6e verslag van dinsdag 3 juli t/m vrijdag 6 juli - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Aad Berg - WaarBenJij.nu 6e verslag van dinsdag 3 juli t/m vrijdag 6 juli - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van Aad Berg - WaarBenJij.nu

6e verslag van dinsdag 3 juli t/m vrijdag 6 juli

Door: Aad van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Aad

06 Juli 2018 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Verslag dinsdag 3 juli van Arthez de Bearn naar Navarrenx. 32 km.
Ik werd wakker met lichte regen. Gelukkig heeft het niet lang volgehouden.
We zijn vertrokken om 06.00 uur. Als snel werd het lichter. Wel bewolkt. De voorspelling was max. 27 graden. Zo vroeg in de ochtend was het heerlijk om te lopen. Wat Heiig wat som mooie vergezichten gaf. Rond 09.00 uur brak soms het zonnetje door.

Prachtige route glooiend terrein met 2 flinke beklimmingen die niet meevielen. Vlak voor het begin van de helling passeerde ik twee oudere stellen. Tijdens de beklimming liepen zij mij met gemak voorbij. Complete frustratie. Als Nederlander van het "vlakke" land is ook niets gewend. Maar na mijn toch al 683 gelopen kilometers met veel steigingingen zou zo ondertussen wel geoefend zijn. Dus niet. Ondertussen waren de Pyreneen zichtbaar en dan de wetenschap daat ik daar nog overheen moet. Voor het eerst kwam ik velden met open/bloeiende zonnebloemen tegen.

Aankomst was om 12.05 uur. Navarrenx is een klein stadje met een historische kern met wallen. Bij binnenkomst zag ik al gelijk een uitnodigend terras met restaurant genaamd "La Taverne de Saint Jacques". Het was 12.05 uur. Het zat al bomvol met eters. Prachtig om te zien.
Alvast een Biertje besteld. Een half uur later kwam Daniel aan en dus maar weer een biertje. Van ons zelf verzorgde ontbijt van vanmorgen hadden we nog wat over. Daniel had gevraagd of wij op het terras onze zgn. Lunch van restanten te mogen opeten. Dat was goed. Dus maar gedaan: stokbrood met chorizo. Ook nog maar glaasje wijn erbij besteld.
Daarna op zoek naar onze Gite Communal. We moesten ons melde bij de bar, vlak ervoor.
Het bekende ritueel gevolgd incl een korte nap. Weer een keurige Gite, maar wel op de derde verdieping. Dus weer klimmen. Het was ondertussen flink warm geworden. Om 16.00 uur wilde we ergens WK voetbal gaan kijken maar dat was nergens mogelijk. We hoorde dat deze onder een dure betaalzender werd uitgezonden, dus geen voetbal kijken vandaag. Dan maar weer een verfrissing genomen en heerlijk onderuit gaan zitten.
Even iets anders, Prosit/proost is het meest gebruikte woord tijdens deze Camino. Deze opmerking komt niet van mij hoor.
'S avonds zijn we bij het restaurant gaan eten welke ons 's middags toestonden ons brood als luch op te mogen eten. Ik heb daar als voorafje een werkelijk heerlijke Foie Gras IGP met geconfeite uitjes gegeten. Stond nog op mijn Camino Bucket list. Daarnaast stond er op de "specialiteit van de dag" lijst Chipiron a la Espana. Dat sprak me zo aan, ondanks dat mijn vooraf(je) al redelijk mijn maag had gevuld. Omdat die avond de voetbalwedstrijd Engeland tegen Columbia werd uitgezonden had ik alle tijd om dit op te eten. Door de verlenging en strafschoppen is het wel een latertje geworden.

Verslag woensdag 4 juli van Navarrenx naar Aroue-Ithorotos-Olhaiby. (Een hele mond vol) 19,5 km. Verwachting 27 graden.
Omdat we niet zo een groete afstand behoefte af te leggen was vroeg opstaan niet nodig. Om 07.50 uur vertrokken. Mede met de wetenschap dat er in onze bestemming totaal niets te beleven was. Dat bleek bij aankomst ook zo. Alleen in de Gite konden we dingen komen voor het eten, ontbijt en evt. het apertief. Heel basis maar wel erg gezellig. Er waren 13 pelgrims die er ovrenachten. Dat is wel eens minder geworden.

Voor onderweg had men veel Muggen voorspeld vanwege het vochtige weer/vochtig terrein. De pijpen aan mijn broek geritst en mijn NY shirt met lange mouwen aangedaan. En mijn spuitbusje tegen muggen in mijn broekzak gedaan. Bleek achteraf niet zo nodig te zijn. Halverweg wel mijn broekspijpen afgeritst en opgerold op mijn schoenen laten belanden.

Voor we vertrokken wel eerst ons ontbijt (zelf gekochte ingredienten omdat de bar geen ontbijt verzorgde In de tegenover gevestigde epicier nog 2 biertjes gekocht in geval bij aankomst niets te verkrijgen was. Klopte dus ook. Heerlijk geschud biertje gedronken was gelukkig nog wel fris omdat deze bij epicier uit de koelkast kwam.

Vandaag weer glooiend eenvoudig te lopen terrein. Rond 10.00 uur begon het zonnetje een beetje te schijnen. Dan is het ineens gewoon warm.
Om 11.15 uur aangekomen bij de Gite. Ik denk wel een van de eenvoyudigste, maar zeker niet ongezellig. Als sociale plek was een overkapping gemaakt met lange tafels. Er was, zoals gezegd, een Epicier. In de Gite ging een kast en koelkast open en daar konden weer zeker iets in vinden om de maaltijd vanavond te nuttigen. Het brood kwam uit de diepvries. Heel primitief maar zeer practisch. Tot op heden, 18.00 uur zitten we , incl. de Gite eigenaar gezellig te babbelen met allerlei sterke verhalen. Ondertussen had het flink geregend wat heerlijk verkoelend werkte.

Straks gaan we een eenvoudige maaltijd uit o.a. blik bereiden met een lekker glas wijn. De fles(sen) wijn kostte 4,00 euro per stuk, dus dat kon wel leiden.

Groep 4 opgehaald jongelui
Erg gezellig spraken allemaal Engels neder lander van dagen eerder er gezellige communicatie

Heerlijk met elkaar gegeten en gedronken.
21.15 naar bed

Verslag donderdag 5 juli van Aroue etc. naar Ostabat-Asme 24 km. 23 graden
Wakkergemaakt om 05.00 uur
Na zelf geregeld ontbijt vertrokken we om 06.40 uur. Het miezerde een beetje en dachten, kan wel zonder regenkleding. Om 7.30 uur begon het flink te regenen. Toen toch snel de Raincover over de rugzak en mijn regenjack aan. Was wel heerlijk om te lopen. Rond 08.30 uur begon het zonnetje een beetje te schijnen. Regenjack dus weer uit.

Om 10.00 uur begon het weer te regenen. Net begonnen aan een forse beklimming op een stenen/ rotsen pad, zeer glad. Heel snel gutste het water van de berg, ons pad af. Het was zeer glad tot het gevaarlijke toe. Ook op de aarde/gras - modder gleed je bij bijna elke stap uit. Was heel zwaar. En we moesten ongeveer 200 mtr's hoogte overbruggen. Maar het ergste, we moesten ook over eenzelfde pad weer naar beneden.
Boven aangekomen zagen we een klein kapelletje. Heel grappig boven op een top van de berg. Daarboven zag ik niet hoe het pad naar beneden liep. Ging dus een andere richting uit waar ook mensen gelopen hebben. Dus fout gelopen. Na een tijdje kwam ik erachter dat ik niet goed liep. Toen op mijn GPS route gekeken, Ik ga nooit meer op pad zonder de "GPS coordinaten/route". UIteindelijk weer op het rechte pad gekomen. Het bleef vochtig weer. Om 11,30 uur liepen we een dorpje binnen. Ik liep het laatste stuk op met Jean-Paul uit Frankrijk. Ik dacht gewoon de route volgen naar mijn dorpje met Gite. Hij vertelde dat we daar al aangekomen waren. Ik dacht, zo vroeg al.
We konden pas om 15.00 uur terecht bij onze Gite. Toen maar naar de Bar gegaan. Omdat we daar niet konden lunchen zijn we, Danioel was ondertussen ook gearriveerd, naar de epicier gegaan en brood en kaas gekocht en ook maar vast een fles Rose voor straks in de Gite. We mochten van de Bar eigenaar ons gekochte voedsel daar opeten. Na het bier ook nog wijn besteld voor bij onze lunch. Uiteindelijk al snel 2 uur overbrugt. Ondertussen waren we met z'n zevenen in de bar.

Het was ondertussen mooi weer geworden. Regenjack werd al aardig droog. We moesten nog een kilometer buiten het dorp doorlopen omdat onze Gite daar lag. Even voor 15.00 uur kwamen we daar aan. Er stond daar diverse siropen, bekers en water voor ons. Was toch wel lekker na dat bier en wijn. Er waren totaal 10 personen in de Gite waar plaats was voor 30 personen. Het was een heel nieuw, modern pand met een groot terras en zelfs een zwembad erbij. Na het gebruikelijke ritueel zijn we op het terras gaan zitten met onze gekochte fles Rose. Die was al redelijk snel leeg en ik dus op zoek naar aanvulling.

2 kritische opmerkingen van mij:
- De prijzen in deze Gite o.a. voor een klein flesje bier (3,00 euro) en een fles wijn (16,00 euro) vonden we niet op zijn plaats. Dat zijn restaurant prijzen. Niet dat ik het niet kan betalen maar vond de prijzen ongepast hoog in zo'n Gite voor Pelgrims. Wij hoorden dat van andere ook. Ik had behoefte aan een kleine wandeling, bv. 2x1 km. naar het dorp. Toevallig is daar een Epicier waar men ook wijn verkocht. Daar dan maar een mooie fles rode wijn gekocht voor 4,40 euro. En gelijk ook nog maar wat olijven.
- Toen wij heerlijk op het terras zaten liep een stel, welke we gisteren ook al in een Gite hadden ontmoet, langs ons. Eerder had Daniel al tegen mij gezegd: Die mensen, 2 stellen van 2, gunnen je geen blik. Nu dus weer niet, Ik dus een beetje provocerend hen gedag gezegd. En dan staan ze je zo vreemd aan te kijken. Ze zijn met z'n vieren en verder is er niemand voor ze, lijkt wel. Leven in hun eigen wereld. Misschien omdat zij geen andere taal spraken dan Frans, wat later bleek. Toen een ander Frans stel tijden het eten tegen hun sprak kwam er eindelijk een reactie. (Weg frustratie van ons)

Voor het eten kwam de eigenaar, een type boer, aan tafel zitten en begon van alles te vertellen en uit volle borst allerlei liederen te zingen. Wel komisch, maar het hield niet op. Ook na het eten, bij het dessert hetzelfde verhaal. Ook nog een soort zittende polonaise aan tafel, allemaal in elkaar gearmd. Omdat ik er helemaal niets van verstond vond ik het al snel wel genoeg.
Maar goed, de eigenaar was helemaal in zijn sas.
De meeste liedjes die hij zong waren in Bask. We zitten ook in Frans Baskenland. Hij verteld ook dat de kinederen allemaal Bask als moedertaal moeten leren op school.

Om 19.00 uur gingen we aan tafel. Totaal 8 personen, 2 kwamen niet opdagen. We kregen een heel goed 4 gangen diner voorgeschoteld met lekkere rode wijn.
Uiteindelijk, na het schrijven van mijn verhaal ging ik om 22,20 uur naar bed.
Wel veel vliegen in de Gite. Gelukkis s'avonds niets van gemerkt.
Die dag heb ik zeker 4 km. Extra gelopen. Ik was in de bar mijn regenjack vergeten. Die hing te drogen aan de kastok waar iemad ander zijn poncho over had gehangen. Dus uit het zicht. Ook scheen de zon ondertussen, dus helemaal niet zo van: ik mijn jack aan. Ik dus 2x2 km (ook i.v.m.de extra fles wijn welke ik was weze halen in het dorp) extragelopen omdat onze Gite 1 km buiten het dorp lag.

Verslag van vrijdag 6 juli van Ostabat-Asmer naar Jean Pied de Port. 22 km. 23 graden
Om 05,50 uur gestart. Een Open hemel, Bij de start wel een beetje regen. Een prachtige route, leek wel door het Alpenland. Door gezellige dorpjes en prachtig te lopen paden. Ook weeer wat wijnvelden tegengekomen. Wat mij opviel is dat de druiven al veel groter zijn. Misschien omdat we al weer een tot twee weken verder zijn maar we zijn nu ook zuidelijker.

Om 11.30 uur waren we in Jean Pied de Port. Toch wel bijzonder. Ten eerste omdat Daniel en ik afscheid gingen nemen omdat hij een dag extra daar bleef omdat zijn vriendin die volgende avond om 23.00 uur daar aan zou komen en niet direct de volgende dag zouden gaan lopen. Zijn vriendin zou dan samen met Daniel een week een stuk van de Camino Francais lopen. Ik had besloten om niet daar minimaal een extra dag te verblijven en besloot om alleen verder te gaan. Het ging wel aan mijn hart, maar ik vond het zonde van mijn tijd.

De Refuge, zo heette de Gita daar, ging pas om 14.00 uur open. Wij de Chemin de Citadel door gelopen.
Ik op zoek naar een Sportwinkel om een nw. Cap te kopen. Ik had deze eergisteren laten liggen. Heel stom. Ik ben normaal heel gestructureerd in het opbergen.
.
Daar gevraagd naar schoenmaker omdat mijn rechterschoen aan de voorkant het stiksel was losgelaten. Gelukkig was er een in het stadje. Was al een tijdje op zoek maar in geen enkel dorp of stad was een schoenmaker te vinden. Gelukkig wel in Jean Pied de Port. Ik er direct heen. Gelukkig wilde hij het voor mij gelijk maken. Net op tijd want na het maken sloot hij zijn winkel. Ik blij, want een natte voet is ook niet alles.

Daarna geluncht met Daniel en de hollander Jim, die we al eerder een paar maal hadden ontmoet. Ook weer erg gezellig en een heerlijk lokaal gerecht gegeten. Ondertussen was het even voor tweeen en op naar de Refuge. Weer een keurige lokatie. Zeer goed verzorgd, schoon en nieuwe spullen. Daarna weer het gebruikelijke ritueel en op naar een bar want we wilden naar WK voetbal kijken. Om 16.00 uur Frankrijk tegen Uruquay. We hadden ook met een Frans stel afspreken hier samen naar re gaan kijken. Dus wij laten weten waar we zaten vis de Lokatie service via Whatsapp. Na de wedstrijd afgesproken om onm 19.00 uu gezamelijk te gaan dineren. De bar waar we voetbal hadden zitten kijken had ook nog een restaurant/terras aan het water. Wij dus daar een tafel gereserveerd. Lekker en gezellig gegeten. Graag wilde ik ook de voetbalwedstrijd Bazilie tegen Belgie zien maar daar kwam dus niets van terecht. Uiteindelijk het laatste, ook spannende, kwartier gezien met een verrassende uitslag. 1-2.
Ondertussen al weer 22.00 uur dus tijd om te gaan slapen. Want morgen weer vroeg op en een zware tocht.

Met dit 6e verslag sluit ik het, in mijn ogen, het eerste deel van mijn camino tocht af, De "Camino Podiensis" van Le Puy en Velay naar Jean Pied de Port 750 km. Morgen ga ik dus beginnen aan de Camino Frances van Jean Pied de Port naar santiago de Compostela. Ook ongeveer 750 km. Ik kijk wel, vanwege de tijd, hoe ver ik kom.
Tot het volgende verslag. Groeten, Aad

  • 09 Juli 2018 - 14:27

    Riet:

    Hallo Aad,
    Het zit je niet altijd mee, regenachtig weer, fikse klimpartijen, te weinig wijn
    of te duur en dan vergeet je ook nog je spullen overal mee te nemen. Alle gekheid
    op een stokje..... je geniet er weer volop van, de lekkere wijnen, paté foie gras, heerlijk!
    Je eerste gedeelte zit erop, volgend jaar de rest zou ik zeggen,
    mooie prestatie die aantal kilometers die al achter de rug hebt.
    Maar nee, Aad gaat door, kan er niet genoeg van krijgen!
    Nu, succes met jouw tweede gedeelte en pas op voor glibberige klimmende
    bergpaden en kom heelhuids aan de eindstreep waar dat ook moge zijn.

    Hartelijke groet van ons beiden!
    Riet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aad

Actief sinds 16 April 2014
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 80874

Voorgaande reizen:

24 Maart 2024 - 24 Mei 2024

Expeditionele trektocht door Marokko

07 Maart 2020 - 28 April 2020

Israël National Trail 2020

06 Mei 2019 - 14 Juli 2019

Camino Via Lemovicensis/Vezelay naar Santiago 2019

11 Juni 2018 - 31 Juli 2018

Camino Via Podiensis en Frances 2018 Vanaf Le Puy

17 April 2017 - 04 Juni 2017

Camino Via de la Plata 2017, vanuit Sevilla

28 Augustus 2016 - 27 September 2016

Camino Portugues 2016 vanuit Lissabon - SdComp.

31 Januari 2016 - 07 Februari 2016

Expeditie Noordkaap 2016, 8000 km. in 8 dagen

18 Augustus 2015 - 30 September 2015

Camino del Norte 2015 vanuit Irun - SdCom

28 April 2014 - 24 Juni 2014

Camino Frances 2014 vanuit Jean Pied de Port

Landen bezocht: