbij besteld. Die paste er goed bij.. IK was van plan daarna als lunch mijn pizzapunten van gisteravond te beginnen. De oesters waren het voorgerecht. Toen ik met Daniel aan zo'n grote tafel gedekt met plastic kleed ging zitten om mijn oesters te gaan opeten zat daarentegen Frans stel met 36 oesters voor hun tweeën en vertelde mij dat zij mij 2 weken geleden hadden gezien. Zo grappig dat men mij verkende. Ik hun in dit geval dus niet. Overigens een aardig stel, ik denk van mijn leeftijd of iets jonger. Zij hadden voor hun tweeen 36 oesters besteld.

Er lopen daar prachtige mensen rond in de meest onooglijke outfit. Prachtig. Ik heb het idee dat ze maling hebben aan alles. Ik hou daar wel een beetje van. Ze lijken ook allemaal zo blij.

Op een geven moment Sprak mij een wat oudere sympatiek ogende Franse man en Zwitserse vrouw aan. Vroeg mij het een en ander en nodigde bij hen aan tafel te komen zitten. Ze boden na, ook hun oesters eterij, een stuk heerlijke cake mat kersen aan. Toen ontstond er weer een compleet andere communicatie. Wouw, weer zo bijzonder. Op een gegeven moment gaf ik een rondje en toen zei de lokale Fransmsn: Pelgrimsgangers zijn allemaal rijk. Ik wees tussen mijn oren maar hij wees naar mijn achterzak. Ik denk dat hij de portemennaie bedoelde. Toen kwam er een zilveren zakflacon uit zijn zak. (De lokale Fransmsn) en kregen we Armagnac ingeschonken. Het bleef niet bij een keer. Heel erg!!! Zo wil ik wel oud worden. Ik geniet hier zoooo...... van.

We zijn nu in Departement La Lande aangekomen. Zoals ik al zei: 37 graden.
WE hadden voor de oovernachting Chapelle des Ursuliner uitgekozen. We kwamen binnen in een prachtige Kapel van een klooster. Onze slaapplaats is in een ander zaal van het klooster, allemaal weer heel authentiek. Een prachtige ambiance.
Toen we ons verfrist hadden werden we door de beheerder uitgenodigd om in zijn prive vertrek op tv voetbal van Frankrijk tegen Argentinië te kijken. Omdat ik bewust niets wil weten van wat er in de wereld gebeurt, ook niet wat betreft WK voetbal vond ik het toch wel heel leuk. Zeker ook vanwege de 2 ploegen.
Vanavond wordt ook het eten in het klooster vezorgd. Helaas waren er maar 4 personen die hier overnachten. De dag ervoor b.v. 12 personen. Zeer wisselend. Bijtijds zijn we gaan slapen omdat we morgen 34 km. Moeten lopen en de verwachtig is dat het weer erg warm wordt. We zien wel.

Verslag zondag 1 juli van Aire-sur-l'Adour naar Arzacq-Arrziguet. 34 km.
Om 06.00 zijn we vertrokken na een uitskend ontbijt in de Chapel. Het grrotste gedeelte van de etappe was zo vlak als Nederland. Tussenin een stuk heuvelachtig terrein. Weinig of geen beschutting. Om 08.00 uur werd het al aardig warm. Net als vele vorige dagen zijn er vele heerlijke geuren te ruiken. Heel diverse. Onderweg nu alleen maar tussen mais velden gelopen. Het enige spannende van deze dag is dat we in het gehucht van een kerk en 3 huizen "Pimbo" een Accuel, restaurant, bar en Gite vonden. Daar toch maar even pauze genomen. Ondertussen was het wel weer erg warm geworden. Vandaag 31 graden.
De gehele dag hebben Daniel en ik samen opogelopen. Dat was de eerste keer. We zijn aangekonen om 13.00 uur. Dus best wel aardig doorgelopen. In Arzacq-Arraziguet aangekomen toch eerst maar een drankje genomen in de plaatselijke bar.

Om 15.00 uur konden we ons pas melden bij de Gite. Toch maar naar toegegaan en toen zagen we, omdat we geresrveerd hadden een overzicht in welke kamer we waren ingedeeld. Dus alvast douchen en omkleden en natuurlijk onze spullen wassen. Na een dudje van 1,5 uur ons verder laten registreren en naar de baar gegaan om daar "ook" de voetbalwedstrijd Spanje - Rusland te kijken.

Vanavond gaan we eten bij "sport cafe". Niks Sportcafe. Kok bekroond om zijn "Garbure". Een soort soep. . Daarnaast zo erg van het verdere menu genoten met een enorme steak. Begeleid met een Rose uit de Bearn en een hele lekkere rode Madiran.

Daarna nog voetbal gekeken Denemarken tegen Croatie met een verrassende uitslag. ongeveer 22,30 uur gingen de luiken dicht

Verslag maandag 2 juli van Arzacq-Arraziguet.naar Arthez-de-Baarn (een kleine Franse wijn appellatie) 30 km.
Gisteravond had het iets geregend. S'nachts enorme stortregens. Zelfs ik werd er van wakker.
Om 05.50 uur zijn we vertrokken. Het was nog erg donker al hoewel het al snel lichter werd. Zeer donkete wolken. Wat miezer regen wat lekker fris was om te lopen.
We liepen over mooi glooiend terrein met een aantal stevige klimpartijen ertussen. Een plaats om koffie te drinken onderweg was er niet. Weer door zz'n klein dorpje en daar stond in de tuin van een particulier een party tent met een tafel met 2 thermoskannen, een met warm water en 1 met koffie. en een koelbox met siropen en koud water. Daar konden we gratis gerbuik vabn maken. Natuurlijk waren er ook theezakjes, suiker etc. Aanwezig.

Je ziet door de mooie omgeving gelijk mooiere, grote zeer goed onderhouden boerderijen, veel mooie grote huizen en ook veel nieuwbouw villa's. Dus "geld".

Tussendoor werd het zonnig, dus weer warmer. Daar hadden we niet op gerekend want er werd voorspeld dat get 23 graden zou worden. Wanneer de zon door kwam was het gewoon warm. Verder wel heerlijk loopweer.
Om 11.50 uur aangekomen in Arzacq etc. Eerst maar het terras opgezocht voor een kjoel biertje. Dat is toch na zo'n loop de eerste vereiste. Daarna naar onze Gite Communal gegaan en heerlijk gedoucht en omgekleed. Weer alles prima in orde.
We hadden op het terras waar we het biertje hadden gedronken dat met daar ook een menu de jour hadden en wel voor het bedrag van 11,35 euro. Dat dan maar gedaan. Vooraf een vleeswarenschotel, toen vier lapjes varkensvlees en friet. Zoveel dat ik het niet op kreeg.
Uiteindelijk moest ik 10,20 euro betalen.

Daarna even naar de Gite gegaan voor een korte nap. Om 16.00 uur wilde ik voetbal, Bazilie tegen Mexico gaan kijken. Ik naar een andere bar waarvan men vertelde dat men daat een grote TV hadden. De dame achter de bar kreeg deze niet aan de praat. Jammer. Omdat we morgen in de Gite geen ontbijt kunnen krijgen hebben we maar inkopen gedaan om voor ons zelf het ontbijt klaar te maken. We hebben dan ook de tijd aan ons zelf.

Vanavond gaan we naar een ander restaurant eten, mocht daar later nog iets over te vertellen hebben dan horen jullie het wel in mijn volgende verslag. Ik ga bovenstaande nu posten. Tot de volgende keer. Groetjes, Aad

  • 02 Juli 2018 - 17:42

    Riet:

    Hallo Aad,
    Ik zit hier heerlijk in de tuin jouw verslag te lezen.
    Je hebt de vaart er wel in, zeg! Dat tikt aan iedere dag ruim 30 kilometer.
    En wat fijn dat je in Daniël zo’n prettig loopmaatje heb gevonden.
    Ik heb genoten van jouw verslag en van het genieten wat jij doet, van de mooie
    onverwachte ontmoetingen en de lekker etentjes met het druivensap erbij.

    Veel succes en geniet!

    Groet van Riet

  • 02 Juli 2018 - 17:44

    Jeannette:

    Nou Aad zo te horen heb je het weer prima naar je zin en gezellig dat je zo oploopt met die Daniel. Het lopen gaat je na een wat moeilijke start en zelfs wat blaren nu weer heel goed af begrijp ik. Ook het eten en drinken laat je je weer heel goed smaken!!

  • 02 Juli 2018 - 17:49

    Jeannette:

    Laatste paar zinnen blijken weggevallen te zijn?!
    Ik wilde nog zeggen: veel plezier, geniet er van en goede reis verder maar weer.
    Tot je volgende berichten hoor. Groetjes Jeannette
    Ps. Lucia en ik hebben het heerlijk en heel gezellig gehad op Mallorca. Je hebt niets te veel gezegd over het eiland hoor !

  • 03 Juli 2018 - 14:27

    Boukje:

    Hi Aad, dank je voor je mooie verhaal. Leuk dat je zo kan genieten van mooie pleintjes en de inspirerende mensen en de wijn/drankjes en de uitzichten. Zo mindfull. En zo gezond voor de geest. Het is net of we het gewoon zelf beleven. Tot de volgende keer. Groeten van rinke en boukje en kids.XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 81427

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: